Jump to content

Skal jeg kjøpe Ruger American?


Benjamin

Recommended Posts

Heisann! Det er nå blitt en stund siden jeg var aktiv her, og har planlagt å kjøpe en fin, liten rifle. Kaliberet jeg skal ha er .308 Winchester, og jeg har tenkt å kjøpe Ruger American rifle.

 

Men... Er dette en rifle som er bra, altså vil jeg kunne få fine samlinger med den? Den har jo faktisk V-block bedding og fritt løp?

 

Hva ville dere gjort? Kjøpt denne til en start, og til hjortejakt neste år, eller droppet neste års hjortejakt og spare til noe litt mer driftsikkert?

Link to comment
Share on other sites

Du bør i hvert fall ikke skippe jakta for å spare til dyrere børse! Livet er for kort til å drive slik. :winke1:

Rugeren er grei den. Det er ei billigbørse med plastdetaljer osv. På lik linje med mange andre ( og dyrere) børser. Finn ei brukt billig. kvalitetsbørse eller kjøp Rugeren og jakt så mye du kan! :D

Link to comment
Share on other sites

har bare skutt geco trainer å geco plus av fabrikkladd! dei samler også på klistre lappen i min børse. 5 skudd samlinger går fintfint, etter min smak så kunne løpet vært tykkere!

 

skyter som regel aldri mer enn 10 skudd før børsa får trekke seg tilbake til normal temperatur, liker ikke å skyte løpet for varmt. storvilt prøven er er ikke noe problem!

Link to comment
Share on other sites

Hva er typisk 5 skudd samling da?

Og hvor lang tid bruker løpet på å kjøle seg ned?

 

Har fått pakketilbud med en Breitler 3-12x56 pluss montasje til 7000kr

Men inne på den lokale våpenbutikk, hadde de en Remington 700 sps (den helt sorte varianten) til 5500kroner, og skulle få en fin pris med en Tasco 3-9x40 kikkert.

 

Ellers kan jeg jeg kjøpe en brukt mauser 98 kasse med løp, og sette på en stokk? Det blir kaliber 30.06 da, og vil helst ha 308...

 

Hva burde jeg se på, med tanke på god presisjon, gjerne 30mm på 3-4 skudd?

Link to comment
Share on other sites

"Benjamin"]Hva er typisk 5 skudd samling da?

Og hvor lang tid bruker løpet på å kjøle seg ned?

 

Har fått pakketilbud med en Breitler 3-12x56 pluss montasje til 7000kr

Men inne på den lokale våpenbutikk, hadde de en Remington 700 sps (den helt sorte varianten) til 5500kroner, og skulle få en fin pris med en Tasco 3-9x40 kikkert.

 

 

så lenge skytter gjør sitt så greier børsa ihvertfall (Ca.25mm-30mm) med 5 skudd.

løpet tar ca 5 min til te er tilbake til "normal".(har ikke målt eksakt).

 

Breitler kikkerten har jeg ikke noe erfaring med, å ei heller med tascoen sånn sett.

 

 

Remington har jo den fordelen at det er mye deler ute å går til custom prosjekt. søk på kammeret så finner du helt sikkert noen erfaringer angående remington 700 sps.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hverken sett den i levende live eller prøvd den.

Ruger American er ei billigrifle som Ruger har tatt fram for å selge til folk i økonomisk dårlige tider. Businessen må gå sin gang selv om konjunkturene faller. De kan ikke sitte og vente i flere år på at folk skal få bedre råd.

 

Du kan sikkert være heldig og få en som går presis, helt sikkert.

Men jeg nekter å tro at overflatebehandling, tilpasning og alt annet er like godt på American. Spørs hva du er ute etter.

 

Den kikkerten du nevner har jeg aldri hørt om.

 

Kjøp en brukt Ruger 77, og legg resten av penga i en Leupold, "billig-Zeiss", ekte Zeiss, eller Svarowski. Ettersom hva den skal brukes til og hvor lyssterk den skal være. Hvis du ikke skal jakte på natta kan det være en Leupold er midt i blinken.

 

Samlinga på ei individuell rifle vet du ikke før du har skutt den. Og ikke før du også har skutt endel serier, og pusset. Noen rifler selges med treffpunktgaranti. Howa er ei rimelig rifle som etter det jeg husker selges med garanti ?????? Hvis jeg ikke husker feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må mulig tilfløye at jeg er en student som studerer noen timer utenbys, og lever livet på hybel. Da er det ikke lett å skarpe sammen en sum på gjerne 15000-20 000kr for å få noe å skyte med.

 

Som nevnt så har jeg en pakkepris på 7000kr, og en remington til noe lunde samme pris, muligens. så mengden med penger ligger slik

Link to comment
Share on other sites

Om du har råd til 8 500,-, sjekk denne, en Tikka T3: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44776731&searchQuery=Tikka%20T3

 

Er skeptisk til de billigste riflene med syntstokk. De er gjerne ganske myke, og i endel tilfeller er ikke pipa frittliggende heller. Man kan fort få forskjellig treffpunkt på frihånd og med tofot/i benk. T3 har nok en ganske kjedelig syntstokk som virker billig, selv om den har gode grep/ergonomi, men den overgår alle andre rimelige rifler. De har også svært så god presisjon rett fra esken. Masse pang for penga. Har ikke T3 selv, men det er fordi jeg ikke er fornuftig...

 

Dette kan være et greit kjøp, men du må jo ha kikkert attpå: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44359407&searchQuery=Tikka%20T3

 

En i .30-06, uten kikkert til seks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43951541&searchQuery=Tikka%20T3

 

Men er det sånn at du er låst på ca sju lapper med alt, er sikkert ikke Ruger American noe gærnt valg. Det blir jo i samme kategori som Weatherby Vanguard og Marlin, samt til dels Remington SPS.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Kjøp brukt.

