Jump to content

Arvet Husquarna rifle-hva slags modell?


Toftesen

Recommended Posts

Jeg har arvet en Husquarna 30-06 av min bestefar. Den ble kjøpt da Krag`en skulle bli/ble ulovlig på elgjakt(Når var dette?) Rifla blir nå brukt på elgjakt og litt rådyrjakt, men vil ta den med på reisdyr og hjortejakt i årene fremmover.

 

Jeg vil gjerne vite hva slags modell denne er, er det ellers noe artig historie knyttet til disse riflene?

 

Presisjonen er upåklagelig, den har ifølge bestefar blitt beddet hos Aaberg på 1990 tallet.

 

Hva slags montasjesystem er det som står på den nå, og hva bør jeg eventuelt gjøre mht montasje når jeg skal kjøpe ny kikkert? Montasjen er den samme som når den obligatoriske Sava Sporter 4x32 ble montert av min bestefar. Kikkerten som står på er en jeg kjøpte til kombi`en min som 16 åring, så den skal definitivt byttes ut i en litt bedre kikkert.

 

Noen gode forslag til kikkert?

Mine kriterier slik jeg ser det nå er: Lyspunkt, max 2/3 i minste forstørrelse, og minst 10 i max forstørrelse. Hadde være stilig om det hadde vært kompensatortårn i tillegg..

 

Om noen har gode tips for å shine opp rifla og stokken slik at den blir seende best mulig ut, setter jeg stor pris på det.

normal_IMG_1067.JPG

normal_IMG_1068.JPG

normal_IMG_1069.JPG

normal_IMG_1070.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det ser ut som ei Husqvarna mod 1600 rifle med Weaver kikkertmontasjer og en billig Bushnell kikkert. Verdien er 2 - 4000.- avhengig av stand. Har sett en ny i eske som gikk for 5k i sommer. Bruksverdien på disse er mye høyere og kvaliteten er strålende. Du får ikke bedre ny rifle til under 15k.

 

69655_389.JPG

 

Jeg ville montert en ny Zeiss Classic 2,5-10x50 med belyste no. 60 retikkel på denne rifla. Alternativet en denne Kahlesen som Villmarksbutikken har et rasende godt tilbud på: http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/AApningstilbud/Kahles-Helia-KXi-3-5-10x50-m-lys

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Pengeverdien av rifla er heldigvis uinteressant for meg, ellers hadde jeg nok blitt skuffet :o

 

Bør jeg beholde de Weaver montasjene når jeg kjøper ny kikkert? Eventuelt beholde basene og kjøpe nye ringer?

 

ar sett litt på den Zeiss Classic, det ser ut som det er mye kikkert for pengene. Hva er forskjellen på denne og Zeiss Conquest?

Link to comment
Share on other sites

Takk for link til artikkelen om disse riflene.

 

Gøy å vite litt mer om historie og utvikling av den. Ifølge serienummeret, 2690xx er min rifle produsert i 1962. Det stemmer vel bra i forhold til forbudet mot Krag på elgjakt.

 

 

Jeg må lese den Woodstock tråden til jeg kan den utenat før jeg tør gyve løs på stokken.

Link to comment
Share on other sites

Ja det må være en 1640. Egentlig ei kjempemessig jaktrifle. Såkalt smallring låskasse såvidt jeg husker, m large ring gjenger på pipe. Litt mindre gods i fremre låskassebro enn i en vanlig M98. Mrn såvidt jeg vet er mekanismen brukt til bl.a. 358 Norma Mag og skulle ikke mangle noe som helst. Har mauser utdrager og enkel skyvesikring som sikrer avtrekk og hevarmsløft, slank pipe profil. Går 5 dkudd i kryssmatet magasin. Magasin m underbeslag og avtrekkerbøyle er på arvegodset her av sluminium: Arvet far sin 1640 som også er i 30-06 og som jeg fikk skyte min første elg med:) Men stokken på de riflene er originalt bare m bakelittkappe og skjeftet er litt for krokete/lav kolbekam for å kunne bruke kikkertsikte. Egentlig et lite helvete å skyte med i forhold til en klassisk rett stokk m god bakkappe. Ei tjukk declerator bak kappe, og Beartooth kolbeforhøyer er absolutt å anbefale. Evt å få en klassisk stokk fra f.eks Ragnar Hansen. Jeg går og tenker på å bygge den om til 35 Whelen og få på en HT stokk. Men 1640 i 30-06 m lett og rett stokk er ei veldig nær perfekt reinsrifle for meg. Setter man på ei M70 sikring får man ei låskasse som er minst like god som Winchester M70 Pre64. Ble i sin tid kalt The Riflemans rifle. Winchesteren har ei utfresing for utdrager i bakende på pipa på høyre side. Den skarpe kanten mot kammeret kan gi msteptoblemer m rundnesede kuler for Winchester. For 1640 glir det like godt som all annen amo.

