Jump to content

Norma Vulkan


Langlo

Recommended Posts

Hei - det er mulig dette temeaet er omtalt før, men søkefunskjonen virker ikke.

 

 

Hvilke erfaringer har dere med Norma Vulkan? Den har en tiltalende beskrivelse, naturligvis, oå Normas sider. Men, er det noen som har skutt noe med denne - og har noe å si om det? .. Er det en kule på høyde med Lapua Mega - eller noe den er spesialet egnet til - Jeg tenker primært kalibrene 6,5x55, men også 30-06.

 

Shoot!

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert en hel del svar her fra folk som hater vulkan. Men jeg brukte vulkan en hel del på begynnelsen av 90-tallet, og var godt fornøyd. 180 grains 30-06, rådyr og elg. I mine øyne ei helt grei, konensjonell blyspiss. Og som de fleste andre vanlige blyspiss så fungere den greit i lave til middels hastigheter, men er nok ett dårlig valg når hastigheten krabber over 820-830 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Alaska tar livet av elgen den. Brukte den i fjor ladd til 760 m/s i ei .308w. Jeg fikk ikke skutt elg, men en annen skjøt en okse med Alaskaen.. Fint resultat. Kula bula i skinnet på motsatt side. Har kun testet alaska i kataloger med et fint resultat, men den er ganske myk, så den passer bare hastigheter opp til 800 m/s vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 10.1 grams kule til min 6.5x55, og er kjempefornøyd på rådyr. Pene slakt, og dyra detter stort sett på stedet. Aldri hatt et ettersøk, og den som har gått lengst, gikk rundt 5 meter.

 

Med andre ord....dritbra kule. Brukte samme kula på svartbjørn. Den gikk ca. 25 meter før det var slutt.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt noen rådyr et år med 9 grams vulkan i 6,5x55, og gjør ikke det igjen. Fæle slakt! Men 10 grams Vulkan veit jeg om flere som er veldig fornøyd med. 180 grains Vulkan i 308 er det en bekjent som bruker mye på æljen, og han synes den fungerer helt fint. Alaskaen synes jeg virker litt for myk til at jeg hadde stolt helt på den til æljjakt. Veldig mange som finner igjen kula i dyret, selv med reine sideskudd. Synes kula skal gå gjennom ved slike skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...