Jump to content

Zeiss Diavari Z MC?


ko-stens

Recommended Posts

Enda en Zeiss-tråd... Men jeg trenger litt info og råd.

 

Har mulighet til å få kjøpt en så å si ubrukt Zeiss Diavari Z MC av en kamerat. Den har størrelsen jeg er ute etter, 1,5-6x42 og er i perfekt stand. Den har aldri sett skog, bare skytebanen noen få ganger.

 

Etter hva jeg har skjønt, er dette forgjengeren til Classic. Det jeg stusser på er MC-coatingen. Dette er jo noe Conquest har. Hvordan er MC-coatingen sammenlignet med *T-coatingen? Er den merkbar? Hva gjør coatingen egentlig? Tittet bare gjennom siktet innendørs. Trodde Diavari Z bare hadde *T-coating jeg.

 

Er dette en "mellomting" mellom Classic og Conquest på noe vis? Den har 30 mm rør, så det er jo ingen Conquest, som har 1" rør.

 

Vil jeg merke noen særlig forskjell mellom dette og en nyere Classic? Er helst "vanlig" Classic jeg er på jakt etter (eller en Victory om noe har tenkt å kaste sin...)

 

Sånn ca hvor gammelt kan dette være? Glemte å spørre om noe serienummer. Skal vel stå et eller annet sted, det?

 

Den har ellers medforstørrende #4-retikkel. Liker det. Det jeg ikke helt liker er den såkalte dorulleffekten. Den er ganske kraftig mellom 1,5 og 2x. Ingen vits å skru ned til 1,5x i hvert fall, da det ikke har noe å si på synsfeltet. I realiteten virker det som om siktet i praksis er 2-6x42.

 

Jeg vet ikke hvor mye en bør gi for noe sånt?

 

Er litt usikker på om jeg skal gå for det, da jeg har en tre år gammel Classic 2,5-10x50 jeg kan sette på, samtidig som jeg i grunn ikke har lyst å ta det av den gamle rifla, som mer eller mindre blir et reservevåpen. Imidlertid er ønsket å ha noe større synsfelt, siden rifla blir en mer eller mindre ren elgrifle. Mener å ha lest at Classic 1,5-6x42 har 22 meter synsfelt på minste forstørrelse, mens 2,5-10x50 har 13. Er jo en viss forskjell det. Finner ikke data på denne gamle.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert på emnet, men er ikke dette en Z som er produsert i USA? Z ble vel produsert både i Tyskland og USA, de tyske hadde vel T coating og de amerikanske MC. Jeg hadde ihvertfall en Z med fast 6 ganger forstørring og MC coating en tid, den var etter det jeg husker produsert i USA. Var jo en bra kikkert det også.

Link to comment
Share on other sites

Diavari Z, var toppmodellen til Zeiss, inntill Victory-serien ble lansert. Da ble, som skrevet i innlegget over, produksjonen av disse siktene overført til USA, og de fikk den billigere MC coatingen.

 

Multilagscoating virker slik at man reduserer reflekser fra overganger mellom glass og luft.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-reflective_coating

 

 

Jeg hadde ikke gitt mer enn 2-3000,- for det siktet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Også når det gjelder prisleiet. :-) Hadde tenkt å by 3 000,- for det, men kan kanskje begynne litt lavere...

 

Har akkurat rukket å sende en epost til Zeiss Norge med noen spørsmål...

 

Og jammen fant jeg ikke noe info her: http://www.opticstalk.com/zeiss-news-and-updates_topic1689.html

 

Selvsagt finner en slik ETTER å ha sendt epost... :oops:

 

Det mest interessante er i grunn å vite litt om optisk kvalitet og synsfelt kontra en "moderne" Classic. Hva gjør T*-coatingen som MC-coating ikke gjør?

 

Ellers undrer jeg egentlig litt på om Classic faktisk er på vei ut. De har jo bare to modeller igjen, 2,5-10x50 og 3-12x56, på hjemmesiden. Classic Diatal'ene er jo borte (finner 7x50 og 8x56 om man bruker søkefunksjonen der, men er ikke i hovedoversikten), og 1,5-6x42'en er borte. Det har jo vært sagt blant flere i noen år nå at Duralyt er arvtageren til denne modellen. Har vært skeptisk selv, men nå er det jo flere modeller av den, samtidig som Conquest HD5 har kommet. Vet ikke om denne sistnevnte er ment for det europeiske markedet. Den gamle Conquesten var vel en amerikaner som ble "gråimportert"?

