Jump to content

Lyddemper?


Omdal

Recommended Posts

Hei!

Ser jakt og friluft har tilbud på Schultz & Larsen sine dempere og har blitt anbefalt denne, fordi den er billig og enkel generelt. Det er da et par ting jeg lurer på.

 

Kan jeg bruke 9,5 mm demper i 30-06? Og hva er forskjellen på Schultz & Larsen Hardcore TMD 35 og TMD 45?

 

Håper på raske svar da tilbudet ikke varer evig :P

 

- Omdal

Link to comment
Share on other sites

Nei det har ikke mye å si. TMD 35 er 35mm i diameter TMD 45 er 45mm i diameter. De kom nok samtidig da de gamle S&L demperene ble byttet ut.

 

Og ja TMD 35 holder til 223 rem. Har selv hatt det og det var veldig fint å kunne bruke en liten demper men samtidig ta bort mye lyd.

Link to comment
Share on other sites

Mye lyd blir borte. Hører ikke forskjell på TMD 45 og A-tec maxim(demper til ca 2000kr) demperen på mine 30.06 rifler. Joda det smeller men ikke så mye at du får øresus eller vondt uten hørselsvern.

 

Rekylen blir veldig mild. 30.06 med demper har mindre rekyl enn 6,5x55 uten demper.

 

Mye/all munningsflamme blir borte hos meg, men så har jeg heller ikke blodkappede løp.

 

Dette med å skru dempere fra hverandra har jeg aldri forstått hvorfor folk gjør så det kan jeg ikke fortelle noe om :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok, setter pris på gode svar! :)

 

Fikk beskjed av han jeg er på opplæringsjakt med at det var tre ting jeg måtte skaffe til neste høst: lyddemper, ordentlig slaktekniv og en god håndkikkert. Da har jeg 1/3.. Håndkikkerten blir nok den verste delen da den fort koster penger :P

Link to comment
Share on other sites

Slaktekniv? Eka Swingblade. Da har du vommekniv og fin kniv til flåing i tillegg. Genial og god sak. Koster ikke fæle skjorta heller.

 

Kikkert? Nikon, Bushnell, Leupold, Opticron. Helt kurante saker. Du MÅ ikke ha Leica, Swarovski eller Zeiss til et tosifret antall tusenlapper. Selv har jeg en gammel Barska (Kinaræl) i 8x42. Funker da jaggu den og, men tør ikke titte i en dyr en, for da er nok ikke min bra lenger for å si det pent...

Link to comment
Share on other sites

Ser at Duralyt 3-12x50 med lys ligger på ca 8 000,-. Da ville jeg ha spadd opp en tusenlapp til og gått for Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys. Uten lys koster Duralyten ca 6 000,-. Da ville jeg gått for Classic 2,5-10x50 uten lys til en tusenlapp mer.

 

Ville hatt Classicen uten lys fremfor Duralyten med lys, faktisk. I optikkens verden får man det man betaler for. Det gjelder ikke Zeiss Classic. Her får du mer enn hva du betaler for.

 

"Dette blir arvtageren for Classic serien", skriver Sportsbutikken.no om Duralyt. *Bu*host*shit*... Det er noe mange bare tror her i landet. Prisene er relativt like her på berget. I Tyskland koster Classic 12 - 14 000,-. De er faktisk ganske kraftig underpriset. Så lavt priset at folk tror de er like gode som Classic og kommer til å erstatte den. Har hørt "erstatningshistorien" og at Classic ikke produseres lenger i flere år nå av flere forhandlere. Merkelig at de er på hjemmesiden til Zeiss enda... Duralyt er nok i utgangspunktet et godt sikte det, men jeg kommer aldri til å kjøpe et slik. Har lest for mye rusk om det til å ta sjansen, rett og slett. Men mange er fornøyd og.

 

Les om Zeiss her: http://sportsoptics.zeiss.com/hunting/en_gb/riflescopes.html

 

Meopta Meostar bør også vurderes. Ellers er Docter VZF Classic også verdt en titt. Gode mellomklassesikter det. I litt rimeligere klasse, ville jeg sett på Leupold VXII, evt VXR. Sistnevnte har lysdot for dagbruk. J&F kjører kampanje på 3-9x50 for 6 250,- nå. Nikon MCE, som XXL selger ganske rimelig, er også verdt en titt. Kjenner ikke til nye Zeiss Conquest HD5, men glante gjennom en hos J&F her om dagen. Virket kurant den. Fås ikke med lys den da, men den jeg så på, en 3-15x42, virket grei der og da, men i skumring ville jeg nok gått opp på 50 mm, evt 56. Foretrekker 50 selv da 56'ene blir digre. Til ren skumringsjakt ja, til mer allround, 50 mm.

 

Av alle disse med 50 mm objektiv, ville jeg for øvrig valgt Zeiss Classic hver gang. Oisann, jeg har jo en... :wink: Har brukt min til hjortejakt i kølmørket og var forbauset hvor bra den var. Medforstørrende retikkel hjalp bra i mørket. Den er ellers strålende i motlys, og den virker skarp uansett forhold ellers. Kan nevne at jeg sammenlignet min med en Nikon Monarch 5-20x44 som jeg også hadde en gang. Siktet på en gong på nærmere 150 meters hold. Nikonen på 20x og Zeissen på 10x. Zeissen var betydelig bedre. Rart å se gongen klarere med halvparten så stor forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Å, sånn... Trodde du var ute etter et sikte som var på linje med Duralyt-siktet...

 

Zeiss Conquest HD 10x42 bør ses på. Det samme gjelder Leupold Mojave. Ellers er Nikon Monarch og Vortex Viper noe å vurdere. Det finnes mange merker der ute i alle prisklasser. Av disse jeg har nevnt her, er muligens Zeiss den beste. Den er også dyrest. Har hørt mye bra om Vortex, og prisen her er slettes ikke ille for en 8x42, ca 4 500,-. Opticron Imagic SE, feks, kan også vurderes. Koster ca 6 500,-.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...