Jump to content

Forbedring av eldre optikk


ZG47

Recommended Posts

Eldre optikk

Jeg har en C.P. Goerz Certar 4x på min Sauer mod 25 drilling og lurer på om noen har erfaring med hvem ( om noen ) som kan forbedre linsekvaliteten på denne type sikter. Jeg tenker på moderne linsebehandling som sliping og coating for å få et bedre resultat enn det opprinnelige.

Produsenten er mest kjent for håndkikkerter men har også produsert mange kikkertsikter. Dersom det finnes noen som gjør den slags jobber i dag så finnes de trolig i Tyskland eller Østerrike?

Har noen gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du bør la den være som den er, den kan ha mer samlerverdi i orginalstand.

 

Er det en slik?

http://www.gunauction.com/search/displayitem.cfm?itemnum=9974653

 

 

I følge wikipedia, endte firmaet som en del av Zeiss, kontakt de og spør om hva de kan gjøre. Om det er dubletter limt sammen med kanadabalsam, kan det gå sopp i den fugen. Dette tror jeg ganske lett kan taes fra hverandre og settes sammen med ny fuge.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Takker amatør og zeissoem2 for svar og tips!

Jada, det er en slik kikkert, men i mye penere stand. Jeg vurderte også og ta kontakt med Zeiss Norge og spørre dem fordi jeg har lest samme historien, men det kan ofte gi et bedre resultat og finne et mindre firma som driver med dette - i så måte er Schilling et meget godt tips!

 

Til slb så er våpenet en drilling fra 1925 som jeg jakter med, mer eller mindre, hele høsten. Jeg har også fått Vågsland til å lage ringer til en ny Pecar som jeg kjøpte før dette selskapet ble lagt ned, og som passer bra på dette våpenet.

Men det er stas å bruke den originale kikkerten og den fungerer slett ikke så galt.

 

Bilder kan komme...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...