Jump to content

Gamle Norma kuler


Veidinn

Recommended Posts

Noen som samler på kuler eller har studert temaet? Jeg gikk igjennom rotebokser skuffer og esker for en tid siden. Fant div. 6,5kuler, mest fra Norma. Jeg må bare si at dette har jeg lite kunnskap om men har satt meg litt inn i det via gamle kataloger og prislister. I boka om Norma 100år står der nevnt forskjellig bl.a. at de fikk fatt i en neve med franske spisskuler før 1900. Men dette stemmer trolig ikke helt, tror det må ha vært noen år senere.

 

DSC04003_zpsf645f6bc.jpg

 

Her endel ulike kuler som jeg er ganske sikker på er produsert av NP. En meget sjelden kule er nr 3 fra venstre: flatbaset spisskule. Denne kan godt være deres første spisskule, dukker opp første gang i Hagens katalog 1912, og ca. samtidig i prislister for skytterlag.

Alle helmantlede har preget NP sammenflettet i bunnen.

 

Håper dere har masse å bidra med :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært gøy om andre hadde noe at meddele også. Scannet fra katalogene fra Hagen 1906 og 1912 da disse har ill. av kulene. Som man ser nevnes GR kuler også, det er G. Roth som leverte mengder med både hylser og kuler i 6,5 til Norske skyttere.

 

LHHagen1906_zps758a8e63.jpg

 

Her fra 1906 katalogen

 

 

 

 

LHHagen1912_zps473e3f1c.jpg

 

Og her fra 1912, som man ser så skjer der noe på de årene. Men på 8mm er der åpenbart ingen endring

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se hva du kan ha liggende.

 

Så litt mer i eldre kataloger, finner bare ill. i Gresvig-kataloger fra 1930tallet. I andre kataloger står der nesten alltid priser på Norma-kuler men altså ikke ill.

 

Her fra Gresvig 1936

 

Norma1936_zps87ac330a.jpg

 

Fant litt i boken om Norma 1894 - 1994 :

Normapatr_zps3c1744f8.jpg

Ingen datering på denne, antar den også er fra 1920-30tallet(?) I tillegg til 6,5 er også 7,62 (.30-06) og 8x54 nevnt her

 

Ser 5g "Hjortekule" varierer i utførelse har vært både spiss og rundneset.

Link to comment
Share on other sites

Desverre får jeg ikke sjekka opp dette før i jula. Men bilder kommer!

Bla skal det være forskjellige RN blyspisser og noen 5grams blyspisser i tillegg til 9 grams SPBT blyspisser.

Mulig det og er div helmantler. Får se hva som dukker opp. Dette er løse prosjektiler trekt ut av norma og noe raufoss ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har rota fram litt kuler. Det ble noen bilder men desverre er mobilkamerabilder ikke de beste.

 

2 bilder av en 10 grams blyspisskule. Denne kula har lite bly synlig i spissen.

2r24z1y.jpg

 

2954nl0.jpg

 

2 bilder av en 10 grams blyspisskule. Denne kula har mer bly synlig i spissen.

2uj6n0w.jpg

 

sw8thu.jpg

 

2 bilder av en annen 10 grams blyspiss, denne har mye mer bly synlig i spissen.

154h98h.jpg

 

1zlaas9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...