Jump to content

Straff for jakt uten kort?


andre_shift

Recommended Posts

Ok, du snakker om direkte tyvjakt. Dette straffes nok ganske hardt, spesielt hvis det er storvilt du er ute etter. Vil tro at du kanskje vil miste muligheten til å jakte for noen år+ evt inndragning av våpen osv avhengig av hvor graverende det er!

Dettte er nok ikke å anbefale, tror nok enkelte her inne ville straffet dette ganske hardt på privaten om de skulle ta noen for slik jakt på egen grunn.

 

Har selv blitt tatt for "tyvfiske", politiet snakket om ganske store bøter, og svartelisting i forskjellige vassdrag. Heldigvis trodde både politi og fiskeoppsyn på min forklaring, og det ble heller grunneieren som fikk ei lita ripe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Drar opp en gammel tråd her, men skifter tema litt.

 

Jeg har funnet et flott jaktterreng etter rype. Men det ligger midt på grensen mellom to jaktfelt. Spørsmålet mitt er om dette kan by på problemer dersom jeg møter oppsynet?

Jeg har planer om å gå midt på grensen, men høyre fot i det ene feltet og venstre fot i det andre :) Det skal nevnes at det selges ikke jaktkort i det "venstre" terrenget..

 

Tror dere dette er en sak hvor jeg kan klare å bortforklare meg dersom jeg møter en sinna oppsynsmann? :) (ps: det er ikke privat terreng)

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva ER egentlig straffen? Har leid et jaktterreng fra i år, og han som hadde det før meg, visste at det pågikk tjuvjakt. Ferska de til og med ei gang, en hel arme på tjuvjakt sa han. Men han gav de bare en advarsel. Hvis jeg skulle møte på de i terrenget jeg har leid, og anmelder de, hva kan de vente seg av reaksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Det jaktterenget du har funnet er meget spesielt i den forstand at det virker som om rypene sitter etter grensen. Du kan jo gå over grensen og skremme rypa over til deg. Men gjør det uten våpen i hånd. Jeg har jaktet mye rype men har aldri hørt om den problemstillingen du refererer til. Rypene er flyttbare og jeg nekter å tro at de kun befinner seg på andre siden. Min oppfordring er uansett å ha alt på det tørre. Da trenger du ikke være nervøs for mulige reaksjoner om du skulle bli tatt.Å holde seg til loven tror jeg absolutt du kommer lengst med. I værste fall så kan du nok få ei bra bot,inndragning av våpen og jakt nekt i ett vist antall år.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke straffbart å gå på nabo terenget ? Ingen kan ta noen for å rusle en tur i marka så vidt meg bekjent.Om jeg flytter meg fra ett tereng og til ett annet og det resulterer i at jeg støkker rype som flyr over til en annen eiendom så har det aldri hvert straffbart. Tenk Mappy ?

Link to comment
Share on other sites

Viltloven sier:

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Hør her. Om jeg går en tur i fjellet og støkker rype som flyr over til ett annet terreng så er vel ikke det straffbart. Hver dag i rypejakta så flyr det fugl i mellom terrengene.Jeg kan jo ikke styre hvor fuglen flyr. Om det hadde hvert straffbart ja da hadde vi blitt tatt hele gjengen som jakter i mot andre terreng men det skjer ikke. Der hvor jeg jakter så skjer dette hver dag i jakta og jeg har aldri hørt om noen som er blitt straffet for det.Det er jo jegere på alle nabo terreng der jeg jakter og fuglen flyr dit den vill uten at vi kan styre det. Mulig rypene dere jakter på er fjernstyrt men det er dem ikke der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige strafferamme for faunakriminalitet er mellom 5 og 10 tusen i bot. Alt etter type straff du har utøvet.

Indraging av våpen og fangst(I dem fleste tillfeller)(I noen tillfeller HELE våpenbeholdningen)

Nektes muligheter for jakt i mellom 2 og 5 år. D.v.s du får ikke løyst statskortet.

I særs grove tillfeller så er det å idømt både betinget og ubetinget fengselstraff på inntill 120 dager.

Dette er hva jjeg har funnet ut etter å lest noen forsjellige dommer på alt fra tyvjakt til"uforskyldt"feilslakt osv.

E.O.D

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart vanskelig for enkelte (jelan1a) å lese/huske og forstå loven. Enkelte ganger lurer en på om en test med noen års mellomrom for fortsatt å beholde "jegerbevis" er nødvendig.