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel... Liten oppdatering til slutt.

 

Det blir ikke til at jeg kjøper dette siktet. Han vil ha 5 000,- for det, og da går det ikke an å prute. Det blir altfor høyt for, da det plutselig åpenbarer seg gode alternativer om jeg skal bevege meg i dette prisleiet.

 

Akkurat nå er jeg i villrede om jeg skal investere i en Kahles 1,5-6x42 eller en Meopta Meostar 1-4x22 K-dot. Det siste virket veldig kjekt i butikken, men når man er forfengelig, ser det penere ut med et sikte som ikke har design som et sugerør... Ellers vil jeg gjerne ha mer maksforstørrelse enn 4x (er vel helst det som veier tyngst), samtidig som jeg aldri har blitt godvenner med retikler som har et rundt punkt i midten. Vil nå helst ha et kryss jeg.

 

Ellers har jeg tittet gjennom en Burris Euro Diamond (tror jeg den het) i 1,5-6x42 og en Swarovski Habicht i samme størrelse, begge nye (men Habicht må da være en gammel modell?). Ville sammenligne de to bare. Swarowskien var tydelig bedre på både synsfelt og klarhet. Men, hvorfor i all verden skal det bli så dassrull på 1,5x? Her var faktisk Swarovskien dårligere enn Burrisen (og Zeissen). Uansett, etter å ha sett gjennom disse to og Zeissen, er det tydelig at 2x er det beste å ha på. 1,5x er meningsløst.

 

Finnes det sikter som ikke har denne "dorulleffekten" på 1,5x? Hvordan er feks Kahles der? Kjøper ikke sikte jeg ikke kommer til å bli fornøyd med.

 

Sannsynligvis blir det til at jeg setter på den "gamle" Zeiss Classic 2,5-10x50'en og lar det være med det. Penger spart er penger tjent. Skulle nemlig kanskje ha solgt min kjære Brno Fox og, og lagt litt i en linksrifle til småvilt. Men orker man det...? :(

Link to comment
Share on other sites

Og da ble siste kapittel i tråden skrevet...

 

Tok en tur til Jakt&friluft på Gjøvik i formiddag. De har bra tilbud på alt som er i butikken (gjelder alle J&F-butikkene). Tenkte å se om de hadde noe særlig utvalg med 1,5-6x42, men det var i grunn bare Zeiss HT som kunne være aktuell. Imidlertid synes jeg prisen er altfor høy for meg. Tittet litt på Zeiss HD5, og den er interessant, synes jeg, men de hadde ikke inne den jeg ville ha, 2-10x42. Men de hadde en Leupold VX6 2-12x42. Den skulle være mer enn på høyde med Zeiss Classic, fikk jeg vite. Siden jeg er strålende fornøyd med den jeg har, tenkte jeg at dette kunne være noe. Bredt synsfelt (ca 19 meter mot Classicens ca 12) på laveste forstørrelse. Ikke helt på høyde med 1,5'ene, men likevel bra. Dessuten har den lysprikk for dagbruk og.

 

Prisen i butikken var i utgangspunktet på drøyt 12 000,-, men var på tilbud til 10 700,-. Jeg fikk det til slutt for 7 800,-. Nå har jeg hørt litt ymse om Leupold-optikk og at de ikke er helt på høyde med det beste av de europeiske, men prisen er jo også litt lavere enn de. Når det etter sigende skal være på høyde med (og vel så det) Classic, så slo jeg til. Selv om jeg innerst inne nok mest kunne tenkt meg en skikkelig, brukt, europeer... :wink: Dessuten hadde jeg ikke tenkt å gå over 5 000,- i denne omgangen, men det går jo som det gjør hver gang... :lol:

 

Så får en håpe dette er noe som er høvelig til elgjakta!

