Jump to content

Ny til toppjakt. Tips?


Bjorhusdal

Recommended Posts

En god håndkikkert , kamuflasje , en god sekk .. eberlestock riflesekk f eks..

Evt fjell/jakt ski , jeg brukte fägel helmantel (norma)

Dette er hva jeg brukte så kommer det sikkert mye andre innspill også..

Fantastisk fin jakt er det , husk bruk kikkerten , og tenk sikkerhet.. Kula skal ned igjen ...

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke erfaren, men har jo vært ute noen ganger.

 

Utstyr som jeg bruker:

Klær: Vinterkamodress, vinterkamolue og vinterkamohansker

Våpen: .222 Rem med Sonic 35 lyddemper

Kikkertsike: Zeiss Classic Diatal 7x50

Ammunisjon: Sako Speedhead helmantel. Ladet til ca 800 m/s

Kikkert: Barska 8x42. Billigdrit fra Kina, men den funker faktisk, og har gjort det i mange år. Tør ikke se i en Zeiss/Leica/Swarovski, for da er det gjort... Bruker for øvrig brystreim, slik at kikkerten henger fritt uten å slenge hit og dit. Slipper også å lete etter den i lomma eller gå med den rundt halsen. Selv om en håndkikkert ikke veier all verden, blir den veldig tung etter et par timer likevel.

 

Riflesekk: QRR. Genial utløsersystem på denne, samtidig som rifla er beskyttet mot vann og snø og støt. Et eller annet bæresystem bør du ha, for å bære rundt på rifla i flere timer er slitsomt. Spesielt om det er ulendt terreng og du har lyst å bruke staver i tillegg til ski.

Ski: Åsnes Telemark med stålkanter og skifeller, med Rottefella 75 mm bindinger og "gammeldagse" sko som er nokså stive. Skiene er fra 1994, men er like gode den dag i dag. Har prøvd truger, og for min del kunne jeg like godt brukt pengene som dasspapir...

Annet: Hvit tape, evt bandasje til å ha på rifla.

 

Noe annet jeg absolutt skulle hatt, som ikke lar seg kjøpe, er tålmodighet og god tid...

 

Sørg uansett for å sjekke at det er lovlig med toppjakt der du har tenkt deg. Det er jo ikke det alle steder.

 

Når du først har kommet deg ut:

Bruk tiden grundig. Ikke gå for fort. Ikke gå over større flater, men hold deg heller i skogkanten og bruk kikkerten flittig. Det er nemlig ikke alltid at fuglen sitter i toppen. Den kan også sitte mer inni trærne og lenger ned. Tenk også at dersom du har sett fuglen, har den sannsynligvis sett deg for lengst... Tenk for et vanvittig overblikk fuglen har høyt der oppe i treet i forhold til hva du har. Ser du fugl, beveg deg ikke sidelengs om du er i tvil om du har blitt sett eller ikke. Gå rett mot. Fuglen ser sideveisbevegelser mye bedre enn når noe kommer direkte mot.

 

Bruk ikke noe annet enn solide kuler. Bruker du blyspiss/hulspiss er det stor sjanse for sprengt fugl. Da er det like godt å la være... God optikk er kjekt å ha. Ikke se på så enorme forstørrelser. Kvaliteten er viktigere. Jeg har brukt Nikon Monarch 5-20x44 på rifla mi før. Grei nok, helt til jeg sammenlignet med en Zeiss Classic 2,5-10x50. Merkelig opplevelse å se gongen på 150 meter mye bedre på 10x med Zeissen enn 20x med Nikonen. Sistnevnte ble også grågul i motlys, noe Zeissen ikke blir. I dag bruker jeg Diatal 7x50. Holder i massevis ut til 200 meter, minst. Skarp og god håndoptikk er også bra. Du merker forskjell når sola skinner i vinterlandskapet. Da er det kjedelig med noe som gir intrykk av at hele verden har pisset i snøen der du går (Barskaen min er ikke akkurat gull verdt, og når den attpå til dugger litt innimellom...). Uansett, prøv med det du har først. Er du fornøyd, fortsett med det!

