Jump to content

"Full kavring magnum legering"


Sniper-Arne

Recommended Posts

Hva annbefaler der til legering i fulle magnumladninger i 460/44/454?

 

Lyman #2 eller bør det brukes mer enn 5% antimonn? Har kommet over noe setteribly med hendholdsvis ca. 10% og 15 % antimonn.

 

Vet at det som betyr noe er at kula passer osv. I vanlige ikke-magnum ladninger kjører jeg 40-60 rent-fangerbly + 2% pewter og det fungerer utmerket, men i fulle magnumladninger ønsker jeg ei hardere legering med mere antimonn enn vanlig, og vanndroppe denne. I 460 og 454 kommer jeg til å bruke Gas Check.

Link to comment
Share on other sites

Mer enn hardt nok de legeringene du normalt bruker, du nevner rett kalibrering og det er der nøkkelen ligger, jeg kalibrerer min 454 til nettop .454, tønnehalsene måler det, pipa 452. Testet full pupp ladninger nettop med 405gr kule uten gas check og standard hjulvekt+tinn legering-null blying.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter bly i min 45/70 og 30.06 langtut, og hastighetene på enkelte ladinger er over 2000 føtter. det blir ikke noe blying å snakke om på 50 skudd.

Pluss minus 50/50 kulefanger/hjulvekter er miksen. Traff greit med smøringsmiksen.

Kjører ofte med kulefangermiks i .357 og .44 som dumpes i vann uten problemer i 1400+ føtter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden jeg kom over noe Linotype så har jeg testet litt. Når man blander like deler linotype og fangerbly og dropper kulene i vann gir dette en BHN på ca 28-30. Det ser ut til å fungere utmerket i hastigheter opp til 2000 ft/s om man bruker gas check. Er nok dette som blir den nye "magnumlegeringa", så lenge jeg har linotypen.

 

Ladet opp noen i 44 også og ladet opp 250 gr SWC med 21 gr N110 uten GC. Dette ble nok litt i friskeste laget uten GC. Det ble litt bly i pipa så om man skal jasse de opp såpass er nok GC tingen. Uten GC fungerer de utmerket i Mag2-hastigheter. Vil tro de er unødvendig harde til denne bruken. Favorittladningen til denne kula i Mag2 har blitt 11 gr Longshot. I min 6"" DW gir den en faktor på rundt 300.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...