 

Tok forresten frem gamlerifla med Classicen på og satte ved siden av nyrifla med VX'en og sammenlignet. På 2x er det ingen tvil om at VX'en har en god del bredere synsfelt på ca 100 meter. På 3x, mer rettferdig med tanke på Classicen (3x er vel mer å bruke pga dorulleffekten på 2,5 - bildet blir bare mindre da, mens synsfeltet ikke øker), er Classicen et ørlite hakk bedre, faktisk. Ellers klarte jeg ikke skille hvor gode det var optisk. Her må jeg nok på skytebanen og se. Er spesielt interessert i hvordan de er i forhold til hverandre i motlys. Innenfra og ut gjennom stuevinduet virket de veldig like. VX'en var ellers bedre med tanke på denne dorullgreia. Så å si ingenting på denne på laveste forstørrelse, så her er 2x på denne bedre enn 2,5x på Classicen.

 

En ting bet jeg meg merke i. Da jeg satte riflene helt inntil hverandre og satt meg en halvmeter unna, var bildet større i Classicen enn i VX'en. Betyr det at sistnevnte er mer "kilen" på øyeplasseringen? Har kanskje ikke store praktiske betydningen, men dog.

 

Uansett, for min del virker det som om VX'en er et bra sikte. Om det er verdt 12 000,- til vanlig, vet jeg ikke, men jeg synes da det virker som mye for penga når jeg ga 7 800,-.

Link to comment
Share on other sites

En ting bet jeg meg merke i. Da jeg satte riflene helt inntil hverandre og satt meg en halvmeter unna, var bildet større i Classicen enn i VX'en. Betyr det at sistnevnte er mer "kilen" på øyeplasseringen? Har kanskje ikke store praktiske betydningen, men dog.
Sånn må det være da de ikke har lik lysåpning. Det du ser er utgangspupillen. Og ja, det betyr at den er mer kilen på øyeplasseringen, om det reelt har noen betydning.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tar oppatt denne.

 

Kompisen har ikke solgt dette 1,5-6x42-siktet enda. Det har sittet på rifla siden da, men nå har han tenkt å selge det. Det ser faktisk helt nytt ut. Har vært på jakt èn gang og på skytebanen noen få ganger.

 

Nå er det en annen kompis som trenger nytt sikte til elg- og hjortejakt. Han jakter stort sett bare i dagslys, og holdene kan bli ganske korte. Dette må vel være noe slik som midt i blinken til hans bruk. I dag har han en Fontaine 4x40 fra ca 1983 (da han kjøpte rifla). Denne har punktert og er grå som et melkeglass, med melk i... Han presterte faktisk å skyte tre hjort på èn dag i helga som var, men kunne fått to til. I motlyset så han ikke dyra som passerte rett foran! Altså overmodent for utskiftning.

 

Men ett spørsmål kan jo stilles. Vil man egentlig merke forskjell mellom MC og T*-coatingen? Vil ellers anta at dette holder følge optisk med det meste i prisklassen 4 - 5 000,-? Han vil fremdeles ha 5 000,- for det. I overkant, synes jeg, men hva er egentlig alternativer til dette til maks denne summen? Sannsynligvis vil kompisen synes det blir litt dyrt uansett, da han også må ha nye ringer til Tikkaen sin, og det kommer jo på en tusenlapp til på grunn av det. Totalt 6 000,- vil det jo komme på dersom ikke prisen på siktet går ned litt. Jeg har i hvert fall anbefalt han og ikke kjøpe sikte med minsteforstørrelse mer enn 3x, og 3x er i overkant det og. Egentlig hadde et sikte med ca 1-4x vært passe, men da ryker jo mulig skumringsjakt ut, vil jeg tro. 1,5-6x42 høres ut som et greit kompromiss.

 

Rimelig strøkent:

20141020_204957_zps225fb3ec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett zeiss victory 1,5-6x42 som har blitt solgt for 5000kr, så hadde aldri betalt så mye selv. En S&B 1,5-6x42 ligger ofte på 2500-3500kr alt etter hvordan det ser ut, det kan være et godt alternativ. Ellers ligger Zeisss classic(som har T coating) i denne størrelsen på 4000-4500kr brukt og er også et mye bedre alternativ. Jeg hadde ikke gått over 3000kr for dette siktet, om det så aldri så nytt ut :wink:

En kammerat av meg har S&B 1,5-6x42 på 3006, og skyter hjort på måneskinn med den. Ville ikke gått for 1-4x20/24 til bruk på hjorten. Da har du i mine øyne kun et dagsikte.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Prisen er i høyeste laget, synes jeg selv, mye pga MC i stedet for T*-coating, men vil en egentlig merke særlig forskjell?

