Jump to content

Optikk for fjærdrevet luftrifle?


Sør-jeger

Recommended Posts

Jeg har en HW97K-L på bestilling og prøver å finne ut hva slags optikk jeg skal sette denne.

 

Det jeg først lurer på er, er det noen "store" produsenter med garantier som tåler de fjærdrevne riflene?

 

Av Zeiss fikk jeg nei. Nightforce sa ja. SuB sin 12-50 virker litt for dyr for mitt bruk og har ikke fått gode kritikker ( på konkuranse hold ).

 

 

 

Mitt bruk er svært enkel, ta den med ut i hagen på en fin dag og skyte på 10-20 meter, kanskje prøve meg på konkuranse... kanskje.

 

Men jeg vil ha litt god kvalitet på kikkerten og sikkerehet om at produsenten har en garanti på optikken. Føler ikke for å kjøpe for 2000kr, også måtte kastes om den kneler!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en BSA 3-12 med justerbar paralaxe på en RWS48 i 22 og denne er jo kjent for og drepe det meste av kikkerter.

 

Vet at SWIFT og har kikkerter som tåler fjærgevær og det samme gjelder LEAPERS som og har en kikker som går under navnet BugBuster med paralaxe justerbar ned til 2 meter.

 

Du bør ikke undervurdere parlaxe, de fleste kikkerter til vanlig jaktbruk har paralaxe satt til 25-50 meter og innen for denne avstanden så vil du få treffpunkt forandring hvis hodet/øye ikke er på nøyaktig samme sted i forhold til kikkerten som ved forige skudd.

 

Ikke så kritisk ved vanlig jakt når man skyter innenfor den avstanden paralxen er satt, men det man vanligvis skyter på med lufgevær er jo en god del mindre og da kan det ha merkbar betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...