Jump to content

Kjøp av riflekikkert, hva anbefaller dere?


woofer

Recommended Posts

Hei.

Jeg må ha meg ny kikkert pga gassen holder på å går ut av min gamle.

Så lurer jeg på hva folk anbefaller? blir 50åpning for stort på browning xbolt(er ei lite rifle)? Jeg ønsker ikke en alt for stor kikkert iforhold til rifla. 3-9x42 f.eks.

Ønsker å bruke mellom 5000 og 10 000kr. hva anbefaller dere?

Bør jeg kjøpe med lys?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Classic 2,5-10x50 som er påtenkt min nye X-bolt i .308. Objektiv som jeg er (ehm...), sier jeg bare "Løp og kjøp"!

 

På XXL selger de denne for 6 990,-. Det er innenfor både budsjett og hva du lurer på. Det er lav minsteforstørring og ikke for høy høyeste forstørring. Jeg synes at det på en jaktrifle bør være slik. Stort synsfelt er viktigere på "normal" jakt innenfor "normale" avstander enn høy forstørrelse. Jeg føler ikke behov for å telle hjortelusfluer på en elg på 200 meters avstand i hvert fall.

 

2,5 - 10 er etter min mening et veldig fint allroundsikte.

 

Lys er opp til deg selv i grunn. Jeg har vært på hjortejakt med min som ikke har lys. Den har medforstørrende retikkel (ret 4 - tre grove og en tynn stolpe) og egner seg derfor godt til skumringsjakt. Samtidig gir lyset litt prikken over i-en likevel. Skulle jeg kjøpt ny kikkert i dag, tror jeg nesten jeg ville gått for en med lys (jakter av og til på rev og har prøvd hjortejakt i skumring). Nå koster denne Zeissen 8 990,- (fremdeles på XXL), så om det er verdt de ekstra 2 000,-, er jeg usikker på. Lyset i denne kan ikke brukes om dagen. Se først og fremst på hva behovet ditt er. Jakter du ikke på kveldstid eller tidlig, tidlig om morgenen, er det strengt tatt ikke nødvendig med lys.

 

Skal du ha sikte med lys du også kan benytte på dagtid, se gjerne på Leupold VX-R. Men de koster ikke langt unna det samme som Zeissen uten lys. Samtidig har Zeissen et mer allround forstørrelsesområde etter min mening. Nå er det også "opplest og vedtatt" blant mange at Zeissen er bedre optisk, så jeg tror nok jeg fremdeles ville valgt denne. Uansett tror jeg nok de som kjøper Leupold er veldig fornøyde (har hatt en Leupold European selv og var godt fornøyd)! Det er gode mellomklassesikter.

 

Classic 2,5-10x50 uten lys: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/zeiss-Classic-Diavari-kikkertsikte-2%2C5-10x50%2C-Retikkel-4/p/1043637_1_Style

Classic 2,5-10x50 med lys: http://www.xxl.no/Root/Jakt/Optikk/Kikkertsikter/zeiss-Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-%2C-Ret-60-/p/1066020_1_Style

Leupold VX-R 3-9x50: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14007&prodid=20310

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...