Jump to content

Forster co-ax vs. RCBS Rock Chucker


Fjørhanen

Recommended Posts

Tenk, nå ser det ut til at til og med jeg kommer til å havne på ladekjøret...

 

Har i mange år bundet egne fluer til fluefiske, og kunne ikke tenke meg å fiske med kjøpte fluer. Fluebindinga er en hobby i seg sjøl, og det å ta fisk på egne fluer gir en helt annen dimensjon til fluefisket. Så begynte jeg å tenke....det kan vel være akkurat det samme med hjemmelading også? Morsommere å jakte med skudd man har lada sjøl, altså? Så da er jeg igang for å finne ut nettopp det.

 

Har god tid, og ønsker ikke å kjøpe ferdig sett. Det får bli en ting av gangen, og jeg begynner med pressa. Ut ifra det jeg har lest og sett hittil har det kokt ned til to alternativer, beskrevet i trådtittelen. Jeg tenker at jeg kun skal lade ett kaliber (6,5x55) og målet er 1) å se hvor godt jeg kan få Lapua Trainer (s341) til å gå i børsa mi og 2) skyte mye mer enn før. At det skal bli billigere å lade sjøl har jeg liten tro på, iallfall ikke om mål nr. 2 oppnås.

 

Så med det beskjedne utgangspunktet; ett kaliber og ei kule, undres jeg på hvilken presse av de to som er å anbefale. Det er klart at jeg i fremtida kan finne på å ønske å lade med andre kuler også, men neppe andre kaliber. Leste en særdeles interessant artikkel om Forster-pressa i september-utgaven av "Jeger", og fikk ikke mindre lyst på den da.

 

Tar gjerne imot erfaringer (og bor du i Østlands-området og har en utgave av Ladeboken til overs, uansett utgave, kjøper jeg den gjerne)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ut i fra ditt krav nr 1, er det Co-Ax'en du må ha. Den produserer, pga "flytende" dier, mye rettere kuler. Dette har jeg prøvd, målt og svaret er, uansett hva andre forståsegpåere mener, udiskutabelt. Har Co-ax, Rock Chucker, Dillon 650 og 550, og det er utvilsomt Co-ax'en som produserer patroner med minst kast i. Hvor vidt de andre produserer patroner med så mye kast i at det i stor grad påvirker presisjonen, det er en annen sak. Stort sett så får en all hjemmeladet ammo til å gå veldig bra, med litt eksprementering.

Link to comment
Share on other sites

Har du funnet noen som har den inne?

Har ikke kontaktet butikkene, men ved søk på nett virker det som den skal være i sortimentet til både Magne Landrø og Jaktdepotet. Sistnevnte med klart best pris av de to.

 

Rettelse: Jeg så dessverre i en gammel katalog fra Jaktdepotet. Ser ikke denne pressa på nettsidene deres idag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drit i pressa! Kjøp deg de beste diene som er å oppdrive. Så supplerer du alt det andre etterhvert. Gjerne med Forster co-ax, det er ikke noe galt med den. Bare ikke la det gå på bekostning av diene. Jeg har lada 6BR med Redding competition-dier på Lee Challenger. Det blir hur bra som helst. Men billige standardier blir aldri topp, uansett hva pressa heter. Du bør satse på ei kulesetterdie med flytende innmat; Redding comp. Forster Ultra e.l. Da har du alle muligheter for å få rette patroner, så sant hylsa er rett i utgangspunktet. For å sikre det, trenger du ei bra die å presse med. Du kommer IKKE til å bli fornøyd med standard hel- eller halspressedie. Hylsehalsen blir garantert skeiv. For å utnytte bra dier, trenger du bra hylser. Dvs. Lapua

Link to comment
Share on other sites

Slike tips er fine å få, Flatin! Har allerede peilet meg inn på Forster Ultra dier.

 

Jeg har skutt mye med Lapua Trainer og har derfor mange tomhylser. Hvis jeg bruker disse om igjen med ovennevnte dier, må hylsene da smøres eller trimmes?? Sikkert dumt spørsmål men jeg er sylfersk i dette gamet. Ser at man bør ha elektronisk skyvelær, men kan du kort forklare hvorfor? Forandrer hylser lengde etter avfyring?

Link to comment
Share on other sites

Da er det antagelig "bushing bump neck sizing die" du har sett på? Ihvertfall er det den du burde se på. http://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=36223 Den har løse bøssinger som du velger i passe diameter til hylsene du skal bruke. Nå kjenner ikke jeg denne dia så godt, men så vidt jeg kan se finnes det kun bøssinger i "vanlig" stål, og da antar jeg at halsene bør smøres? Redding og Wilson bruker en litt annen dimensjon på bøssingene, og disse finnes både som stål og belagt med titannitrid. Jeg har brukt sistnevnte fra Redding i 6BR uten å smøre. Det går helt fint. Da i en competition neck sizer, med flytende kammer og løs bøssing. Det er også ei die du bør vurdere. Men det er KUN halspressing, og ingen shoulder bump slik som Forster. Jeg har i tillegg ei body die for helpressing. Den presser da kun kropp og skulder, og ikke halsen. Type S bushing helpressingsdie fra Redding er også populært. Det blir da som ei vanlig helpressingsdie, men med fordelen av løs bøssing. Og med jevne hylser og tilpasset bøssing, så kan du droppe ekspanderen. Det er ofte ekspanderingen av halsen som lager krøll.

Ikke heng deg for mye opp i å slippe unna smøring. Det er litt grisete, og det tar litt ekstra tid, men hylsene har det bedre med lav friksjon. Poenget med dyre og gode dier er å lage presis ammunisjon. Og da snakker vi relativt små kvanta. Jeg smører som oftest grundig, og kjører hylsene i vibrator en time eller to etterpå. Har jeg dårlig tid så bruker jeg en våt mikrofiberklut. Og har jeg veldig mange hylser og god tid så vasker jeg dem i varmt såpevann, skyller og lufttørker et par døgn. God smøring minimerer hylsestrekk også, hvis du bruker ekspander. Men antagelig ønsker du å prøve å unngå ekspanderen.

 

Hylsene vil vokse på lengda etterhvert, men jeg tror det stort sett er pressinga som er synderen. Enten blir de strekt av ekspanderen, eller så tyter de ut omtrent som når du klemmer på en ballong. Uansett må du ha kontroll på lengden. Når de er for lange må de trimmes. Men trimming er bra, da blir de rette og jevne i munningen. Elektronisk skyvelære er ikke et must, men jeg må innrømme jeg er blitt glad i mitt. Jeg har dette: http://dx.com/p/150mm-stainless-steel-d ... -lcd-49305 til den nette sum av 113,- kr. Det fungerer helt ok, men det hadde vært grommere med Mitutoyo e.l.

 

Du bør også sjekke ut Lee collet. Det er flere tråder her inne. Jeg har brukt den i flere kalibre, deriblandt 6,5x55, med bra resultat.

 

Mine nyeste favorittdier er fra Whidden Gunworks http://whiddengunworks.net/reloadingdies.html De har tatt det beste fra Redding og Forster. Finnes dessverre ikke i 6,5x55 da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...