Jump to content

Valg av salonggevær


Fersking

Recommended Posts

Som navnet tilsier er jeg ganske fersk på våpen, men har nå skaffet meg en pumphagle som har knust et par hundre leirduer. Har nå kommet så langt at jeg har fått godkjent kjøp av 22 kaliber, men desverre kun til øvelsesskyting. Jeg har siklet litt på en Ruger 10/22, dette mtp at det blir jo bare for "morro" skyld det blir brukt. Spørsmålet blir da om dette er et brukbart våpen og om det trengs dyr ammunisjon for å drive ladingen på det.

Lurer vel forsåvidt også på om det er noen her inne som har fått "omklassifisert" våpen her inne, tenker da på om det går an å få ført på at det blir brukt til jakt i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Har ei ruger 10/22, det smeller stort sett uansett hva jeg stpper i den. Har skutt mange tusen CCI std.

Kjempe fin rifle om du skal ha halv automat. Om du har jegerprøve og våpenet er godkjent til jakt så vil eg tru du kan fikse mykje med ein telefon til våpenkontoret, om du ikkje får fiksa det så får du vertfall greie på kva du må gjere der.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Min meining er :

 

Skal du ha eit våpen med høg morro faktor og som du kan omtrent bygge om, sånn du vil ha den, så ville eg valgt ein 10/22. Skudda er billige i .22 LR,, men dei fyk fort utav ein 10/22, for å sei det slik.

 

Skal du ha ei rifle som du skal ha mindre morrofaktor med, men alikevel ei rifle med høg presisjon og god kvalitet, så ville eg valgt ein Cz 452 American med varmint pipe ( tjukk pipe ). Aller helst ei Cz 453, som er et justerbart sett avtrekk på.

Då får du ei kjemperifle.

 

Eg personlig ville ha valgt den Cz`en. Har ei Brno Mod. 2, som er gamle modellen av Cz 452 standard. Det er ei rifle frå 1975, som er gått titusener av skudd, og aldri har vært problemer med. Et godt kjøpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har jegerprøven så er det ikke noe i veien for å jakte med salongrifle, selv om den er ervervet for øvelsesskyting. Jeg fprøvde å gjøre det samme, men fikk høre at jeg ikke kom til å få søknaden godkjent siden jeg ikke var medlem av skytterlag. Så jeg strøk over øvelsesskyting og skrev jakt, og søknaden ble godkjent... :-)

 

Jeg har en Ruger 10/22 med standard løp og uorginal "gummi"-stokk. Den er temmelig treffsikker og kanskje den mest driftsikre halvautomaten du klarer å finne. Avtrekket er ikke det beste, men det duger. Rugeren min spiser alt av ammo og har hatt bare 2-3 kilinger på 1000 skudd. Mao så anbefaler jeg en 10/22 på det sterkeste. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mauser68.

Skal du lære/øve sikting og skyting, CZ, ville sett seriøst på en heldempet fra Alms, 10mm presisjons garanti på 50m, sikle.

Skal du pepre og pimp'e, 10/22, har selv nettopp gått amok i Boyds laminert tommelhullstokker, til min og noen til's ser det ut til. Er nesten ingen ende på hva man kan få som ekstras til en 10/22.

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si, det var kjappe svar! :D Jeg mente også at det ikke skulle være noe problem å jakte med 22, men lensmannen hadde en annen mening :cry: måtte melde meg inn i skytterlag av hele greia, hehe.

Ellers må jeg si at dere har vel svart på spørsmålet mitt på beste mulige måte, blir nok en 10/22 stainless synthetic. :mrgreen:

Hehe, hadde ikke tenkt på noe "maskingevær" faktor på jakt nei, var bare at jeg ville ha muligheten tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk at om du skal bruke en 10/22 på jakt, så har du ikke lov å ha mer enn 2 skudd i magasinet og ett i kammeret.