 

Til tema: jeg mener det bør være, og sikkert er, stor forskjell på om man bevisst jakter uten jaktkort eller bare har forvillet seg over grensen til terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Hør her. Om jeg går en tur i fjellet og støkker rype som flyr over til ett annet terreng så er vel ikke det straffbart. Hver dag i rypejakta så flyr det fugl i mellom terrengene.Jeg kan jo ikke styre hvor fuglen flyr. Om det hadde hvert straffbart ja da hadde vi blitt tatt hele gjengen som jakter i mot andre terreng men det skjer ikke. Der hvor jeg jakter så skjer dette hver dag i jakta og jeg har aldri hørt om noen som er blitt straffet for det.Det er jo jegere på alle nabo terreng der jeg jakter og fuglen flyr dit den vill uten at vi kan styre det. Mulig rypene dere jakter på er fjernstyrt men det er dem ikke der jeg jakter.

 

Om du går en tur i fjellet og støkker en rype så er ikke det straffbart.

 

Om du skal på jakt og skremmer rypene over til ditt jaktterreng med hensikt(som du beskriver) så er det brudd på loven, altså straffbart.

 

At du aldri har hørt noen bli straffet for det betyr ikke at det ikke er ulovlig.

 

Var det litt lettere å skjønne nå?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å blåse denne diskusjonen ut av proposjoner. Men dette er snakk om finjuss. Og det skal vanskelig gjøres å bevise at du skremmer rypene over med hensikt. Her er det ikke lett å argumentere for at du har utvist subjektiv skyld, og du kan da heller ikke bøtelegges for det. Så faren for å bli "tatt" for å skremme ryper over på jaktfeltet hvor du har jaktkort er vel heller liten, men den er teoretisk til stede. Hvorvidt du skal gjøre det, og om det er etisk riktig/feil/god jaktskikk skal ikke si noe om..

Jeg tror at i de fleste tilfeller så kan enhver person med en viss evne til å prate for seg selv klare å prate seg unna dette, og unnskylde seg og deretter rette seg etter det oppsynet sier.

Så spørsmålet blir jo om en da skal gjøre dette, når en vet at du mest sannsynlig slipper unna med det, men at det er etisk feil.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at det ikke kan bevises at du har skremt rypene over på ditt jaktterreng fra et annet hvis du møter på kontrolløren når du går over til ditt eget terreng og bort til haglen du satt så fint fra deg borte ved et tre og kontrolløren har sett at rypene lettet og fløy over grensen? og selvfølgelig har du fulgt loven når du setter fra deg et våpen uten tilsyn midt i jaktterrenget.....

 

Ser ikke hvor i loven det skulle finnes et smutthull som vil la deg slippe unna da. diskusjonen er så dum som det går an og er helt overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med siste innlegg. Håper disse folka som synes det er fint å jage vilt over fra annet jaktområde (så lenge de ikke blir tatt) møter rette grunneier eller oppsyn og får straff som fortjent. Etter min mening bør de ikke få jakte i det hele tatt med den holdningen og heller ikke delta på dette forumet. Det vel et lovbrudd i seg selv å oppfordre til straffbare handlinger, og jeg trodde også det stred mot Kammerets regler.

Link to comment
Share on other sites

Viltloven sier:

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde.

 

ser ikke helt den med at det ikke er lov å lokke bort fra andres jaktområde? enn hvis man sitter og lokker på en rev på lovlig eiendom, så kommer det en rev fra en annens jaktmark, er det da ikke lov og skyte den?

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg er mye av dette bare tull. I det rypeterrenget jeg jakter må jeg gå 3-4 kilometer før jeg kan lade børsa. Fair, selvsagt - i og med at jeg har løst jaktrett på det området. Men om jeg støkker noen ryper som flyr over på terrenget mitt mens jeg går med hagla på skuldra, så tviler jeg på at noen har interesse av å ta meg på det. Og jeg synes det er helt i orden at de flyr over, for enkelt og greit - jeg kan ikke gjøre noe med det.

 

At en lov er en lov er helt i orden, men det må finnes rom for å debattere om loven er fornuftig eller ikke. Enkelte i denne tråden har trolig aldri gått på rødt lys, pissa i ei bakgate, kasta fra seg pølsepapiret. Oppfordring - sett dere selv litt i bås før dere utbasunerer meningene deres her.

 

Man kommer langt med sunt bondevett og en trivelig fremtoning her i livet.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det mye barter og snørr i hverandre.

 

Om du skulle være så uheldig/heldig og uforvarende støkke et rypekull over til eget terreng i det du kommer dit er vel det neppe brudd på loven, men her var utgangspunktet en anbefaling om å gå over på naboterrenget å skremme fugl over til eget terreng, og det er ulovlig.

 

Det er ikke særlig morsomt å møte 5 jegere med 100M mellomrom i manngard med hagla på skuldra med hver sin hund i søk i ditt terreng når det fortsatt er 1 km til det terrenget de skal jakte i, det er vel på bakgrunn av sånne episoder loven er laget for.

Eller han som alltid slipper Dachsen på naboterrenget for så skyte dyret på eget terreng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...