Link to comment
Share on other sites

Til ko-stens

 

Har jaktet endel skogsfugl i noen år. å da har jeg jo jaktet helt fram til slutten på desember. Har aldri sett tiur/orrhane på topp før, men har lyst til å prøve det i kombinasjon med støkkjakt i år... Når er det mest idielt?? sitter den oftere på topp tidlig om morgenen en sent på dagen?? temperatur?? har sett en tiur iår men den så jeg forlate ei furu på 300m hold under elgjakta... helt tilfeldig så så jeg i den rettningen å så så jeg den slapp seg ut av ei furu. tror ikke jeg kunne ha sett den sitte der om jeg hadde sett aldri så lenge i kikkert heller.... Hvordan er vanskelighetsgraden toppjakt vs støkkjakt?? har offte sett møkk under beitefuruer så jeg vet om ommråder der møkk har avslørt den men som sakt aldri sett den selv....

 

og hvor mange fugl skyter du på topp pr jakttur?? eller rettere sakt hvor mange turer på toppjakt pr fugl??

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nå høres det kanskje ut som om jeg er en dreven fyr på slik jakt, men det er jeg faktisk ikke, som jeg skrev... ;-)

 

Jeg har faktisk til gode å treffe fugl! Har funnet ut det siste året at jeg må melde overgang til linksskyting, så får skylde på det. Passe håpløst... Har hatt noen innlegg/tråder på akkurat det der. Må slutte å bomme...

 

Nå er det ikke så mange turene jeg har vært på, og de siste tre årene har jeg bare vært ute på to korte turer til sammen, så jeg anser meg som relativt uerfaren på slik jakt selv, men utstyret er da i det minste i orden (unntatt håndkikkerten)... Hadde store planer om fast "Harrytur" hver januar, men det har gått i vasken pga at verten har vært syk eller jeg vært syk. Fantastisk timing... Så det har blitt med en kort tur eller to før jul på hjemlige trakter. I år får jeg vel ikke tid til en eneste tur heller, og når jeg attpåtil mister terrenget mitt om to uker, ser det dårlig ut. Har et område til jeg kan jakte på, men det er mer ulv en fugl i det området der visst. Fant hele èn fugl i dag feks.

 

Men, litt om hva jeg har erfart da, i det minste:

Best forhold for toppjakt er det når snøen har lagt seg så tykk at fuglen ikke får gravet seg ned og beitet på bakken. Da finner den sin faste furu og beiter høyt i stedet. Er været dårlig, sitter den lenger ned i treet. Nå for tiden, og frem mot jul, blir jo dagene bare kortere og kortere, og når det heller sjelden kommer mengder med snø noe særlig før det hele er over til jul, vil jeg nesten påstå at mesteparten av dagen er bra, siden det er så få soltimer. Fuglen vil helst ikke sitte i topp i skumringen, så dagslys er best. Gå ut i "blåtimen" og bli til utpå dagen. Enkelt og greit.

 

Om høsten er jeg mer usikker selv. Men det er nå slik at fuglen sitter i trærne om natten. I grålysningen kommer de gjerne ned på bakken for å beite eller gruse og blir gjerne på bakken en god stund. Det samme når det begynner å skumre i kveldinga. Har knapt noensinne sett fugl i topp på høsten selv, men har kommet over noen når det begynner å skumre litt. I fjor smøg jeg på tre røy som satt og gruset, bare for å se hvor nær jeg kunne komme. Vegen er bommet av, så den kan jaktes på. Hadde uansett ikke tenkt å skyte dem pga lav fuglebestand. De reiste av gårde på riflehold, og da slappet jeg av og ruslet videre. Tiuren satt i nærmeste tre og reiste på haglehold faktisk... To minutter snere reiste en til ut rett foran meg, også den på haglehold, så de hadde sikkert gruset før de satte seg i treet.