Så den er jo morsom nok til plinking, men på jakt så begrenser det seg liksom med oppfølgningsskudd :wink:

Lang magasinutløser og flere mate polerte magasiner. Men treffer man på første (som man burde) er 2patroner til mere enn nok.
Link to comment
Share on other sites

Må bare få si mange takk til alle råd og innspill som kom i denne tråden. Våpensøknaden samt bestilling og kopi av førerkort er nå på vei til XXL. Nå blir det Ruger 10/22. :mrgreen:
Visa kortet mitt ryker i døds kramper, har vært overivrig på 10/22 stokker, har om litt en stokk eller 3 fra Boyds for pimping, mere en jeg trenger selv eller de nermeste. Send pm.
Link to comment
Share on other sites

Må bare få si mange takk til alle råd og innspill som kom i denne tråden. Våpensøknaden samt bestilling og kopi av førerkort er nå på vei til XXL. Nå blir det Ruger 10/22. :mrgreen:

 

Gratulerer, jeg tror du får det veldig morro med den børsa! :-)

 

Et godt råd; hvis du skal montere kikkert så kjøp en kraftig montasje. Jeg bruker denne. Det er ikke mye rekyl i en 10/22, men du får risting pga at sluttstykket slår begge veier. Dette er nok til å riste løs enkelte montasjer.

 

Da mangler du bare ny magasinutløser, ny stokk, flammedemper og noen bananmagasiner... Enklete anbefaler også ny rekylbuffer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har sett etter bananmagasin uten videre hell, har vel funnet magasin for 10 skudd maks. Ellers hadde det vært fint med anbefalinger når det gjelder resten av det du nevner også, regner med det er mulighet for lyddemper på denne, kan ikke si jeg har sett det heller.

Det blir nok en dyr .22 til slutt dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har sett etter bananmagasin uten videre hell, har vel funnet magasin for 10 skudd maks. Ellers hadde det vært fint med anbefalinger når det gjelder resten av det du nevner også, regner med det er mulighet for lyddemper på denne, kan ikke si jeg har sett det heller.

Det blir nok en dyr .22 til slutt dette. :wink:

 

 

Jeg fikk mitt fra jaktdepoet, 25 skudds bananmag...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har sett etter bananmagasin uten videre hell, har vel funnet magasin for 10 skudd maks. Ellers hadde det vært fint med anbefalinger når det gjelder resten av det du nevner også, regner med det er mulighet for lyddemper på denne, kan ikke si jeg har sett det heller.

Det blir nok en dyr .22 til slutt dette. :wink:

 

Da skal vi se:

Hogue OverMolded Stock Ruger 10/22 Standard Barrel Channel Rubber Black

John Masen Muzzle Brake Ruger 10/22 Stainless Steel

Butler Creek Steel Lips Magazine Ruger 10/22 22 Long Rifle 10-Round Polymer Clear

Clark Custom Extended Magazine Release Ruger 10/22 Aluminum Matte

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg si, det var kjappe svar! :D Jeg mente også at det ikke skulle være noe problem å jakte med 22, men lensmannen hadde en annen mening :cry: måtte melde meg inn i skytterlag av hele greia, hehe.

Ellers må jeg si at dere har vel svart på spørsmålet mitt på beste mulige måte, blir nok en 10/22 stainless synthetic. :mrgreen:

Hehe, hadde ikke tenkt på noe "maskingevær" faktor på jakt nei, var bare at jeg ville ha muligheten tilstede.

Kjøpte nettop selv pakka fra xxl med rustfri 10/22 og synt stokk. Anbefales på det varmeste :) Kjøpte noen deler på midway.no, billig og raskt levert. På søknaden skrev jeg faktisk småviltjakt, ellers måtte jeg dokumentere at jeg var medlem av et skytterlag der den kunne brukes :? Se tråden om Ruger 10/22 her på forumet, står en del der hvis du er interessert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...