Jump to content

Federal Trophy Bonded Bear Claw vs Lapua Naturalis på Elg


Hayabuza

Recommended Posts

Har jakta med Federal TBBC i 4år nå og lagt ned 4 dyr på den og jeg er meget fornøyd med den på 3 av fellingene. de tre har blitt skutt bak i ribben og renska med seg lunger og stoppa i skinnet på andre sia og har kommet ut som en sopp som selv Vebjørn Sand kunne stilt ut men på den siste av de måtte jeg ta i fronten pga. trær og lite samarbeidsvillig kvige så jeg smelte en i skuldra og på skrå bakover og da ble det litt av en eksplosjon og man kunne nesten stikke hue igjennom hullet som ble igjen etter å ha renskåret så jeg er litt åpen for å ta med 2 typer neste år.

 

Og jeg har sett litt på Lapua Naturalis som er homogen og "miljøriktig" og skal gi minst mulig ødeleggelser av kjøttet så det hadde jo vært midt i blinken men jo mindre man ødelegger jo lengre tar det før dyret går i myra? Jeg holder til på "riktig" side av E6'n så jeg kan jo parkere et par Ole Brum i året og da er det litt kjekt om han går inn i historien fortere enn senere for å si det sånn.

 

Og i tillegg er jeg ikke så topp fornøyd med Federal'n på hold over 200m men det kan fort være min rifle og KANSKJE skytter :P

 

Er det noen som har erfaringer med de to sortene når det gjelder avstand, ødeleggelser og "time of death" :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt og skut mye forskjellig vilt med TB kula i 270W, 308 og 3006 på begynnelsen av 90 tallet.

Elg:

Skutt elg med en kula på avsander 10m til 250m og den virket helt upåklagelig, men jeg har ikke fått gjennomskyting.

Kulevekt 140 grains, fart 900m/s.

Rådyr; har nok skutt borti 30 rådyr og den slukker lyset på dyret veldig fort på alle avstander.

Bever. lager mos av hodene.

Gås: fine runde hull, virker som den ikke ekspanderer så alt for mye i fjærvilt.

 

Dette er ei god jaktkule og hvis alternativet er Naturelis ville jeg ikke byttet. De har ganske lik BC men i de riflene jeg har prøvd denne kula (308, 3006 og 270W) har jeg fått veldigbra presisjon. Naturalis kan fort bli litt lang i samme kulevekt.

I de sener år har jeg gått over til Barnes X og i nyere tid TSX i alle våpenen som brukes til jakt. Denne har bedre BC, bra pres og ikke minst gjennomskyting på elg og som hjemmelader noe billigere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kaliber gjelder det....

 

308

 

 

 

Elg:

Skutt elg med en kula på avsander 10m til 250m og den virket helt upåklagelig, men jeg har ikke fått gjennomskyting.

 

Har heller ikke fått gjennomskyting med TB'n men hvor viktig er det egentlig med gjennomskyting?

 

 

 

 

PS: denne skulle vært i "Storvilt", kan noe flytte den?

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke fått gjennomskyting med TB'n men hvor viktig er det egentlig med gjennomskyting?
Kommer litt an på laget du jakter med og hva du selv syns.

 

F.eks Per skyter på elg, elgen løper bort. Per: tror jeg bomma. Laget konkluderer raskt med at det var bom, så jakta på andre dyr kan fortsette.

 

I slike tillfeller er god kule eller gjennomskytning likegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring fra bruk av Naturalis i 9.3 - vurderer sterkt å prøve denne i år (dessuten er den jo miljøvennlig 8) )
Nei, ikke prøvd. Men vi får prise oss lykkelige så lenge det fins/varer med miljøvennligheten, skal du være ekstra miljøvennlig, prøv Barnes, de har ikke den miljø bomba, i plast, i fronten.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...