Jump to content

Nybegynner som knivmaker


Keva

Recommended Posts

Hei,

 

Ny på forumet, og nybegynner som knivmaker :)

 

Her er noen bilder av første forsøk. Kritikk mottas med takk. Er skaftformen ok?

 

2013-10-27-071657_zps320726b3.jpg

 

2013-10-27-071756_zps3295247c.jpg

 

 

Blad: Morten Håkonsen, Rustfritt

Skaft: Stablisert Elder root (Svartor på norsk?), bjørk og mellomlegg av vulkanfiber

 

Skaftet er ikke behandlet eller polert enda, kun litt olje på midtstykket.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! Er nybegynner selv, så skal være forsiktig med mine innspill :winke1:

 

Ser utrolig bra ut for første forsøk! Det som umiddelbart slo meg er at jeg ville trukket magen litt lenger bak, og tatt mer av ryggen mot bakenden av skaftet. Deretter ville jeg hatt bakenden mere skrått! Ville også smalnet litt av på bredden fra midten og mot bakenden av skaftet. Men dette er bare min smak.

 

Vet ikke om dette ble forståelig. Uansett en veldig bra kniv for å være første :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for gode råd. Smalnet den av en god del mer bakover, noe som ga et mye bedre resultat :D .

"Magen" får jeg ikke gjort så mye med, men tror egentlig at det blir bra slik. Blir spennende å se hvordan det går når jeg skal til med å sy slire...

Link to comment
Share on other sites

PSST: Off topic. Dette er et godt eksempel på hvordan kammeret skal og bør brukes (etter min mening). En som er fersk i kniv-faget legger ut en tråd. De rutinerte ringrevene kommer med innspill på hva som fungerer og hva som egentlig kan endres/bedres. Jeg liker sånt ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok litt tid dette, men nå er sliren ferdig. Ikke helt fornøyd, så jeg kommer nok til å lage en ny.

 

Det jeg ikke er fornøyd med er:

 

- Sliren skulle nok gått lengre opp på skaftet.

- Formen øverst burde følge vinkel på innleggsplaten i skaftet

- Sliren ble litt for rom i øvre kant.

 

Bortsett fra det så ble det vel ikke så aller værst. Sømmen kunne nok vært penere, men det kommer nok med litt mer trening :)

 

Slire_2_zps502e8eb7.jpg

Slire_3_zps74bf3e0e.jpg

Slire_1_zps8119bd27.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, Keva. Slira er for lav, og synes også at overdelen burde skråne mere i harmoni med knivskaftet.

 

Men fargingen ser bra ut, og hvis dette var din første slire, har du jo fått masse erfaring som er gull verdt videre:-) .

 

Blir spennende å se hva ditt neste prosjekt blir. Har selv laget fem kniver og får masse erfaring fra mine egne feil underveis. Man finner fort ut hvordan man ikke skal gjøre det neste gang, men også hva man gjør bra!

 

Stå på :)

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett denne tråden før... :oops:

 

Enig i at kniven sitter for høyt i slira. Årsaken er at magen er for langt fram på skaftet.

Jeg er enig med @arcturus sitt første innlegg, jeg ville trukket den lengre bak.

Jeg synes også i likhet med @Haretex, at skaftet er vel "tungt" bak. Det tåler å tas litt av. Ergo kan du trekke magekurven littegrann lenger opp, ta av på selve kulen og flytte magen noe lenger bak.

Jeg ville også begynt kurven på rygg-avslutningen noe før, slik at det også bidrar til en "lettere" avslutning.

 

Men for å være din første kniv er jeg svært imponert over både kniv og slire!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg klar med ett nytt forsøk :) Mye mer fornøyd denne gangen. Kniven smetter på plass i sliren med et fint "klikk" og utseende ble bedre.

 

En stor takk til de som har kommet med kommentarer og forslag til forbedringer. Alltid nyttig å få tips fra folk som vet hva de snakker om.

 

Så et lite tips fra meg: Farging av slire bør unngås på spisebordet, særlig så lenge dette er av lys ubehandlet furu :oops: Det var i alle fall det fruen i huset opplyste meg om med ganske klare ord :evil::evil::evil:

 

Et lite spørsmål til slutt: Gjør dere noen behandling av sliren innvendig, og i så fall med hva?

 

2013-11-23193042_zpsbeed5bb4.jpg

2013-11-23192949_zps328798b6.jpg

2013-11-23193001_zps313b2eaf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Slire nummer to ble jo betraktelig bedre. ;)

En liten ting som jeg føler ville forbedret formen på slira er å bøye avslutningen på tuppen litt opp slik at den får en litt mer harmonisk bue som står mer i stil med skaftet. Det trenger ikke være så veldig mye.

Jeg pleier bare ha voks inni og utenpå slira, slik at kniven ikke tar til seg så mye fuktighet og at kniven glir litt bedre.

Angående farge.. Vær glad du ikke sølte en flaske med lilla lærfarge utover stuegulvet du. Hehe.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Jeg pensler slirene med kvistlakk innvendig for å unngå at lærfargen sverter av på skaftet. Det gjør også slira hardere. Husk bare å la kvistlakken tørke skikkelig før du setter kniven i slira igjen. Utvendig setter jeg den inn med lærfett.

Link to comment
Share on other sites

Tynn gjerne ut kvistlakken, eller kjøp skjellakk hos fargehandler i løs vekt og løs opp denne i rødsprit. .

Bruker ganske tynn blanding med skjellakk som smøres inne i slira, bruker deretter hårføner/varmepistol og varmer forsiktig ned i slira.

Gjentar behandlingen 3 ganger, men viktig at du lar slira kjøle helt av mellom behandlingene.

Ved å varme opp slira, trekker skjellakken inn i slira i stedet for å legge seg som ett lakklag på utsiden, noe som også

vil medvirke til at du får riper i skaftet.

 

Skjellakken er brukbar til mye annet

Skjellakk kan også reparere sår i treskaft.

Om du varmer skjellakk i flak opp til flytende masse, dryppes ned på såret og presses ned med

ett eller annet lunkent metallobjekt (som bred flat skrutrekker) Du må være litt kjapp, da det størkner fort.

Når det er helt kaldt kan du bruke en kniv til å skjære vekk det overskytende og deretter pusse som vanlig, men ikke poler

slik at det blir varmt, da vil det smelte igjen.

 

Du kan også bruke skjellakk til å feste ett blad i skaftet ved å knuse den til fint pulver og drysse ned i tangehullet,

deretter varmer du opp tangespissen og dytter skaftet innpå. Voila, sitter like godt som lim.

Bladet kan også skiftes ut senere med denne metoden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...