Link to comment
Share on other sites

Fin børse. :-) Ser da ikke ut som om du trenger å shine den opp så voldsomt da. Ser bra vedlikehold ut.

 

Kikkert?: Er en kongekikkert på Finn.no nå. Hadde jeg hatt råd...: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45555522&searchQuery=zeiss

 

Classic, som du lurer på: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/zeiss-Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-%2C-Ret-60-/p/1066020_1_Style

 

Ellers kan du kjøpe en Leupold VX6 2-12x42 med CDS og daglys i Duplex-retikkel av meg. Aldri brukt, bare montert. Så kan jeg kjøpe Varipointen i stedet... :wink: Kjøpte den for to uker siden. Det dukker jo ALDRI opp Varipoint 2,5-10x50 til salgs. Selvsagt gjorde det det nå! :?

 

Hadde klart gått for Varipointen, selv om Classic er en strålende kikkert det og. Har en slik uten lys, og er svært fornøyd med den. Varipoint har daglys, mens vanlige Diavarier (både Victory (gammel serie, ikke HT) og Classic har kun for skumringsbruk). Varipointen og Diavari er erstattet av HT. En får Varipointer nye, men de har skinne fordi de er tilpasset Blaser og et spesielt lyssystem, IC, som kun disse har.

 

Det er ikke sikkert du trenger bytte montasje/ringer. Det ser ut som om du har rimelig god klaring fra objektivet ned til løpet. Mulig at en 50 mm åpning også går med disse ringene. Må du bytte, se på Leupold QRW. Må muligens ha høye ringer til denne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips og info alle sammen.

 

Bergur:

Hva er fordelen med den Winchester sikrinngen kontra den som står på nå? Stemmer som du sier, den låser på hevearmen når sikret. Det synes jeg er veldig greit, enkelt å sjekke at den er sikret når den henger på skuldra.

 

Hvor kan jeg få kjøpt en slik declerator bakkappe? Jeg vil ikke sette på noe som ikke passer med stilen, dvs ei bruks børse som har funket i 50 år. Har den gjort det i de første 50 årene , så får den vel funke for meg i de neste 50. Men jeg "må jo" ha kikkert, det skjønte jo selv bestefar.

 

ko-stens: Jeg har kikker på den Leupold kikkerten, ser fin ut. Hva skal du ha for den Hvordan fungerer den CDS tingen? Disse kikkertene koster 1000$ på Cabela. Jeg jobber i Afrika med en haug med amerikanere, så jeg har lurt på å få en kollega til å ta med en slik til meg. (Kan jo bli interessant i tolla :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå er det ikke meningen å gjøre dette til en salgsside... Men, jeg liker nå Zeiss... :oops:

 

Sammenlignet denne med Zeiss Classic'en min og klarte ikke finne vesentlige forskjeller i optikken. Selgeren på J&F påstod den er bedre enn Classic. Jeg kjøpte den fordi den har lysprikk som også kan brukes i dagslys. Det har ikke Zeiss Classic. I tillegg er prikken integrert i trådkorset. Har egentlig aldri helt likt retikler som har rund prikk i midten. Har feks en Zeiss Diatal 7x50 med ret 66. Der er det opplyst kors. Liker det bedre.

 

Den andre grunnen til at jeg kjøpte den er at den har bra synsfelt. 19 meter på 2x. Betydelig bedre enn Classic som har ca 12 på 3x (2,5x er "ubrukelig" da synsfeltet ikke øker. Bildet blir bare mindre, og man opplever en form for "dorulleffekt" da man ser mer av veggene inni siktet. Dette skjer ikke på Leupolden). I tillegg er det livstidsgaranti. En annen fordel er at det er enkel av og på med lyset, og glemmer man å slå det av, slår det seg av av seg selv innen få minutter. Løfter man opp våpenet, går lyset på igjen. Ganske genialt. Samme som VX-R, for øvrig. Objektivet er 42 mm. Ikke så bra i skumring som Classic med x50, vil jeg anta, men den fungerer nok ganske bra i skumring likevel. Dessuten kan man ha mediumringer (Leupold QR på rifla mi).

