Jump to content

Heym SR 30?


greb

Recommended Posts

Jeg har Heym SR30 som system våpen i 6,5x55 og 9,3x62

Era svingmontasje - to sett Zeiss kikkerter.

Bytteløpet i egen stokk.

ERA diopter som reserve sikte - monteres i modifisert bakre klakk.

Oppsettet er tilpasset av børsemaker, noe også Heym presiserer.

Fungerer for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for øyeblikket to stykker i skapet mitt i 308 win. Løp kappet til 45 cm. Og demper på begge. Siden jeg er notorisk opptatt av å få ut presisjonspotensialet i ethvert våpen har jeg selv beddet både mekanisme og baser på systemet. Kortversjonen blir at mer presist jaktvåpen, funksjon og brukerglede har ikke jeg funnet ennå. Anbefales på det varmeste

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

vurderer og kjøpe meg en Heym Sr 30 Stainless links i år

kaliberet som var i tankene var helst 8x57mm dette er på grunn av at jeg allerede har en blaser i 9,3

og 8x57mm er litt billigere og skyte med og det ville vært kult og ha 2 rifler i hus

men spørsmålet er igrunn om noen her inne har en Heym sr30 eller har erfaring med Heym som merke? 8)

Link to comment
Share on other sites

vurderer og kjøpe meg en Heym Sr 30 Stainless links i år

kaliberet som var i tankene var helst 8x57mm dette er på grunn av at jeg allerede har en blaser i 9,3

og 8x57mm er litt billigere og skyte med og det ville vært kult og ha 2 rifler i hus

men spørsmålet er igrunn om noen her inne har en Heym sr30 eller har erfaring med Heym som merke? 8)

 

Personlig har jeg langvarig erfaring fra en SR 20N 9,3x62 links. Dessverre har jeg vært så dumme og solgte denne for 3 år siden isteden for å bare skifte løpet til ønsket 8x68S. Angrer fortsatt på det... :evil: Flere av mine venner og bekjente har både SR 21 og SR 30, og riflene er fortsatt av ypperste kvalitet (finish) og presisjon. BTW, mekanismen (Fortner) til SR 30 er den samme som finnes på skiskytternes våpen idag. Anton Fortner fra Anschuetz var den som konstruerte selve retttrekkeren.

Ønsker du mitt råd, så løp og kjøp SR 30 i noen av de beste kalibere som finnes, nemlig 8x57IS! :D

Link to comment
Share on other sites

da skal jeg se nærmere i distriktet om noen har en slik hengende så jeg får klådd litt :mrgreen:

men sist jeg kjøpte links altså Blaser så var det veldig dyrt hva koster links for Heym?

og hvem er importør for Heym i norge? tenke og skaffe brosjyrer om det finnes

Link to comment
Share on other sites

Heym tar ingen links - tillegg! :D Dette kan kalles for kundevennlig. Tror det er XXL som er Norges importør, men du kan få tilsendt uten større problemer fra Frankonia Jagd i Tyskland. De disponerer egen eksportavdeling og behersker også engelsk. :)

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Frankonia sine nettsider! frankonia.de og deretter til Waffen - Büchsen – Repetier büchsen, og så kan du starte og ser nærmere på Heym rifler i alle varianter i ro og fred. Deilig på en kald ettermiddag med masse snø. :D

 

Ja, Blaser og de andre tilknyttete (Mauser + Sauer) er kjent for alt for stive priser. Blaser utnytter dessverre sin markedsandel rimelig brutalt. Våpnene er veldig gode, men pga. deres velkjente generelle politikk mot kunder og konkurrenter vurderer jeg ikke deres produkter.

Link to comment
Share on other sites

Skal definitivt ta meg en tur innom Frankonia idag :mrgreen:

 

men når man først er inne på dette med priser og service

 

hva er pris forskjellen mellom Blaser løp og Heym løp?

og mellom Blaser montasjer og Heym montasjer?

 

det var allerede heftig forskjell på links

Link to comment
Share on other sites

Den akkurate prisforskjellen for løp mellom Blaser og Heym kjenner jeg ikke til, men antar at Heym er rimeligere. Det som er ekstra fint med Heym er at de lagrer sine egne (berømte) rifleløp. :D Heym er jo også en av de mest eksklusive produsenter av kombi - og brekkevåpen i Tyskland og Europa.

