Jump to content

Hercules krutt - erfaringer med dette?


mar.j.kar

Recommended Posts

Har fått tak i noen bokser med Hercules Unique krutt. Uåpnede bokser, men de ser litt gamle ut. Noen som har noe erfaring med dette kruttet, og kan si noen opplysende ord?

 

Jeg skal evt bruke det til haglelading og sub 338 federal...

 

Er det riktig å forstå at det er krutt som tar relativt mye plass?

Link to comment
Share on other sites

Litt i samme gata. Forrige helg fikk jeg en gammel boks med Hercules Reloader 19 og to esker med kuler.

Etter hva jeg har lest meg fram til så må dette være passende for Hornady Interlock 180 grs. Må jo bruke det til noe.

Oppskytings-blyspiss kanskje? Men, i den andre esken med kuler var det 110 grs. Spire Point. Kråkekule?

Vil det overhode være mulig å bruke dette kruttet på denne kula? Full hylse og vel så det? Eller blir dette bare tull?

Kruttet er forøvrig fra -89. På tide det får lufte seg!

Link to comment
Share on other sites

Etter litt googling kom jeg over dette: sakset fra reloadersnest.com

 

I sent an email to Alliant regarding the burn rate of Hercules vs Alliant Unique and was told Hercules burns a little slower.

 

Virker som det er litt forskjell på Hercules og Alliant med tanke på brennhastighet.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker dere generelt om krutt som har vært lagret lenge på uåpnet boks? Null stress, eller er det fare for at det brenner annerledes? Jeg ville jo tippe at det er upåvirket så lenge boksen ikke er åpnet og fuktighet ikke kommer til, men det er mye jeg leser her inne som jeg ikke veit fra før...

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært ute og prøvd. Funker som som bare det! Var litt usikker selv så jeg begynte med en ganske forsiktig ladning. 52 grs. Reloader 19 på 180 grs.-kula. Ingen soting men hettene sto litt ut fra hylsene opp til 55 grs. Derfra så det normalt ut. Prøvde ikke kraftigere enn 57 grs. i dag men maks ladning er oppgitt til 58,3 grs. etter gammelt ladehefte fra Hercules. Bra presisjon var det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...