Jump to content

Fangst av bever


Nicht

Recommended Posts

Hei!

 

Noen her inne med erfaringen innen fangst av bever, partering av bever (hvilket kjøtt som er best etc) og garving av beverskinnet?

 

Er helt ny innen jakt og fangst, og det første jeg vil gjøre er å sette opp en beverfelle, da det er det dyret vi har mest av her for øyeblikket.

 

All tips mottas med stor takknemlighet! :D

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på den tråden @BigHorn. Kjekk tråd, men lite om partering og garving. Mest om hvorvidt de har fått fangst eller ei, og med hvilket utstyr.

 

Takk for innspill. Håper noen erfarne beverjegere/fangere kan dele mer info til en nybegynner :D

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Et par tips, ha et par veldig skarpe kniver. Gjerne med korte "runde" blad. Ta deg god tid når du flår, slik at pelsen er inntakt før oppspenning. Når det gjelder kjøtt og partering, er det nesten bare låret jeg tar meg bryet med å lage mat av. Da foretrekker jeg å røyke disse. Trengs ikke hvis man liker smaken av kryssfiner... Hvis du gidder å ta deg bryet med å spikke reint resten av kjøttet, er det helt ok å lage ragu av dette. Langkokes med grønnsaker av samme sort som lapskaus. La meg bare si, bever er ikke gourmet mat, men helt greit.

Hvis du vil bruke pelsen kan du sende det til garving. Eller gjøre et forsøk selv.. Skrap innsiden rein for kjøtt og fett, gni godt inn med salt,spenn opp i ei ramme så det er stramt alle veier, tørk og gjenta prosessen med skraping. Mer detaljer beskrivelse vil du finne om du leter litt. Anbefaler å sende inn, koster ca 400,- og er verdt pengene. Veldig varm og fin til posteringsfell.

Link to comment
Share on other sites

Kjøtt fra bever er gourmetmat spør du meg. Ungbever kan brukes til nesten hva som helst. Stor bever bruker jeg hun til bevergryte og til oppmaling. Eg stor bever trenger Laang koketid !

Skinnet er veld verd å ta vare på. Husk å flå forsiktig. Beverskinnet er stedvis veldig tynt og det er veldig lett å skjære hull. Jeg salter skinna i MINST 1 uke før jeg skraper de. garvinga tar jeg selv. Det første som må gjøres er å vaske/avfette skinnet, bruk Zalo og lunka salt vann. Husk at skinna må ha salt gjennom nesten hele prosessen. Så legger jeg skinna i pickling som er et bad for å senke PH i skinna for at de skal trekke til seg garvestoffet. Skinna kan ligge lenge i piclingsbadet. Jeg bruker 100 gr salt pr l vann. For å senke PH bruker jeg piclingkrystaller som jeg kjøper på nett, maursyre kan og brukes, det viktigste er å få PH ned i rundt 2. Beveskinn bær ligge minst 72 t i dette badet. Så skal skinna nøytraliseres. Dette er for å redusere PH'en litt. Her brukes bakepulver som middel, utblanda i saltvann. Skal ligge i ca en halvtime. Så kommer selve garveprosessen. Du kan her velge flere metoder. Det som er mest brukt heter LutanF og er både billig og drøyt. Når skinnet har ligget tistrekkelig tid i garvevadet skal det rennes av og tørkes. Kan la det ligge åpent og lufttørke, eller spenne det opp. Avhengig av hva skinna skal brukes til er det litt forskjellig fremgangsmåte. Skal du ha de som dekorasjon på veggen er det nok å spenne de opp for tørking. De vil da bli ganske stive og henge pent på veggen. Skal du bruke de til f.eks klær må de bearbeides under tørkinga, samt innsettes med olje. Dette er en del jobb og de må skrapes over en skarp kant, bordsant elle likn. frem og tilbake inntil skinnet er mykt. For å finpusse skinna på baksida bruker jeg sandpapir.