 

Har prøvd å finne spesifikasjoner for siktet, men det er ikke lett. Sannsynligvis er det produsert mellom 1996 og 2001. I følge kompisen kjøpte han det rundt 2001, så det kan stemme. I 1996, etter hva jeg har funnet ut, da Diavari V kom, ble Z sendt over til USA og fikk MC-coating og ble til slutt Conquest i 2001, men da med 1"-rør, produsert av Meopta borti der (usikker kilde det her!). Men noen Z ble da igjen, da med T*-coating. Etter hva jeg har skjønt, ble denne til Classic. Så vidt jeg forstår da, bør jo Z MC og Z T* ha samme glass men forskjellig coating, siden dette er før 1"-røret kom?

 

Det lille jeg har funnet ut er at den har samme synsfelt som en Victory i hvert fall.

 

Litt rart en ikke finner noe slik historie på hjemmesiden til Zeiss. Det samme gjelder jo andre merker og. Vanskelig å finne ut om Swarovskier, feks uten å sende eposter hit og dit.

 

Nå vet jeg ikke helt hvor mye kompisen som er på jakt etter sikte er villig til å betale. Men om en skal se på alternativer i samme størrelse, er det eneste nye alternativet (?) Meopta Artemis 2100 til ca 5 500,-. Sikkert kurant den og, men er den i klasse med den gamle Zeissen?

 

Ellers er det et par, tre brukte: Zeiss Diavari Z T* til 3 900,- (ser ganske godt brukt ut på bilde på Finn.no), Zeiss Victory (ukjent alder og uten bilde) til 6 000,- og en Swarovski til 5 500,- (ser strøken ut). Alle på Finn.no. Victoryen finner jeg ikke igjen, så den er kanskje solgt.

 

Her er kanskje Swarovskien det beste kjøpet.

 

Et annet alternativ kan vel være Zeiss Duralyt 1,25-5x36, men den koster hundre millioner hos Winge våpen... :lol: Mer riktig pris er vel ca 5 500,- om man får tak i en ny, siden den er erstatet av Conquest DL. Leupold VX3 1,75-6x32 til 4 900,- hos J&F, kan også være greit, men denne har fem meter mindre synsfelt enn Zeiss, feks (ca 17 mot 22 m), mens Duralyten har 30 m på det beste.

 

Til slutt, spørsmål om coatingen, som jeg har stilt et par ganger her: Hvilken forskjell vil man kunne se gjennom en Z MC og en Z T*? Er det egentlig merkbart med "normale" øyne? Det høres jo ut som om T* er Guds gave til kikkertsiktecoatinger. Er MC så mye dårligere? Hva gjør T* bedre?

Link to comment
Share on other sites

MC coatingen er brukt på sikter for det amerikanske markedet, T coating i europa sånn enkelt forklart. Synes kompissen din skal kjøpe brukt, en betaler da 50-70% av nypris, og får da sikter som er langt bedre enn om man kjøper nytt til samme pris. Ser man forskjell på mc og t coating? Har aldri prøvd, men t coating er regnet som bedre fra zeiss, så hvorfor velge et dårligere alternativ. Om kikkerten er ripete utenpå er av mindre betydning, hvordan linsene er er det viktigste, meeen om kikkerten ser herpa ut på utsiden så kan det fortelle om røff bruk og at linsene ikke er strøkne. Swaro som ser strøken ut er et bankers kjøp, så gi beskjed om at kompissen må få ræva i gir å handle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Takker for svar. Det kryr ikke akkurat av sikter i akkurat den størrelsen til salgs, så alternativene er ikke mange om gangen. Men er enig i at dersom man kommer over et fint sikte med T*-coating, burde den være førstevalget, siden det har et så godt rykte. Er vel en grunn til det, for å si det sånn. MC er nok ikke så gæli det heller, vil jeg anta, og det holder nok til hans bruk uansett, men det kan jo dukke opp en Victory til samme pris, og da er det bare å kaste seg rundt, vil jeg tro.

 

Han vurderer veldig å vente til sesongen er over før han begynner med seriøs sikteleting nå, så får jeg heller være den som "villtipser" når det er noe interessant å se. Av og til må man bare hive seg rundt og handle. Er vel jeg som pusher litt her... Litt over middels dilla selv, og når ikke jeg har råd til å kjøpe Zeiss Varipointen i 1,1-4x24 som ligger til salgs på Kammeret her, kan jeg jo plage andre i stedet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...