Jump to content

Recurv bue


JLmorten

Recommended Posts

Skyter til vanlig Compound Bue, har skutt med 60lbs pga skade nakke og at jeg har vært på jakt, og valgte og ikke gå noe opp for og være sikker på holde lenge osv.. Jeg er ikke sterk nokk til og skyte 70lbs. Men rekner med og være stabil på ca 65lbs i løpet av vinteren.

 

Har lyst og kjøpe meg en recurv bue, se om dette er noe for meg, liker ikke og kjøpe for billige/dårlig utstyr, ender bare opp med at jeg vil oppgradere med en gang. Så produsen osv er ikke det jeg primært er ute etter. Pris og produsent ser jeg på etter hvert. Men kan nevne at jeg har sett litt på Hoyt Gamemaster 2........

 

Jeg tenker på hva Styrke recurv vil jeg klare når jeg klarer ca 65lbs compound ?

 

 

Har 28 dralengde på compound, ser ikke dette er nevnt på de fleste recurv. Hva må jeg tenke på her ved kjøp av recurv? Er det lengden på buen som bestemmer.?

 

Noe annet jeg trenger tenke på ved kjøp av Recurv.?

Trenger jo egne piler i tilleg, samt bør vel bruke skytehanske?

 

Jeg driver med bue skyting for og kunne jakte, så drømmer jo om og kunne jakte med Recurv også en gang i fremtiden.

 

Tar imot gjerne imot tips osv som dere mener jeg bør vite/tenke over..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på hva Styrke recurv vil jeg klare når jeg klarer ca 65lbs compound

Spørs hva du mener med "klarer", om akkurat klarer å skyte med en 65# compund, så tror jeg du bør ned i en 40ish, eller knapt det, recurve.

Om du skyter greit i en time med med en 65#compound, så ville jeg sagt 50# kanskje. Jeg har compounden på 55, og kan skyte hele dagen, men 50# på en recurve nå når jeg er ute av form er i overkant etter få piler.

 

Lenge og dralengde går sammen, lang bue = lang behagelig dralengde.

 

Gamemasteren får mye drittsnakk på diverse fora, tror du kan gjøre et bedre kjøp for å si det sånn. Ville gått for enten en helt tradisjonell bue, eller så en med ILF lemfester. Se det som er skrevet tidligere om dette. Søk.

.

Hanske må du ha, ikke alltid man trenger egne piler,men skal ha endel flaks for at de samme pilene skal fly bra fra begge buene.

Hva skal du med 65-70#, hva skal du jakte? Generelt, men særlig med recurve - så faller presisjonen raskt når en passerer den dravekta en håndterer "lett".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på hva Styrke recurv vil jeg klare når jeg klarer ca 65lbs compound

Spørs hva du mener med "klarer", om akkurat klarer å skyte med en 65# compund, så tror jeg du bør ned i en 40ish, eller knapt det, recurve.

Om du skyter greit i en time med med en 65#compound, så ville jeg sagt 50# kanskje. Jeg har compounden på 55, og kan skyte hele dagen, men 50# på en recurve nå når jeg er ute av form er i overkant etter få piler.

 

Lenge og dralengde går sammen, lang bue = lang behagelig dralengde.

 

Gamemasteren får mye drittsnakk på diverse fora, tror du kan gjøre et bedre kjøp for å si det sånn. Ville gått for enten en helt tradisjonell bue, eller så en med ILF lemfester. Se det som er skrevet tidligere om dette. Søk.

.

Hanske må du ha, ikke alltid man trenger egne piler,men skal ha endel flaks for at de samme pilene skal fly bra fra begge buene.

Hva skal du med 65-70#, hva skal du jakte? Generelt, men særlig med recurve - så faller presisjonen raskt når en passerer den dravekta en håndterer "lett".

 

K

 

 

Hei

 

Takk for raskt svar..

 

Med dravekt på 62 på min compound bue kan jeg skyte hele dagen, har vært oppe i 800-1000 piler på en søndag, og det er ikke noe problem.. Jeg har planer om og jakte mye mere villsvin og Hjort. Så rekner med at på compound buen kommer jeg til og ligge på mellom 60-65.. om jeg blir sterk nokk til enda mere vil tiden vise, men tenker ikke noe på det, ikke et primært mål. Har skutt villsvin med buen og sett hvor lett pila gikk gjennom..

Hva styrke jeg skal ha på recurv er jo det jeg prøver og finne ut av her, vet det ikke er noen fasit, men rekner med at det er noen tommelfingelregler i forhold til dravekten jeg klarer med compound???

Hadde jeg bud i statene kunne jeg bare dratt og prøvd buer i henhold til dravekt,dralengde osv, men her i norge så blir det mye og prøve seg frem, og ønsker jo og kjøpe en bue som er i nærmest mulig det jeg bør ha..

 

Angående piler, bør en ikke bruke Fjær Vanes når en skyter recurv??

Og lengde på pilene, på Compound buen min blir pilene kappa på 26,5 tommer (skaftet) og da er broadhead en snau tomme framføre pilhylla.

Hvor langt fremføre Riseren bør pilen være på en recurv?

Link to comment
Share on other sites

Angående piler, bør en ikke bruke Fjær Vanes når en skyter recurv??

Og lengde på pilene, på Compound buen min blir pilene kappa på 26,5 tommer (skaftet) og da er broadhead en snau tomme framføre pilhylla.

Hvor langt fremføre Riseren bør pilen være på en recurv?

Man kan bruke både fjær og "vanes". Det spiller liten rolle. Fjær tåler mer, men bremser mer. Store fjær bremser enda mer, men piler med store fjær tilgir dårlige slipp bedre.