Heym har ingen spesifik egen montasje, men man får anvende seg av nesten alt fra alle kjente produsenter. Ikke noe ulempe det heller. Forresten, det finnes en match/jakt utgave av en Heym 21 med presisjonsgaranti (!!) og allerede montert (30mm). Finnes også på Frankonias nettsider. Ønsker spennende lektyre! :D

Link to comment
Share on other sites

Forhold deg til din første tanke og får bestilt en Heym i 8x57IS! R 93 i 9,3x62 gjør sikkert sitt. Da er det helt unødvendig med to rifler i samme kaliberet. Kanskje kommer du å legge merke til at 8x57IS er en mer enn god nok erstatning for 9,3ern... :shock::D Det finnes garantert mer håndarbeid i en Heym enn i en R 93, that's for sure! Heym er også kjent for utrolig vakre treskjefter. En Grade 1 hos Heym er ofte like bra som andre steder Grade 3 eller 4.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Joda, jakt og våpen har ingenting med fornuft å gjøre, dette vet jeg dessverre godt nok fra meg selv. :oops: Vi burde i denne sammenheng egentlig kun gøre det vi liker, men noen ganger sier økonomien noe annet, i hvertfall hos meg. På tide med en kjempevinst på lotto'en! :D

Link to comment
Share on other sites

Våpendepotet har en topp SR 30 Norway links stainless på lageret. Kaliberet er 30 06, men prisen bare 32 000 for denne modellen. Ikke for mye! :D Kanskje du får fikse noe i henhold til kaliberet, de er hjelpsomme og interessert der!

Link to comment
Share on other sites

Ja, tror pipen er også rustfri og fluted i tillegg. Ring dem i morgen da får du vite mer. Kanskje allerede ny børse til helgen, ha, ha?! :lol: BTW, tror at Sauer 150 her på forumet er DL til Våpendepotet. Da har du i alle fall en meget kompetent samtale partner.

Link to comment
Share on other sites

Skal definitivt se på 8x57IS :)

 

Jeg har hatt Heym Sr 20n i 308 Win. som min første og eneste rifle i 20 år frem til i fjor. Da fikk den selskap av en Heym o/u i 8x57 IRS.

 

Min erfaring med Sr 20n er 0 funksjonsfeil, god presisjon (lauf stahl krupp-løp), lydløs 3-punkt sikring, nydelig avtrekk, pent treverk, gode åpne sikter, pent sluttstykke med glatt repetering, god balanse og fin finish.

 

Etter 20 år påkostet jeg den en "restaurering" i fjor, samt nye baser, montasjer og en anstendig kikkert. Har ikke angret ett sekund!

 

Erfaring med 8x57 IRS som er svakere ladet enn IS er overkommelig rekyl med mulighet for relativt "tunge" kuler i lav hastighet. 3 elger har jeg skutt sålangt med dette kaliberet, og ingen av dem har kommet lenger enn 40 meter (1 skudd pr/stk).

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Helt riktig hva du sier om SR 20, jeg var dessverre såpass dumme og solgte en fantastisk SR 20 i 9,3 for litt over 3 år siden. Denne har vært en av mine desidert beste rifle som jeg har hatt i løpet av de siste 38 år. Jeg håper på at jeg igjen får tak i en i Tyskland, men da i 8x68S og links. SR 20 G fikk man nemlig med 65cm løp, det gjør man dessverre ikke mer idag med SR 21 + 30. Kun på spesialbestilling og dette koster ekstra. Har både hatt 8x57IS og dens krageversjon, og de er sammen med 308W noen av de beste allrounder som finnes.
Link to comment
Share on other sites

Heym og ekstra pipesett:

Få allt samtidig - bolten må "Tolkes" dvs. sjekkes Go - No Go mot pipe nr. 2( dette presiserer Heym i dokumentasjon).

Tilpassing rekylklakk - skal en stokk brukes, må begge piper tilpasses innbeddding av rekylklakk

Sjekk svensk forhandler Heym ......http://www.fritidvildmarksliv.se kan anbefales .... spør etter Agnetha.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips Proud! 8) skal ta det opp ble ikke informert om dette i butikk idag

men prisen var jo extremt god Heym i rustfri og laminert tre

ser at Heym har eksistert siden 1865 har de som Mauser noen gammel afrika historie? koloni historie kansje?