Markedet er oversvømt av billige kvalitetsrifler til "gi bort pris".

Rugeren er sikkert flott den.... Men jeg våger å påstå at det finnes mer solide kjøp i bruktmarkedet.

 

Er jo ei stund siden denne kommentaren her kom da. Er enig i at eg heller ville hat ei brukt kvalitetsrifle enn ei ny av plastikk, trur eg iverfall. Problemet er at de brukte av kvalitet slettes ikkje er så billige alltid iverfall ikkje i 6,5x55 som det på meg iverfall virker som flest er innteresert i. Det siste har eg jo selvfølgelig ingen statistikk på men det virker iverfall sån. Tikka T3 for eksempel synes eg at de skal ha nesten det samme som ein kan få rifla ny for av og til, er vel lakt opp til litt pruting da men allikavel. Er ikkje alltid det heilt store utvalget i 6,5x55 som er til salgs på bruktmarkedet virker som det er fleire 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er jo relativt gammel så jeg tviler på at Benjamin har brukt for mine erfaringer, men jeg skrev jeg skulle komme med oppdatering når jeg hadde prøvd min.

Kan jo om ikke annet være greit for andre som vurderer å kjøpe en senere.

 

Jeg er helt fersk i rifle verden og tenkte å starte med noe rimelig så jeg kjøpte en American 308. Fikk den med løpet kappet til 47 cm og lyddemper(sonic 45).

Var på skytebanen i går og er ganske fornøyd med resultatet.

Den samlet innenfor 1,5-3 cm med 2fot. (Jeg er ingen god skytter så det kan sikkert gjøres bedre)

Skjøt kun fem skudds serier og da det ikke var elektronisk anvisning rakk løpet å kjøle seg noe mellom disse. Men merket ingen ting til spredning på disse iallefall.

Skjøt rundt 50-60 skudd (som sagt jeg er helt fersk i riflefaget) og vet ikke om presisjon vil endre seg når den blir skutt mer med.

Men mitt inntrykk til nå er at hvis man vil ha en billig "bruksrifle" tror jeg ikke det er farlig å kjøpe denne.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i går og er ganske fornøyd med resultatet.

Den samlet innenfor 1,5-3 cm med 2fot. (Jeg er ingen god skytter så det kan sikkert gjøres bedre)

 

om du med ny rifle og som fersking skyter 5-skudds serier på 15-30mm så har du all grunn til å være fornøyd 8)

Link to comment
Share on other sites

Er greit nok det men det er som sagt liggende med tofot og føler vel at jeg klarer og holde børsa tilnærmet helt stille med det. Samler ikke fullt så bra "frittliggende" og sittende men det er over all forventning.

 

Kan legge til en liten oppdatering på at 147grs S&B, 150grs jaktmatch og 180grs Oryx går så og si hull i hull med denne.

Link to comment
Share on other sites

jeg skyter bedre samlinger liggende med støtte enn fra 2-fot. Heller ikke alle stokker som egner seg like godt for 2-fot skyting, rekylopptak blir gjerne mer kritisk.

 

Samme treffpunkt med så forskjellige kulevekter er heller ikke noe alle opplever

Link to comment
Share on other sites

Kan ha noe å si at rekylen er ganske liten med lyddemper. Har ikke prøvd 2fot uten demper. Kan det også ha noe å si at stokken er ganske "fleksibel" (billig plastikk) der foten er festet?

 

Når det gjelder treffpungtene kan det vel hende at det var variasjon på 1 cm men det er uansett ikke noe jeg kan kompansere for. Og mer en bra nok til oppskyting og jakt for min del.

 

Når det gjelder oppskyting så skyter jeg nok bra nok men jeg frykter nervene når det gjelder. :lol: Velger å trene mere inntill videre.

Link to comment
Share on other sites

trene mer funker som oftest :) Og det hjelper å vite at børsa går dit du sikter (eneste da er at da har du bare deg selv å skylde på :mrgreen: )

 

Og om du ikke føler deg trygg nok på å skyte liggende uten støtte så kan du bruke en eller annen form for skytereim , det er lov på oppskyting også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er en liten oppdatering av hvordan American samler. Dette kan garantert gjøres bedre av en bedre skytter. Dette er med Norma Jakt Match. Skjøt tre skudd med Oryx etter dette som faktisk hadde to av skudda i hverandre og var enda bedre samlet men da glemte jeg kamera når jeg gikk ut for å se.

 

imagejpg1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg Ruger American. Dette i kaliber 223 Rem.

Hadde litt innkjøringsproblemer, men etter innlevering til børsemaker (som byttet kikkert og testet ut ulik ammo) så er jeg fornøyd. På 100 meters hold med anlegg og oppstøtting av kolbe samler skudda innafor en 10-kroning på 100 meteren.

Så var det noe tull med magasinet, når man tok nytt laddegrep så ville ikke ammoen inn i kammeret. Dette fikset også børsemakeren. Jeg føler at jeg har et billig og bra våpen til mitt bruk. Jeg bruker min til rypejakt (klatrer i ur og kommer ofte borti stein) Derfor ønsket jeg meg et bruksvåpen som jeg ikke trenger å være for redd for.(riper etc) Men med så liten blink MÅ børsa gå bra :shock:

Oppsumert: Nøyaktig med rett ammo, div småplukk i starten. Nå mener jeg å ha et velfungerende bruksverktøy som jeg er kjempefornøyd med :)

 

Joffen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...