Jump to content

Hva er i veien med å bruke optikken jeg har?


razumny

Recommended Posts

OK, la meg gi dere litt detaljer.

 

Per i dag har jeg en Umarex Hämmerli CR 20s gassdrevet luftrifle. På den står det et Walther 3-9x40 kikkertsikte, som fungerer ekstremt bra, til den.

 

Spørsmålet er; når jeg får kjøpt meg en .308; hva er i veien for å montere siktet på den? Hva risikerer jeg?

Link to comment
Share on other sites

kjenner lite til dette sikte..men det er stor forskjell på sikter laget for luftrifler kontra jaktrifler og den slags

bli ikke overrasket om trådkorset i sikte ikke holder i rekyl men det er jo for såvit bare og prøve og se som sagt jeg kjenner ikke siktet

sikter som er beregnet for jakt og bruk på rifler drevet av krutt er ofte dyre av en grunn :)

Link to comment
Share on other sites

I forhold til siktet så risikerer du vel ikke så mye, koster jo ikke all verden :winke1:

I forhold til å treffe blink på trening er kanskje risikoen noe større, men konsekvensene er til å leve med.

I forhold til å jakte på levende dyr ville jeg vært tilbakeholden med å bruke et sikte beregnet på gassdrevet våpen på en .30 kaliber rifle, det er neppe laget for å tåle særlig mye juling og det er skikkelig kjipt å bomme eller i verste fall skadeskyte fordi retikkelet henger og dingler.

 

Hvis det er skrantent med penger, ville jeg heller trent med jernsikter til du får råd til å kjøpe et sikte med et visst minimum av kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...