Lengden på pilene spiller liten rolle, så lenge som du sier, du får spissen godt foran buehånda. Det er normalt å bruke mye tyngre piler til recurver enn til compound, men det er nå heller ikke absolutt. Man må finne ut hva man liker.

 

Skytemessig krever recurve/trad langt mer trening, og langt mer fokus på teknikk, for å bli ttilstrekkelig presis. Det er derfor en fordel å starte med en "lett" bue, det er ikke letoff, og det er viktig å dra likt, og konstant, og ikke stoppe opp i draget.

På jakt er det en fordel å kunne "starte opp igjen" draget om en må holde litt før pila kan gå. Å holde 60#, alle 60#, uten letoff, mens du venter på at dyret skal snu seg litt bedre til, med litt "dyreskjelv" i tillegg, be my guest...

 

Det er få som har eller bruker recurver på over 50#. Konkurransebuer får en vel knapt kjøpt over 50#. Men hvor langt drar du? Med 26.5" piler, så drar du kanskje 25", og da veier en 50# bue knapt 45# på fingrene?

Men du kan kjøpe nesten alt av buer inkl. de korteste, og få et smooth og fint drag.

Jeg drar jo nesten 30", så må ha en lang bue, bue godt under 50# (@28") for å ha 50 på fingrene. Hvor bor du?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Angående piler, bør en ikke bruke Fjær Vanes når en skyter recurv??

Og lengde på pilene, på Compound buen min blir pilene kappa på 26,5 tommer (skaftet) og da er broadhead en snau tomme framføre pilhylla.

Hvor langt fremføre Riseren bør pilen være på en recurv?

Man kan bruke både fjær og "vanes". Det spiller liten rolle. Fjær tåler mer, men bremser mer. Store fjær bremser enda mer, men piler med store fjær tilgir dårlige slipp bedre.

Lengden på pilene spiller liten rolle, så lenge som du sier, du får spissen godt foran buehånda. Det er normalt å bruke mye tyngre piler til recurver enn til compound, men det er nå heller ikke absolutt. Man må finne ut hva man liker.

 

Skytemessig krever recurve/trad langt mer trening, og langt mer fokus på teknikk, for å bli ttilstrekkelig presis. Det er derfor en fordel å starte med en "lett" bue, det er ikke letoff, og det er viktig å dra likt, og konstant, og ikke stoppe opp i draget.

På jakt er det en fordel å kunne "starte opp igjen" draget om en må holde litt før pila kan gå. Å holde 60#, alle 60#, uten letoff, mens du venter på at dyret skal snu seg litt bedre til, med litt "dyreskjelv" i tillegg, be my guest...

 

Det er få som har eller bruker recurver på over 50#. Konkurransebuer får en vel knapt kjøpt over 50#. Men hvor langt drar du? Med 26.5" piler, så drar du kanskje 25", og da veier en 50# bue knapt 45# på fingrene?

Men du kan kjøpe nesten alt av buer inkl. de korteste, og få et smooth og fint drag.

Jeg drar jo nesten 30", så må ha en lang bue, bue godt under 50# (@28") for å ha 50 på fingrene. Hvor bor du?

 

K

 

Jeg bur i Ryfylke, som er like innenfor Stavanger.

 

Jeg har 26,6tommer Piler+ Nock. men jeg har 28 dralengde. er vel buen og type pilhylle som er med på og avgjøre dette. pilhylla står jo noen bak målepungtet fra riser til fult drag...

 

Liker ikke og kjøpe billigtste produktene, men må kanskje prøve noe slikt for og finne riktig dralengde. Eventuelt finne noen i nærheten som jeg kan få prøve...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bur i Ryfylke, som er like innenfor Stavanger

Er jo en aktiv bueskytterklubb på Klepp. De har både feltløype og masse 3D dyr, så de er nok relevante å besøke.

 

Hva går snakket ut på og hva ville du heller anbefalt under "jakt-recurve

Kanskje en slik,

IMG_4315.jpg

 

Eller en av disse :roll:

IMG_4325.jpg

 

Faktum er at det kommer ned til smak og behag. Men til en begynner ville jeg ganske enkelt kjøpt et Hoyt Excel midstykke og kanskje de rimeligste karbonlemmene, eller noen brukte lemmer. På sånn 40 eller 45#. Da har en treningsbue "forever" for veldig lite penger.

 

Her er noen tråder med tanker og ideer:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=64136&p=695057&hilit=%2Asnake%2A#p695057

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=47135&p=524116&hilit=%2Asnake%2A#p524116

 

Med lakk eller Duracoat på midstykket og SaveASnake på lemmene så blir selv den billigste recurve "cool".

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=36434&p=409560&hilit=%2Asnake%2A#p409560

 

Her diskuterer jeg litt med meg selv:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=62720&p=679419&hilit=energi#p679419

 

Det finnes så mange, og så mange bra recurve og tradbueoppsett at det nesten ville være fantastisk om to skulle foretrekke det samme. Det er veldig mye som virker. Og nesten alle faktorer som avgjør om du treffer eller bommer er å finne bak buen.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser du bur i Kr.sand.

Nå har det seg slik at jeg er på et 4 uker langt trening/rehabiliteringsopphold på Sørlandet. Ifbm nakkeskade (prolaps)

Jeg skal bare være ut neste uke, men skal være her i helgen. Kan hende jeg kjører en tur ned til Kr.sand eller noe slik for og slippe og sitte inne på rehabsenteret hele helgen.. Er jo veldig kort varsel, men jeg tar sjangsen på og spørre alikevel. Er det noen mulighet og Stikke innom og se ??

Og er det noen andre steder i på sørlandet det er mulighet og se/prøve osv? Helst ikke lengre øst en Kr.sand. tenker fra Lyngdal til Kr.sand område.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...