Heym er faktisk eldre en Mauser skal man tro wikipedia

 

 

SR 30 "Stainless"

http://www.heymusa.com/heym_bolt_action_sr30.htm

Link to comment
Share on other sites

Alt fiks ferdig lagret og tilpasset av fabrikken i Tyskland inkludert trykkprøve på proofhouse (Beschussamt) koster inkludert tysk moms ca. 8000.-Kr. Kilde = Frankonia Jagd/grossist av Heym. Moms får du refundert. Vekten er 3,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

Vekt ... 3,2 kg. uten kikkert. (jeg har diopter i bakre base i tillegg)

http://www.frankonia.de/198988/168141/p ... oryId=6748" target="_blank" target="_blank

 

Pris ekstra løpsett...

Vær oppmerksom på følgende ... Heym har hatt en omtumlet tilværelse etter diverse skifte av importører....

Viljen til ettersalg har vært slett ... forsiktig sagt!!!

Min forespørsel om ekstra pipesett og magasiner til Heym, i Norge, har vært frusterende, i sin mangel på respons.

 

Jeg foreslår du henvender deg til Vildmarksliv i Norr .... eller til Frankonia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min SR30 med klassisk plaststokk, rustfri hos Xxl. Jeg fikk kanon pris og service. EAW picatinnyskinne kjøpte jeg her: http://optics-trade.eu/shop/

 

Ellers så sikler jeg litt på titan ringer og skinner hos: http://www.murphyprecision.com

 

Den fikk sin dåp i Tsjekkia forrige uke på drevjakt og er meget fornøyd. Har ingen problem å sette femskuddserien i snusboksen på tre hundre meter om vinden ikke er for vanskelig. Avtrekk og repetering er i særklasse. Det er også snellertavtrekk på denne. Løp kortet ned til 45 cm. Siden jeg ikke skyter større dyr enn elg klarer jeg meg utmerket med 308 win.

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Grattis til din fine rifle og suksess på drevjakt! Får vi bare håpe på at flere jegere i Norge kommer å finne ut om hvor fortreffelig våpen fra Heym egentlig er.
Link to comment
Share on other sites

Neste rifla blir i 8x68S (7mm RM?), og da vil jeg mest sannsynlig få kjøpt en Heym SR 20G links dersom jeg får tak i en slik. Det som er 100% sikkert er at hvis jeg har lyst på en topp rifle i et standard kaliber, så blir det enten Heym SR 21 eller SR 30 linksutgaven. Utvikler stor sans for en rustfri SR 30... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rustfri Sr30N blir vel neste i hus i 9,3x62 så får man se hva som skjer med Blaseren

hadde igrunn sagt jeg aldri kom til og selge Blaser'n men når de skal flå meg hvergang jeg skal ha utstyr til den så blir det helt absurd :roll:

ikke nok med det men de satte opp prisene på løpene som om de ikke kostet nok...men 8x68 er et uvanelig kaliber? en Schüler patron?

ingen hylle vare det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du får sikkert en god pris for din Blaser, så blir det intet problem å kvitte seg med denne for godt. 8x 68S er overhodet ikke noe uvanlig kaliber, i hvert fall ikke på kontinentet. Er også ganske så utbredt i Norge. Kalles også for "Tysk Magnum". En belteløs magnum som ligger prestasjonsmessig mellom 300WM og 338WM.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 er et fint, kraftfullt kaliber som jeg selv også har hatt og som kan brukes til det meste. Riktignok må bare innrømmes at både 375 H&H Mag og 9,3x64 spiller inni en helt annen liga.

Link to comment
Share on other sites

at 375H&H er et kraftigere kaliber enn 9,3x62 er ingen tvil om

men som ladeboken beskriver så er ikke ytelsen på 9,3x62 så forferdelig langt unna

har hørt om folk som har hatt like god resultat med x62 på elefant som med 375 men når det er sagt

skyldes dette at 9,3 har en høyere SD (sectional density) enn 375

men ingen av disse er noen åpenbare elefant patroner det tror jeg det finnes en annen gruppe som er bedre som

men at dette er meget gode bøffel patroner er vel ingen hemelighet :)

kommer det en ny Heym i hus så er den i nevnte kaliber 9,3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...