Høres ut som mye arbeid ? Ja det er litt jobb, men tilfredstillende å vite at alt er selvgjort. Bruker ikke Lutan F selv, men et stoff som heter Curatan. Dette er både garving og oljing i ett og påføres skinnet i våt tilstand. Kjøper dette på nettet (Mckenzietaxidermy), her får du også kjøpt gerdige sett som inneholder alt du trenger og det følger fyldige bruksanvisninger med. En ting som kan være en fordel er å tynnskjære skinnet litt mens det ligger pi picklebadet, ta det opp og la det renne av. Jeg bruker nylonbørste som brukes til malingsfjerning montert på en liten vinkelsliper og skiper av det tykkeste skinnet slik at det har jevn tykkelse over det hele. Husk å bruke tjukke skinnhansker når du gjør dette, det er for gjor å få fingrene borti og det er ikke særlig behagelig ! Det er od en skikkelig grisejobb og det er mange som hopper over dette. Synes du dette var vel mye så er det bare å sende skinna inn til garving. Roar Pels er flinke til dette og behandler skinna pent.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

En ting jeg lurer på.

 

Når jeg har fått beveren, hvordan skal kjøttet modnes. Skal hele beveren henge til modning i 40 døgngrader, eller bare kjøttstykket som skal brukes?

 

Hvordan er det å modne kjøtt nå i dette milde og våte været? Tenker å henge det inne i et redskapsbod.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

For det første, flåjobben er straffa for å kverke beveren, og den straffa er godt utmålt...... :mrgreen:

Jeg henger skrotten til modning etter den forb.....a flåinga. Det som er brukbart er bog, lår og filet. Resten får bikkja. Prøvde å speke lår en gang og det var omtrent som å sette tenna i ei bjørkeskie.....

Nå er det lenge siden jeg har fanga eller skutt bever og det er på grunn av den j......a flåjobben....

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å speke lår en gang og det var omtrent som å sette tenna i ei bjørkeskie.....

:

 

Hahahahaha, nå lo jeg. På lik linje med han som mente den smakte kryssfinèr.

 

Regner med flåjobben er litt tidskrevende, og muligens vanskelig. Mulig jeg ødelegger skjærer sunt hele kåpa. Men, verdt et forsøk.

 

Har bestilt conibear 330 fra fangstmann.no, så håper å få sett den ut til helga.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Da var fella satt opp, sammen med litt luktestoff håper jeg på fangst i løpet av helgen.

 

Opplevde dog at fella var litt vrien å sette opp, ihvertfall på slik et mykt underlag som jeg hadde (myr). Følte også at den triggeren ikke var helt så den skulle, trodde den skulle holde bedre. Flere ganger når jeg hadde sett opp fellen smalt den igjen av seg selv, siden det sporet så den som holder oppe fella har var litt dårlig. Kanskje jeg burde slippe det litt dypere (?)

 

Da er det bare å vente.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var en beverunge på rundt 10 kg fanget og flådd.

Hadde fella stående en hel uke uten hell, så jeg flyttet den til et området med aktivitet, og da jeg det bare et døgn før den satt.

 

Gikk igrunnen ganske greit å flå den, tidskrevende dog. ( 2 timer), problemet var bare å få skrapet vekk kjøttet som satt igjen på skinnet, jeg fikk ikke vekk alt, langt ifra egentlig, så jeg kasta bare på 2 kg med fint salt og bretta skinnet i to, så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Da var fella satt opp, sammen med litt luktestoff håper jeg på fangst i løpet av helgen.

 

Opplevde dog at fella var litt vrien å sette opp, ihvertfall på slik et mykt underlag som jeg hadde (myr). Følte også at den triggeren ikke var helt så den skulle, trodde den skulle holde bedre. Flere ganger når jeg hadde sett opp fellen smalt den igjen av seg selv, siden det sporet så den som holder oppe fella har var litt dårlig. Kanskje jeg burde slippe det litt dypere (?)

 

Da er det bare å vente.. :roll:

 

Jeg har lite erfaring med beverfangst, men såvidt jeg har skjønt er det vanlige å tre en stokk gjennom fjær-ringene slik at fella henger under denne. Eller feste den i to stokker slik at fella henger står mellom disse. Og da skal ikke underlaget ha noe å si. Så nå ble jeg litt nyskjerrig på hvilken metode du brukte da du plasserte fella?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...