Jump to content

Vanlig å låne/leie jakthund?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg er enda i tankeboksen på hvilken hund jeg skal få meg. I første omgang må jeg klare å bestemme meg for om jeg vil ha harehund eller fuglehund. Dernest hvilken rase.

 

På hare er jeg ganske kilt på hygen, men skulle jeg forsøkt fuglehund er jeg mye mer usikker. Heller litt mot GS eller Vorsteh.

 

Så til trådtittelen..: For å kunne bestemme meg så hadde det vært greit å blitt bedre kjent med hundene, og ikke minst hvordan det er å jakte med både hare og fugle-hund. Har litt erfaring med fuglehund, mens harehund har jeg stort sett aldri prøvd.

 

Vi lånte en fuglehund i dag fra en bekjent, med stor suksess, men hvordan er det å låne fra mer fremmede folk? Hvordan stiller folk seg til det?

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

 

Jeg liker i grunn å bevege meg, men ser ikke for meg at man MÅ sitte i ro med harebikkje?

 

Har vært i fjellet fra klokken 09 til 18 med en irsk setter i dag. Opp og ned og alle veier hele dagen, og det verker i beina - deilig!!

 

Problemet er vel kanskje heller at jeg liker veldig godt å jakte hare. Pluss at mitt inntrykk er at harejakt har en liten dipp i popularitet, og det er lettere å få harejakt enn fuglejakt som gjerne blir oppkjøpt av folk med mer penger enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har ikke erfaring med hare/fuglehund men har en jamt/norsk grå tispe som min bror bruker å låne i elgjakta .

 

Bor ganske langt unna broderen, men bruker å la min bror passe Shiba så ofte som muligt så dei kan bli kjent utenom jakta også

Dei er nå gode venner og kjenner hværandre noe jeg trur er viktigt og dei blir mer efektive på jakt

Låne bort Shiba til noen jeg ikke kjenner trur jeg ikke hadde blit aktuelt . har heller ikke kunne tenkt meg å låne en ukjent hund for å selv bruke på jakt .

 

Tar tid å bli kjent med en hund/rase ,men om du har mulighet til å låne /passe så hjelper det på

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg ser absolutt skepsisen til å låne bort bikkja til en totalt fremmed. Jeg hadde nok ikke gjort det med min heller (har en boxer).

 

Men kunne kanskje vært en bedre tanke å vært med noen som har f.eks harebikkje.. Bare for å se hvordan jakta foregår :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Valg av hund er ikke enkelt!

Jeg tror du har en fornuftig tilnærming med tanke på tilgang av type terreng. Men siden jeg vet at du ikke er helt "rådyrren" skjønner jeg ikke hvorfor du ikke ser på kombihundene med boghøyde som tillater jakt på rådyr?

Jeg har jaktet med slike siden midt på 80-tallet og har hatt veldig mange gode turer etter hare, men også veldig mange spennende rådyrloser. At de tar mindre plass i heimen ser jeg også på som en fordel.

Trenger du noen innspill på slike, kan vi ta det på pm eller telefon.

Så at du var på utkikk etter terreng? Medlemmer kan søke om jaktkort rundt banen til en hyggelig pris. I fall det skulle være noe å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Hei Swift! :)

Ja, jo.. Vi kan snakkes nærmere om det neste gang vi sees! Men kan ikke du liste opp et par av rasene, så kan jeg lese litt? Er jo ingen ulempe om man kan benytte den på rådyr og ja ;)

 

Dette med terreng ordnet seg. Men kan være aktuelt til neste år, så takk for tipset! :)

Link to comment
Share on other sites

Du er like god Harejeger om du sitter rolig hele dagen eller beveger deg. Men for å få opp søksarbeidet gjelder det å sitte en del i ro. Men man jo ikke ikke sitte i veikanten, kan like gjerne sitt på en fjelltopp eller hvor som helst. En vanlig harejaktdag er jeg ute mens det ennå er mørkt, bandgår til dit jeg vil slippe for så å gjøre opp en liten "frokostvarme", deretter kan det fort bli en del farting med å støtte hunden i tapet og poste på en fjelltopp eller et stikryss. Innen det er mørkt igjen blir det fort noen km til fots!

Harejakt kan være litt "sært" og det krever mye motivasjon og tålmodighet for å få til en god hund. Men finnes ikke bedre jakt- og jaktsesongen er fra 10.9. til 28.2. !! Mitt råd er å prøve å bli med noen erfarne harejegere, deretter kan du kanskje låne hund av noen du blir kjent med. Ta kontakt med harehundklubben eller en raseklubb for å finne noen å bli med om du ikke kjenner så mange harejegere.

Link to comment
Share on other sites

Hør på Swift!

 

Hvis du allerede jakter litt rådyr, og du samtidig er interessert i harejakt, så gå for en kortbeint - Drever, Beagle, Dachs eller en av bassetrasene. En kortbeint kan gi deg mange flotte jaktmuligheter på både hare, rådyr, hjort og rev. Da kan det bli mange spennende turer til skogs, og jaktterreng burde sjeldent være et problem.

 

Ellers er jo fuglejakt utrolig spennende det og. og da står jo valget mellom stående eller skjellende, mener jeg.

 

Jeg har gjort det enkelt og gått for både en Basset Fauve og en Engelsk Setter.

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det må være kortbeint siden det ikke er lov til å bruke langbeinte harehunder til rådyr.

 

 

 

§ 22.Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund under jakt på gaupe og rødrev, eller felling av gaupe er ikke tillatt i ordinær båndtvangstid. Under jakt på rådyr er bruk av løs, på drevet halsende hund tillatt fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

 

Kilde http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313

 

En Hygen har ihh til rasestandarden en mankehøyde på 47-58 cm så den blir alt for stor til å brukes på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...