Jump to content

Savage mod 99


Bamrud

Recommended Posts

Noen som kan komme med erfaringer rundt denne børsa? På godt og vondt.

 

 

Jeg kom over en svært lite brukt mod 99 i kaliber 250 Savage på tur gjennom Tynset, og falt pladask for den. :D

Den ligger å venter på å bli sendt sørover til meg akkurat nå... Får den sikkert til uka. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den rifla Solli kamret om hadde han også laget ny stokk til. En småfin sak i flammebjørk. Artikkelen fanget interessen for denne typen våpen og et par av oss har lenge hatt lyst på en slik.

 

Fikk skyte noen skudd med det våpenet i fjor vår, og ble ikke imponert. Avtrekket kan ha noe av skylda, da det var tungt og med noe kryp, men fikk to forskjellige treffpunkt i seriene :shock:

 

Noen skudd satt i blinken og noen i 5'r-6'r klokka fire. Dette gjentok seg under hele skytekvelden. En kompis skjøt også en del skudd med den og fikk samme fenomen. Et eller annet var kanskje løst, men nitidig gransking avdekket intet feil. Det endte i alle fall med at kompisen ikke kjøpte den.

 

Skal jo i utgangspunktet være greie våpen, og så har de jo en god porsjon sjarm da.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at det var en artikkel om denne modellen i Våpenjournalen, ja. Får ikke leita frem den artikkelen nå, siden mitt våpenbibliotek og laderom står regelrett på hue i disse dager grunnet innredning av nytt laderom.

 

 

Jeg kommer selvsagt til å koseskyte litt med den, men tviler på at jeg drar den med på seriøs jakt på vårt minste storvilt.

Jeg har funnet en flott side om disse Savagene, og i http://www.savage99.com påstår de at min rifle som er på vei "hjem" sto i denne katalogen i sin tid:

66.JPG

 

Med andre ord den er eldre enn den eldste Mauseren min som er bygget på slutten av 30-tallet. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig Jeger'n, men takk skal du ha.

Jeg har den artikkelen, men ikke tilgjengelig akkurat for øyeblikket. Nå har jeg muligheten til å få preget egen mening og inntrykk av børsa før artikkelen leses.

Kan være sunt det, vettu.

 

Det er forøvrig lite å finne om Savagen på nett.

Noen amerikanske sider er det jo, men 'kanerne er nå engang svært lojale mot alt amerikanskt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en mod.99 i kaliber .300SAV, og den har da tatt livet av noen elg og rådyr også den :) . Morsom børse, men slet litt for å finne ladninger som ga meg tilfredstillende samlinger. Bruker den innimellom på elg og rådyr, for jeg liker å ta med gammelbørsene på luftetur av og til :) .

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. Holdt på å kjøpe en 99 i 303 Savage en gang, lå en billig en ute på våpenauksjonen til Lauritz.

Men den var dessverre i for dårlig stand. Men Savage er kurante børser, har en 110 kasse som skal bli elgbørse i .35 Whelen etterhvert. Det er enkelt å få tak i deler til disse riflene, også Savage 99. Du får sjekke ut ebay, der er det mange reklamebrosjyrer, montasjer og div. til Savage 99. Og skal du ha kikkert, har jeg en god gammel Weaver til salgs :wink: Sjøl om en Lyman Alaskan hadde vært perfekt til denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Beklager sen tilbakemelding, men børsa kom i midten av forrige uke den.

Takk til Tynset Sport for rask levering! Når de først fikk papirene, så var de raske med å sende gamlebørsa. :D

 

SANY0061.JPG

 

Jeg skrev innledningsvis at denne var svært lite brukt.. Vel, alt er relativt. Pipa innvendig er riktignok blank som et speil og bærer ikke tegn på slitasje i det hele tatt, så den er nok lite skutt med. Kan heller si at den er stuet mer bort og blitt bært og oppbevart litt "røft" . Det er diverse sår på treverket og litt gravrust her og der på stålet. Uansett er de lite synlige og børsa er snart en åttiåring, så det skulle egentlig bare mangle. En børsemaker og våpensamler i nærheten har sett, tatt på og godkjent den og mente at finere børsa i samme alder er vanskelig å få tak på.

 

Denne gamle niognittien har selvsagt det originale og særegne rullemagasinet som tar fire? patroner.

SANY0087.JPG

... i et originalt kaliber.

SANY0066.JPG

 

Da jeg fikk den hjem fikk jeg en aldri så liten positiv overaskelse. Da jeg tar av fortreet, så ser jeg det står «off» på pipa. Det viste seg å være en TD. :D

SANY0083.JPG

 

Det er ikke av den mest moderne Take Down løsningen med kun en vippearm under fortreet og brutte gjenger, men en aldeles utmerket Take Away er det i aller høyeste grad.

Pipa som har et "kilespor" bryster mot låskassa og sikres med en kile som sitter på fortreet og en liten krok på sluttstykket. Egentlig en genial løsning.

For å dele den må først fortreet av, deretter vippes bøylen for ladegrep ut og da kan man skru av pipa. Låskasse/pipe har grove gjenger, så det er ikke mange rundene som skal til før den er delt.

SANY0079%7E0.JPG

 

Kan si jeg er fornøyd. :wink:

 

Flere bilder.

 

SANY0062.JPG

 

SANY0064.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...