 

I det hele tatt virker VX6 som et sikte som gir bra valuta for pengene. Utgangsprisen her i Norge synes jeg er litt høy, med tanke på at det ikke er langt igjen til de virkelige sluggerne, som Zeiss Victory HT.

 

Hvordan CDS fungerer aner jeg ikke. Slike kulebanekompensatorgreier har jeg ikke bruk for og kommer aldri til å få det, så har ikke satt meg inn i det. Har ikke fått prøvd rifla enda engang! Ikke tid til slik før tidligst i romjula, men da skal vi visst på hytta i følge fruen...

 

Her er link til siktet: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31273&prodid=25937

 

Jeg fikk det til 7 800,- selv, og da var det i grunn ingen tvil. Får jeg åtte lapper sender jeg det fraktfritt. Koster vel et par hundrelapper å sende det. Om noen vil ha det, skal jeg ikke tjene penger på det, men om ingen vil gi det, beholder jeg det, for sikte på rifla må jeg jo ha, og VX6'en er mer enn bra nok egentlig! Idioti å evt selge dette, men... Tjah... Jeg har alltid ville hatt Zeiss Varipoint og angrer i grunn litt på at jeg ikke ventet. Har jo god tid, for den rifla blir ikke klar til å bruke på jakt før neste høst likevel, og jeg kan bruke Classic'en enn så lenge, for den sitter på gamlerifla som ikke brukes mer.

 

Send evt pm om du er interessert. Jeg kommer neppe til å annonsere det til salgs, nettopp fordi det er komplett idiotisk å selge det og kommer garantert til å angre om jeg gjør det!

Link to comment
Share on other sites

M70 sikringen låser tennstempelet i tillegg til selve avtrekket. På våpen hvor bare avtrekket er sikret kan våpenet teoretisk sett gå av v f.eks kraftig slag. Men de fleste nye fabrikkvåpen i dag låser kun avtrekket på en eller annen måte. Den originale M70 sikringen har også sine bakdeler. Når den henger på ryggen kan sikringa komme borti noe og slås av. Derfor får du i dag M70 sikringer m en ekstra lite sikring som må klemmes inn før du vrir selve sikringsfløya....;)... Smak og behag og ikke minst penger.

 

Declerator får du mange steder. Men tilpasningen er etter min erfaring minst like Viktig, og noe som bør gjøres av en anerkjent børsemaker for at det skal bli pent. Avhengig av hvor du bor. Jeg har brukt Ragnar Hansen og kan trygt anbefale han.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:)

Så ikke artikkelen om Husquarna 1640 før nå. Kjempemessig informasjon!!:):) Fant ut at rifla etter far er produsert i 1961:)

Stor takk til Jeger'n som la ut linken!!:) Den er lagret både her og der nå:)

 

Jeg ser at sluttstykkesperra får litt kritikk. Det har vel muligens skjedd at jeg har løst ut sluttstykket ved et feilgrep, men jeg har aldri opplevd det som et problem. Men har aldri brukt rifla i virkelig dritvær m snø og minusgrader. (Mye rart kan skje m moderne konstruksjoner ogdå: Jaktet m Remington mod seven i kal 358 Win i helga: Skjøt en elg kalv. Da jeg tok ladegrep i tilfelle okse i nærheten og skulle sikre så ville ikke sikringa på. Viste seg at tennstempelfjera ikke ble spent... Avtrekkeren/haken hadde nok frosset på en eller annen måte og ville ikke spenne opp tennstempelfjera før jeg hadde tatt noen ladegrep og beveget avtrekkern litt. Var glad kalven hadde tatt kvelden og ikke trengte flere skudd. 14 minus ikke snø i mekanisme)

 

Utdrageren virker dønn solid på denne 1640 her. Den kaster hylsene langt pokker i vold når man tar solid jaktladegrep. Veldig betryggende! Og har samme tekniske finesse som M98: Flatene i fremre inngrep på styresporet lengst fram på sluttstykket og utdrageren er skrådd/vinklet i samme vinkel. Jo hardere hylsa sitter, og jo mer kraft du åpner sluttstykket med, jo bedre/sikrere grep får utdrageren om hylseflensen. Utdrsger presses/holdes veldig trygt mot hylsa.

 

Helt enig i at bruksverdien på 1640 tilsvarer nye våpen i 15000 kr klassenn som nevnt over!:)

 

Så moro at Husquarna 1640 har kommet slik fram i rampelyset!!:) Den konstruksjonen fortjener virkelig det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...