 

Svenskene har for øvrig et begrep de kaller "løvtiur" eller noe i den duren. Har ikke lest så mye om det, men det skal være noe slik som at når løvet er falt, setter de seg oftere i trærne. Uansett, har fuglene jeg har sett i trærne før snøen har kommet, vært støkt. Støkker man fugl, kan det lønne seg å se etter dem i retningen de flyr for å se om de slår inn i et tre. I Sverige støkket jeg tre tiurer, som fløy nærmest rundt meg. Så retningen på den ene og fulgte etter. Tre hundre meter senere fant jeg den igjen i toppen av en furu. Selvsagt den furuen som stod fullstendig alene utpå en hogstflate godt over to hundre meter unna. Sjanseløs på smyging, så den reiste bare jeg glodde bortpå den...

 

Så jeg er nok ikke så erfaren som det kan høres ut, men jeg har plukket opp endel lærdom de gangene jeg har vært ute, så etter hvert, om det finnes fugl i området, vet jeg da i det minste hva jeg ikke skal gjøre! Bare så synd det blir med maks en til to korte dagsturer hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke særlig erfaren, med bare to sesonger bak meg som toppfugl jeger.

Ko-Stens har mange viktige poenger, så det blir ikke mye jeg har å fylle ut med... Men skrivekløe har jeg :lol: så noe kommer lell...

Først en liten korrigering til Ko-Stens. Det svenskene kaller "løv-tiur" er vel tiur som beiter i osp. Altså ikke etter at løvene har falt av, men før. Tiuren beiter ospeløv til de skifter farge, og dette er altså veldig tidlig i jakta. I Sverige begynner jakta som kjent før, og de har nok større forutsetninger for å finne slike. Jeg har ikke selv sett tiur i osp, men har sett møkk under ospetrær. Jeg tror det er veldig vanskelig å se fuglen i det tette løvverket, og dermed unngår nok en del av oss å se dette fenomenet. Med forbehold om at du mente noe helt annet, så tror jeg det er dette svenskene mener.

 

Så til mine erfaringer:

Så lenge det finnes bær synlige på bakken, vil alltid noen fugl være på bakken. Gradvis endrer fuglen adferd, og i en periode da det er litt snø vil man kunne finne de både på bakken og i trærne. Men når det er snø som dekker bærene, vil fuglen beite i trær.

For å ha fullt utbytte av toppjakta, er det best om skogen er hvit. Da er fuglen godt synlig. Man kan gjerne jakte i skog uten snø, men naturligvis blir fuglen vanskeligere å oppdage. I dårlig vær sitter de gjerne lavere i trærne.

Jeg jakter hele dagen. Så langt synes jeg at de beste timene er på formiddag, fra det lysner og mot 11-12 tiden. Spesielt orrfuglen synes jeg er mest aktiv da. Storfugl har jeg sett mest like før skumring. Vet ikke om det er korrekt eller tilfeldig, men også Ulf Lindroth i sin video sier at de har erfart at beste tiden er i skumring. Jeg kan forøvrig anbefale filmen til Ulf Lindroth. Den er god som jaktfilm, men også spekket med tips om både utstyr, innskyting og jakt-taktikk.

Dersom det er veldig kaldt, kanskje under 15-20 minus, vil beiteperiodene bli korte. Fuglen beiter intensivt, og stuper ned i dokk igjen (forutsatt at det er nok snø for å gå i dokk). Igjen er det timene i grålysning og skumring som gjelder.

Det er en stor fordel å være kjent i terrenget. Merk deg spesielt beitefuruer under annen jakt. Orrfuglen flakser og flyr over store områder, og beiter i bjørk. Men storfuglen er mer stasjonær, og beiter gjerne i de samme trærne år etter år.

 

Av utstyr som ikke er nevnt, vil jeg anbefale avstandsmåler. Det kan bli drøye hold, man må kjenne sin begrensning, og en avstandsmåler er til stor hjelp for å finne grensen. Eller å finne ut hvor mye man skal skru eller holde.

Godt innskutt rifle er ett must. Man må kjenne geværet, kikkerten, kulebanen og sin egen begrensning som skytter.

