Jump to content

Ruger 10/22 lettvekts prosjekt


ScooterEngan

Recommended Posts

Tenkte å gå i innkjøp av 22lr.

Dette skal nr1 være et morovåpen, ikke ute etter no skikkelig presisjons rigg her.

Er Ruger 10/22 som står høyt på lista da, gjerne Takedown modellen.

De kravene jeg stiller høyest er at den har så lav vekt som mulig, den skal være kort og "snærten" og godt(!) dempa.

Ser at heldempinga fra ALM på ruger 10/22 så er vekta vesentlig lavere på heldempa løpet enn på orginalløp. Så det hadde vært helt ideelt, for jeg vil ha heldempa, da kan man korte inn løpet en del, gjerne ned til 40cm som er minstekravet. Vil heldemping med så kort løp gi like godt/bedre reultat enn bare en A-tec rimfire for eksempel sånn lydmessig?

Noen gode børsemakere dere kan anbefale som gjør en god jobb på dette?

 

Når det kommer til stokk, kikkertsikte osv... så kan jeg komme tilbake til det senere, men om noen har forslag på stokk som fyller kravene så gjerne kom med det :)

 

Dette er bare i tankestadiet enda, da ting fort kan endre seg, så er også åpen for alle forslag.

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si, takk for at du tok deg tida tell det :D

1,9kg!!

Fyfan det er ikke tungt nei....

Hvilken ammo skaut du med der?

Syns den small litt sammenligna med andre heldempa/dempa salonger jeg har vært borti med rett ammo.

Kanskje fordi du er innendørs? Og kanskje litt hva forskjellige kameraer tar opp av lyd?

De heldempede jeg har prøvd å skutt med selv er stort sett bare lyden av låsekassen eller på en bolt rifle kun lyden av tennstiften som slår ;)

For eksempel den youtube linken jeg la ut, der hører man omtrent bare låsekassen som går :)

Fikk du med det lengre løpet og orginal løpet med i prisen eller kom det i tilegg?

Link to comment
Share on other sites

Temmelig stille ja, merkbart stillere en vanlig frontmontert. Spesielt for ikke-subsoniske skudd.

 

Presisjonen er den største ulempen, den skuffer både med orginalpipa og heldempet. Prisen er også ganske drøy, eksta pipe og demperør kommer i tillegg + at man gjerne vil ha ett bedre avtrekk og QR montasje til kikkerten. Da er man fort oppe i prisen for ei GOD boltrifle. Ikke noe som alltid vil være en 10/22.

 

Men morro faktoren er der.. og vekta er lav, så kanskje er det riktig valg for deg ScooterEngan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har tips til lette og billige kikkertsikter?

Har sett litt på Leupold, de har lette kikkertsikter. 280g for en VX-2 for eksempel.

Men siden heldempinga og det tar mye av budsjette så hadde jeg ikke lyst på et veldig dyrt et, kun et som funker greit holder. Og at det er lett.

VX-2 koster 3600kr. Den blir litt i det dyreste laget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være mest moro og litt jakt, ikke noen presisjonsrigg og det er viktig med lav vekt, så må vel det åpenbare valget være enten jernsikter (kan være litt vanskelig med heldempet) eller et kompakt lite rødpunktsikte slik en Aimpoint Micro eller en liten Docter eller lignende. Hvis pris er viktig så får du Aimpoint Micro kopier fra Kina for under kr. 400,-. Ikke at jeg anbefaler slikt kontra å kjøpe originalt, men hvis en ekte Aimpoint blir for dyrt er det jo et alternativ. En i klubben min kjøpte et slikt og satt det på en .357 revolver, og det har funket flott så langt, så på en salongrifle skal det være null stress. Noe å tenke på ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt mye på akkurat det der. Det som hadde vært best hadde vært å hadd muligheten til å bruke både jernsikte og i tilegg ha en lett kompakt kikkert med Quick release system. Har tenkt litt på rødpunkt også, men det har jeg null erfaring med, har aldri sett gjennom et rødpunkt og aner ikke hvordan det er å skyte med rødpunkt. Mest moro ja, men blir nok å skyte noen kråker og sånt i ny og ne, og da blir det kanskje ikke det beste med KUN jernsikter.

Når det gjelder montasjer så er jeg også litt usikker, leupold sine QRW er tunge, 340g tror(!) jeg det veide. Mens for eksempel Talley lightweight er halve vekten, 170g ca. 340g for montasjer, da har man allerede montasjer som er tyngre enn kikkerten (om man velger leupold vx-2 eller en rimfire modell, ligger på en 240-280g alt etter størrelse).

Noen som vet om lette montasjer med quick release? eller sånn at det er fort gjort å ta av?

Noen som har erfaring med rødpunkt si litt om hvordan det er å bruke til både blinkskyting og skyting på vilt, gjerne også ved litt lengre hold, 50-100m.

Jernsikte frampå heldempern er vel kanskje noe en børsemaker kan få til....

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde og avstand med rødpunkt blir jo mye av det samme som med jernsikter, men mye lettere å bruke i dårlig lys synes jeg. Hovedgrunnen til at jeg forslo det over jernsikter er at med rødpunkt så trenger du ikke noe foran. Hvis du har trua på et korn foran på demperen så kan du jo prøve det, men rødpunkt er også lite og lett, og du slipper den problematikken.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å bytte ut enten jernsikter eller skinne, eller begge for den saks skyld, for å unngå høydeproblematikken. Jeg vet du får kjøpt skinne på bl.a. Ebay som har frest ut en liten kanal i midten, slik at du kan se jernsiktene. På TD børsa jeg hadde tidligere så byttet jeg ut originalsiktene med ghost ring og nytt frontkorn fra Skinner Sights, og det ble akkurat høyt nok til å se over originalskinna. Så det finnes løsninger, hvis man vil både jernsikter og skinne.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser i de tråden om heldempet 10/22, så står det hva slags hurtigmontasje jeg har på min. Husker ikke i farta hva de heter.. men de er lette og holder treffpunktet.

Men de kan du da kjapt pelle av kikkerten når du demonterer eller skal sette på rødpunkt. Enkelte rødpunktsikter kan tas av fra skinna uten verktøy.

 

Men.. min mening er at kopi/jalla/airsoft versjoner av rødpunkt er ubrukelige. Man må i allefall holde nepa på samme sted, flytter man på hodet -så gjør prikken det også (selv om rifla ligger i ro). Stålsikter er ett mye bedre alternativ, men som nevnt over, så må du da finne på noe lurt m.t.p weaver skinna.

Link to comment
Share on other sites

Flott, blir kanskje en slik :)

 

Var innom lensmannskontoret idag med våpensøknad. Det han sa var at han mente Rugern ikke var godkjent til jakt siden den har 10 skudds magasin. Da det bare er lov med 1+2 skudd på jakt?

Har jo søkt litt opp nå for sikkerhetens skyld og ser jo at Ruger 10/22 er godkjent for jakt, men hva skal jeg si til han, er det noe på lovdata jeg spesifikt kan vise han som sier at Rugern ER godkjent til jakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...