Jump to content

Budsjett-våt/tørrdrakt til kajakkpadling


fredrik

Recommended Posts

Hei og hopp!

Må nesten ha en tørr eller våtdrakt til å bruke på korte turer på høst/vinter etter skarven. Har ikke mye penger å bruke på dette ut av studentbudsjettet mitt, så er det noen gode tips?

 

Skulle helt klart hatt en finfin tørrdrakt, men ser at de fort blir kostbare.

 

Kan tenke meg at en våtdrakt gjør samme nytten, og vil uansett ha en våtdrakt til å bruke på windsurfing.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at du har sånn passe normal kroppsbyggning: tråle finn.no etter seile/paddle/dykke-tørrdrakter og ikke kjøp noe med mindre det enten er så billig at du har råd til ett bomkjøp eller du har fått prøve drakten på. En helt OK drakt, for en som driter i utseende og klarer å tette småskader med en tube aquaseal eller skifte en mansjett, koster gjerne 1000-1500 og selv om jeg ikke ville dykket i en slik drakt i kaldt vann, så er det ingen krise om det f.eks lekker inn 3dl i en sliten glidlås på en padledrakt. Eneste som ikke kan understrekes nok er bevegelighet. Drakten må være behagelig å padle i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel litt utenfor det man kaller normalt med mine 196 cm på sokkelesten. Men ofte desto enklere å finne ting folk sliter å bli kvitt :)

 

Har tenkt finn ja, men bør det ikke være salg-sesong for slikt nå?

 

EDIT: Og hvis man skal gå for våtdrakt, hvor mange mm kan den være? Tenker at den ikke bør være for tykk mtp bevegelighet, men heller ikke for tynn mtp det kalde vannet i Lofoten.

Link to comment
Share on other sites

Er ingenting i veien for bevegelighet , tett og fin er den også , testet den i sjøen på tirsdag. Bruker min fortrinnsvis vår og høst + når det regner på sommeren. På kalde dager bruker jeg hel fleesedress under. Mange fine lommer som sagt og en meget bra hette , og hette ville jeg ikke vært foruten. Drakten virker å være slitesterk og er forsterket på strategiske plasser.

 

Her er drakten min : http://www.tequila.no/Padlebekledning-t ... 01564.aspx

Link to comment
Share on other sites

Den til West system er sikkert grei, men dersom du padler alene bør du forsikre deg om at du håndterer glidelåsen uten hjelp. Selv jakter jeg med Nemo drakten og har aldri tenkt over eller merket glidelåsen. En fordel med denne glielåsen er at man kan tisse utren å ta av drakta, bukselommer er også tilgjengelige.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg jakter fortsatt uten våt/tørrdrakt i kajakken min om høsten, men noen andre i laget jakter med. Om du er på et skikkelig trangt budsjett kan du jo ganske enkelt vurdere å padle uten?

Sikkerhetsmessig forutsettet det at du har med kompiser på padleturen (det burde du uansett) og har mulighet til å få skiftet innen rimelig tid etter eventuell velt. Jeg har med komplett skift eller ihvertfall undertøy og lue skift vanntett pakket i kajakken under jakt.

 

Nå skal det også sies at jeg enda ikke har gått ufrivillig rundt og når vi padler på steder eller i vær med så mye bølger at jeg føler velt kan risikeres om jeg slipper åra for å skyte så unngår vi å jakte der, nettopp fordi skytingen blir skadelidende av såpass ustø båt.

Hadde en velt i fjor i laget av en uerfaren padler som kom for nær et skjær der bølgene bygget seg opp og det gikk helt fint å dra kajakken på land, skifte til tørt og fortsette.

 

Har vurdert tørrdrakt selv og kostnaden i seg selv er ikke avskrekkende dersom behovet er der men jeg har ikke veldig lyst egentlig. Liker svært dårlig følelsen av at halsen stases opp av tørrdraktens mansjett og om den ikke er stram så er den før løs og lekker. I tillegg svetter jeg kanskje litt mye under arbeid og blir jeg ikke våt av sjøen så er jeg antagelig mer enn bare klam når vi er ferdig. Gore tex etc. er i min erfaring oppskrytt.

Det er mitt personlige problem med tørrdrakter og er kanskje helt urelevant for andre.

Link to comment
Share on other sites

Nah. Å jakte uten tørrdrakt er ikke et alternativ for meg. Spesielt ikke i nord..! Er fortsatt uerfaren i kajakken å regne, så vil ta alle forhåndsregler før jeg setter ut der oppe. Været kan skifte FORT..! Og jeg padler stort sett alene. Aksepterer ikke at jeg ikke skal få jaktet fra kajakk bare fordi ikke jeg har venner som deler interessen ;)

 

Jeg skal stikke innom West i morgen å prøve dressen. Skal og innom Nemo i Bergen å prøve den billige de har, så får vi se hva jeg faller på. Om ikke glidelåsen fremme på Nemo-dressen er irriterende, så frister kanskje den mest. Men vi får se :)

 

Takk for tips så langt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tørrdrakt når jeg jakter med kajakk, men halsen i tørrdrakten hater jeg som pesten. Den strammer og jeg får av og til brekningsfornemmelser. Har klippet av halsen en del og tør ikke klippe mer av den. Men like forb.... så frister det å drite i drakten pga ubehaget med halsen. Noen som har tips til å løse dette?

Link to comment
Share on other sites

Kjøkkenbolle i halsen kan hjelpe.

Det er best med litt varme i tillegg for å få den til å strekkes og forhåpentligvis holde fasongen når bollen fjernes.

Det er jo også mulig å bytte halstettning, her er noen forslag:http://shop.divestore.com.24nb2.srv.ip.no/butikk/dykkedrakter/mansjetter

det er en smal sak å bytte denne, ikke er det "dyrt" selv om man kjøper med lim.

Om du kjenner noen som driver med dykking kan det jo hende de har byttet en mansjett eller to slik at de har lim og noen triks i ermet.

Link to comment
Share on other sites

Var å prøvde den Typhoon-drakten i dag. Den har helt perfekt passform for meg, kun litt trang i halsen, men dette kunne utvides.

 

Men ble litt i tvil på den glidelåsen på ryggen. Han mente det ikke var noe som helst problem, men jeg slet litt da den var fryktelig treg. Men han sa at man kunne smøre opp glidelåsen noe, og at den da ville bli lettere å lukke. Erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

har solgt tørrdrakter i noen år.

Bolle-utvideren fungerer.

Smøring av glidelås er et must, og ja det hjelper.

 

jeg bruker hypercurve selv, og jakter mye and alene på ytterste skjær. Den går fint å ta av og på alene. Primaloft bukse og jakke under dressen.

Har da en bommullsjakke over drakten for å minske slitasjen.

Skutt and på vannet svømmer jeg og henter.

Link to comment
Share on other sites

Genialt med en tynn jakke utpå drakten for å spare den litt..!

 

Jeg har en fleece-dress jeg fikk med en jaktdress for et par år siden. Tipper denne vil egne seg godt inni. Kanskje med ull under om det er virkelig kaldt.

 

Bah, nå ble jeg klar for å jakte på havet kjente jeg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...