Jeg bruker nå helmantel, men har skutt to fugler med Oryx. Det gikk bra, men jeg tør ikke ta sjansen på flere. Jeg har omsider fått Lapua FMJ 6,5gram til å gå bra i mitt gevær, og håper å få testet effekten i vinter. Ellers er Lapua Scenar mye brukt.

Jeg bruker truger iblant, og det kan være ett godt alternativ. Nå skal det sies at jeg har gode truger (synes jeg), ett par Tubbs 36" som er enkle å gå med.

 

I motsetning til hva mange tror, så er det mulig å skadeskyte fugl. Ved misstanke om treff, gjør grundig ettersøk. Dette gjøres best med å merke seg godt hvilken buske fuglen satt i, og retning den fløy. Følg den med øynene så langt du kan, og se etter svakheter eller det motsatte. Start i vifteform ut fra treet, oppsøk åpne steder som fuglen har måttet fly over, og let etter blod dråper. Selv bittesmå bloddråper synes god på snø og kan vise retningen eller endog veien til nedslags plass.

 

Hvor mye man kan forvente å skyte avhenger som i all annen jakt om tilgang på fugl. Jeg forventer ikke å skyte fugl hver tur. Skyter jeg en fugl pr. 3-4 tur, så er jeg fornøyd i mine områder. Men det kan være effektiv jakt, da fuglen ofte flokker seg om vinteren. Husk da at selv om det ser ut til å være mye fugl, så kan det være samlet all fugl i stor omkrets. Jeg anbefaler derfor å være forsiktig med uttaket. Selv har jeg en selvpålagt fredning av brunfugl under toppjakta.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for korrigering, Dagl. Er noen år siden jeg hørte om fenomenet, så husket nok feil der!

 

Ellers er avstandsmåler veldig kjekt, ja. Bruker en selv (glemte å nevne den på lista mi). Det er ikke så lett å se om fuglen sitter 170 eller 220 meter unna. Når avstandene begynner å bli lange, faller også kula fortere. En fugl er ikke så store blinken på disse holdene, og noen cm for lavt treff, kan føre til skadeskyting eller bom. Selv vil jeg heller prøve å smyge innpå til rundt 100 meter. Mindre sjanse for fangst, men mer spennende. :-)

Link to comment
Share on other sites

Snø, 6.5x55 jaktmatch, ski, gode klær, en (billig) avstandsmåler, ei øks og fyrstikker er egentlig alt du trenger.

Ta deg noen turer i terreng med mye stor furu og se etter beitefuruer og dokk'er så du vet om det er fugl der. Det handler om å være så mye som mulig ute i skogen.

 

Og ikke se deg blind på alle jaktfilmer hvor tiurene er like mange som svarttrosten på plenen om høsten :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Reproduserer denne:

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=25&t=91781#p986977

 

Ett tips som aldrig kan poängteras nog. har varit med om några gråtfärdiga upplevelser med bindning som gått sönder i bottenlös snö och långt till bilen

När det kommer till själva jakten har jag på senare år i mycket ändrat strategi i en aspekt. Tidigare koncentrerade jag mig mycket på att åka så mycket som möjligt i terräng som gav den absolut bästa överblicken. Ofta mitt på stora myrar och hyggen. Detta gjorde att de dagar eller tider på dagen som fåglarna inte satt i topp så såg jag inte en fjäder. Min nuvarande taktik på dagar och tider där jag märker att fåglarna inte sitter uppe så försöker jag "slaga" igenom terrängen ordenligt och hellre följa myrkanter där fågeln ofta har dykt. Detta resulterar i att jag stöter upp fågel, som jag annars aldrig skulle ha fått se, som jag sedan kan förfölja, upptäcka och förhoppningsvis komma till skott på. Jag skulle ändå säga att denna strategi har gett mig ett markant uppryck i antalet fåglar som jag fått med mig hem från skogen. Dock kräver denna strategi en viss lokalkännedom och där är det som Stefan beskrivit i att tips från "locals" jätteviktig igen.

Ett xtra tips:

Ta med mycket öl för om jakten går åt skogen kan du bli skogsfull istället. Ta gärna med öl åt kusinen också :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...