Jump to content

Remington VS SF


tarlokar

Recommended Posts

Den ligger på 10990.00 daler på J&F sine hjemmesider.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5919

 

Men det samme gjør også Remington VSF, som etter min mening er et mye penere våpen.

Jeg befant meg i nogenlunde samme situasjon i våres, ville ha en varmintrifle i et kaliber som egnet seg for litt "sprengninger" på kråkefugl og diverse annet skadevilt. Etter mye googling, og rådslaging på et tidligere eksisterende jaktforum, falt valget altså på VF'en i .22-250. Har ikke angret det grann. Jeg satt på en Leupold European med 4-12 gangers forstørrelse, og en Harris to-fot for å gjøre de litt lengre skuddene enklere.

As we speak har jeg den inne hos J&F for å få montert en lyddemper :)

Link to comment
Share on other sites

De hadde det før, riktignok er 308 litt veik, men noe varmint kaliber er det ikke.

Jeg er glitrende fornøyd med den gamle utgaven, 1994 er min fra, VSSF denne II utgaven er vel det jeg kan se bare små modifikasjoner på stokken fra den gamle.

 

Lyddemper, du kapper vel løpet og da?

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper, du kapper vel løpet og da?

Regner med du refererte til meg?

 

For å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva børsemakeren gjør, regner med de gjør det som er best for våpenet. Tror/håper ikke de kapper for mye, er ikke spesielt lysten på å miste hastigheten, det er jo tross alt den som gjorde at jeg gikk for nettopp dette kaliberet. Og lengde/vektøkning er ikke noe problem, siden jeg stort sett jakter stasjonært med den børsa. Men som sagt har jeg ikke helt oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper, du kapper vel løpet og da?

For å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva børsemakeren gjør, regner med de gjør det som er best for våpenet.

Jeg hadde gitt beskjed om at det ikke skulle kappes, bare gjenges for demper. Man betaler jo i utgangs punkte noe mer for å få det løpet/fart. Så da å få det kappe kvalifiser etter min mening til æresmedlem av d..teforbundet. Er vel ingen som kjøper sportsbil og så kobler ut et par sylindre.
Link to comment
Share on other sites

Har fått avklart dette med kappingen, og den ble det ikke noe av, heldigvis. Løpet blir bare gjenget.

Men nok om det, og tilbake til det trådstarter spørr om :)

 

Hvis jeg skulle hatt meg en rifle i .308, tror jeg ikke jeg hadde valgt meg denne rifla.. Men det kommer jo selvsagt ann på hva du skal ha den til da. :wink:

 

Så hvilke bruksområder skal du ha rifla til? Og skal du jakte rimelig stasjonært, eller gå mye?

 

Jeg synes nemlig børsa er litt tungvinn å bære i reim over skuldra, jeg får litt feil tyngdepunkt, og den svinger litt vel mye frem og tilbake. Men dette kommer nok like mye av reima som av rifla når jeg tenker meg om. Men den veier jo litt...

Link to comment
Share on other sites

 

Så hvilke bruksområder skal du ha rifla til? Og skal du jakte rimelig stasjonært, eller gå mye?

 

quote]

 

Børsa blir først og fremst brukt på postering på rådyrbukkjakta. Har ikke lange biten å gå fra døra til post, ca 5-10min, så tyngden er ikke viktig. Presisjonen er viktigere, spes siden jeg skal bruke den på kobbejakta også. Har fine hold fra 0-250m fra naustet... Så rustfri og synt stokk er jo bra for kobbejakta, og presisjon er jo ettertrakta uansett jakt. Dessuten ser den jo fin ut...

Link to comment
Share on other sites

Er jo glitrende fornøyd med presisjon/hastighet i min VSSF 22-250, bruker den hovedsaklig til å splætte ting. Til rådyr, er min anbefaling, den tyngste kula, av premium type den stabiliserer, i moderat hasighet( for 22-250).

 

Da den var ny ble den testet, med den gang nye Barnes X 45grs BT, noe den hostet ut tett på 1300m/s med fin presisjon. Dette ble selvagt testet på rådyr tidlig en morgen. Så et rådyr på jorde fra en veg med en del bush i veien, snek gjennom bushen sakte i halvmørket, tok sikte, skjøt, delvis blendet av munningsflammen skimter jeg et dyr som løper av jorde og blir borte i skogen. Ugh dårlig medisin? Så jo bare ett dyr før skuddet, så tanken på at det var to var ikke tilstede. Etter en del søking viste det seg at at det hadde vert to, det jeg ikke hadde sett med engang hadde vert skjult av noen trær nær meg.

Det som lå dødt hadde gått rett i bakken ultra kjapt, hold ca. 70m, ikke noe blodskutt kjøtt, men kjøttet i 6-7cm omkrets fra inn/ut hullet var ganske enkelt blåst bort, sener og bein var igjen, så i grunn merkelig ut og litt mere enn jeg følte behov for. Så til matvilt gode kuler og moderate hastigheter.

 

Bever rev kråker er ting 22-250 og jeg stortrives med. Eneste vi ikke liker er sterk vind, den er ødeleggende på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Apropo det og bære med seg en slik rifle. Jeg eier en slik men sendero i 270W og den brukte jeg som hundeførerrifle et år. Det går om man bare vil nok.
Ja ungdommen nå til dags, da jeg ville nok dro jeg da med 7RM med bullbarrel 67cm og elgbane stokk og en elegant liten 2,5-10x56 i stål og skjøt hjort på fjellet i M&R. Men maten hundeforet teltduker sovepose mm veid nok mere en børsa.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...