Jump to content

1600 meter!


Ulken

Recommended Posts

Satt og zappet gjennom TV-kanalene i går kveld, og på National Geographic var jeg så heldig å få med meg en kar som lå og skjøt langhold.

 

Han skjøt med noe som jeg oppfattet som DSR-1, i 338 Lapua, med et digert beist av en kikkert oppå (som jeg dessverre ikke fikk med meg hva var).

 

Mannen var ellers godt utstyrt, med utstyr for å måle alle tenkelige meteorologiske verdier. Disse plottet han inn på armbåndsuret sitt, som selvfølgelig inneholdt en balistisk kalkulator. Klokka gav ham de svarene han trengte, så skrudde han litt på kikkerten og fyrte av flere skudd mot en metallsilhuett "kvartfigur". Alle skuddene traff målet, avstand 1600 meter!

 

Mulig at langholdsfolket her inne synes dette er dagligdags, men undertegnede ble i hvertfall imponert. :)

Link to comment
Share on other sites

Å treffe en kvartfigur på 1600m er absolutt mulig etter at man har skutt seg inn på målet, og forholdene (da spesielt vindavdrift) forblir de samme.. og ja, dette er absolutt krevende!!! men å treffe en kvartfigur på 1600m på kaldskuddet, det kan ikke selv de mest garva snikskytterne garantere.. så her må man rett og slett ha litt flaks og treffe på vindberegningen 8)

 

DSR-1 er forøvrig et av de mest presise riflene som er laget, med samlinger

rundt og under 0.25MOA.. brukes vel av tyske spes. styrker (GSG 9) blant annet :!:

Link to comment
Share on other sites

Ei slik rifle med en Zeiss 6-24x72 var å skue på Hengsvann nå i vinter. :wink:

Det husker jeg ja! Var så heldig å få prøve den. :D:D Veldig mye børse for liten dame

403k7pd.jpg

 

Edit: 1600 meter er imponerende ja! Det er mye å ta hensyn til nå holdet strekker seg så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...