Jump to content

hvor langt får man padlet med kajak på en dag??


sigurdTG

Recommended Posts

Spørs hvor dreven du er og utstyr du har tilgjengelig.

 

På åpent vann er vanlig gangfart 4-5km/t fullt oppnåelig. Skal du på lengre turer der du må fløte, bære osv er 3km/t ofte mer enn nok. Nedover elv kan du legge til strømhastigheten på farten din.

 

Kajakk er vesentlig bedre enn kano, men ikke like stødig. Godt tips er å lære seg å bruke en kajakkåre. Gir mer framdrift og lettere å få stabil retning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TS. Jeg vet ikke hvor mye du har padlet. Men hvis du hadde padlet en del, burde du kanskje vist noe om din egen "marsfart". Hvis du ikke har padlet mye, ville jeg anbefale deg først å begynne trening, før du legger ut på en langtur. Da får du trent uvante muskler, så du ikke får store problemer med å bruke armene, etter kort tid. Under treningen får du også en formening om hvor raskt langt du kan padle og med din kajakk. Men vær obs på at "presser du" en time, eller to, må du beregne halve farten, når du padler i mange timer.

 

Med en lett kano (glassfiber - 17 kg), hund og oppakning for 10 dager, kan jeg (alene) klare 5 - 6 km/t, på "flatt vann" og jeg har sett erfarende kajakkpadlere KAN padle nesten dobbelt så raskt, over kort distanse. Men det tempoet klarer jeg bare en time, eller to. Nå er denne kanoen rask og jeg har padlet en god del.

 

Denne fjorden er lang og den er så stor, at det raskt kan bli store bølger. Hvis det er grunnt, kommer bølgene raskere enn på sjøen og det blir kortere mellom bølgetoppene, noe som gjør det mer utfordrene å padle. Og det kan varriere mye om du får motvind (og sjø), eller medvind. Beregn ikke for knapp tid, det blir bare stress, lite koselig tur og kanskje senebetennelser. Og du bør vel være godt trent, for å padle hele dagen. Ellers er vel farten Mjøllner antyder, et greit tips.

Link to comment
Share on other sites

4 km/t ved 5 timer per dag i smult vann.

Del det gjerne opp i to økter slik at du kan spise og hvile.

Les langtidsvarselet før du legger ut.

Ha gjerne tilgang til værvarsel på reisen.

Å padle mot vindretningen er slitsomt og tærer på humøret.

Vær fleksibel. Ta med kart hvor du merker av aktuelle steder

å legge til land. En liten radio er godt selskap.

I lys av lengden vil jeg tro 3-4 dager men reserver gjerne 1 uke.

Det er jo ikke sikkert at alle dager er like smule :-)

Det er greiest hvis 2 padler sammen.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...