Jump to content

Litt stort jaktterreng mellom Agder og Oslo? Litt ute i gokk


Peddyslate

Recommended Posts

Er det noen som har noen litt øde, store jaktområder mellom Agder og Oslo å anbefale?

 

Jeg vil ha et jaktfelt med ei mils radius, blanda småvilt og som grenser til vidda/høyfjellet. Planen er å gå på en litt lengre fottur, helst med ei DNT-hytte som utgangspunkt, både for å jakte litt, men og bare for å få strekt litt skikkelig på beina. Jeg er fra Finnmark og får litt halvveis klaustrofobi av den tette skogen og de små feltene som fins her nede rundt Kristiansand.

 

Det mangler ikke på felt, men jeg syns alle ser på ubegripelig små og kronglete ut! Og så det gjerne ikke hytter der, eller så er de ikke selvbetjente...

 

Noen som har noen gode tips?

 

EDIT: Terrenget som tilhører Odda kommune oppe ved Røldal begynner å ligne på noe...

Link to comment
Share on other sites

Oi oi. Ja da er det bare å gratulere med å ha gjort sørlending av deg og kommet til en annen verden. Du er vel vandt med endeløse vidder og noen få hundrelapper for et årskort? Her er det meget annerledes. Få allmenninger, lite statsgrunn og svinedyrt ift nordnorge om en ikke kjenner noen osv. Hvis du vil ha fjellterreng og turisthytter må du Setesdal eller heiene i Telemark. Ei uke på rypejakt på Statskog i Setesdalseheiene koster kun 18000 (atten tusen) kr pr uke, hvis du vinner i loddtrekninga. Telemark kjenner jeg dårligere til. Leier du privat er det mye dyrere. Men det finnes jo unntak på Statskogs eiendommer i feks Gjerstad, Kongsberg osv, men da er det kun ca et halvt tusen kr pr dag men i skogsterreng.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skjønner jo at det er en helt annen verden her! Jo mer jeg kikker på kart, jo mer begynner jeg å lure på om grunneiere og DNT har en slags avtale om å holde seg unna hverandre? Jeg må si at det er jævlig trist hvis det er sånn at "jakt" og "tur" er to forskjellige ting... Jeg håper på at det at jeg er villig til å både kjøre og gå langt skulle gjøre noen områder som ikke blir så ofte besøkt tilgjengelig for meg.

 

Jeg er veldig frista til å finne det ødeste området som er innen aksjonsradious og bare dra dit uten å melde fra til noen, men vil jo gjerne gjøre dette rett og lovlig!

 

Jeg husker noen jaktturer hjemme, hvor vi på tredje dagen så en liten flekk på vidda... "E det der et menneske!?!?.... Ja, satan! Det e FOLK her!? Ka han i fan gjør han her ute?... Fort, gå bak her så han ikke ser oss. Vi gidd ikke å driv å sku snakke me folk nu". Dette var nesten halvveis mellom Tana og Neiden. Og herregud jeg elsker sånt.

Link to comment
Share on other sites

Gjerstadskogene er vel så vidt jeg husker på 135000 mål. Der jeg har jaktet er det både skog og snaufjell. Jakta i nærheten av et hyttefelt, ikke spesielt problematisk med folk. Trur de fleste er "skauredde" og foretrekker å gå tur på grusveiene.

Ta kontakt med Gjerstad JFF for info hvis det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Gjerstad er vel ikke kjent for sine vidder. Poenget mitt er, dessverre, at det trolig vil lønne seg å fly til nordnorge, kjøpe årskort, gå på tur og litt på jakt og trolig se mer rype enn de stakkarene som leier ei uke njardarheim for 18000 og baglimit på halvannen rype til dagen. Nå skriver trådstarter riktignok ikke om rypejakt eller at alt skal være så billig. Men jeg antar at det er det det er snakk om. Jeg har selv flydd til nordnorge og sett mer rype på en dag enn jeg har gjort i Agder tilsammen på mange år. Likevel er det mye billigere. Sånn er det dessverre, og staten er med på å skru prisen opp. TOTALT uaktuelt for meg å leie rypejakt i Njardarheim. Men andre står i kø for å betale. Derfor er det slik. Derimot kjenner jeg folk som lar meg jakte hare, rådyr og elg gratis. Det er forskjellen på Sørlandet og nordnorge. Elgjakta er riktignok i et jaktlag hvor sjansen for å få skutt er liten. Men muligheten, spenninga, opplevelsen og det sosiale er der.

Link to comment
Share on other sites

Ryper schmyper. Jeg er mer opptatt av finne bærekraftig vilt, og prisen spiller absolutt ei rolle. Men såvidt jeg kan se så betyr dette at det nærmeste jeg finner er oppå Hardangervidda? Spesielt hvis jeg vil ha litt følelsen av å være langt unna sivilisasjonen.

 

Men Gjerstad skal undersøkes! Alle tips mottas med takk ;)

 

(Er det bare meg, eller er det egentlig sørgelig lite orntli villmark igjen i Norge? Når skal vi snakke om å fjerne veier og bygg som bare huser ei og anna rødvinsfylli påska, for å la det gro igjen?)

Link to comment
Share on other sites

(Er det bare meg, eller er det egentlig sørgelig lite orntli villmark igjen i Norge? Når skal vi snakke om å fjerne veier og bygg som bare huser ei og anna rødvinsfylli påska, for å la det gro igjen?)

 

Ja, det er bare deg. Norge gror igjen.. :) Kom deg nordover, jakta er tilnærmet gratis. Jeg var en snartur oppi sunndal statsalmenning for ei uka sia, da vi har hytte oppi terrenget der. 50-60 fjellryper talte vi første dagen, kort får du kjøpt på inatur..milevis med fjell å vandre i og nå skulle det vel legge ned snø i slutten av uka også, ta med ski. :wink: Det finne mange lignende plasser, det er snakk om noen timer i bilen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke langt oppover Setesdalen for å finne det du leiter etter. Særlig Setesdal Vesthei burde være interessant for deg. Det er både fjellstyrer og Statskog som forvalter mye av eiendommene. Det er også en del hytter i fjellet som kan benyttes under turer og jakt.

Hvis du er vant til store og endeløse vidder som på Finnmarksvidda og delvis Hardangervidda, så blir Setesdal Vesthei noe annet. Et kupert og vilt område hvor du fint kan ferdes uten å se folk på lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...