Jump to content

30-30win ladetips ønskes.


Catfish

Recommended Posts

Hei.

 

Lader en del 30-30 til min Win.94xtr

Av kuler bruker jeg Rem 170grs RN og Win 150grs PP.-- Kruttet jeg bruker for begge er vv N140.

Ved plinking går det litt i 110grs HM, 123grs Lapua og 125grs Sierra... alle disse lades bare med 1 i kammer og 1 i magasinet (ikke HM eller spisskuler i rørmagasin)... i disse "lette" kulene bruker jeg som regel vvN120.

Hylser; Federal og Normas,-- hetter cci 200.

 

Min 94 er av "gammeltypen" som kaster hylsene rett opp,(vanskeligjør kikkert-montage) så siktemidler på denne er Williams jakt-diopter... nydelig, hendig våpen, men skulle vel brukt det mye mere. :D

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Du fikk et greit svar av bobby, men jeg kan komme med litt tips:

Jeg har også en 94Win. av gammeltypen med topputkast. Jeg har ladet til denne siden tidlig 80 tallet og skutt en del. Jeg har prøvd mange kruttsorter, men faller stadig tilbake på Vv-140 når det gjelder mantlede kuler fra 150 - 170grain.

Hornady FTX har jeg prøvd, men har ennå ikke skutt dyr med den kula, det er det andre her på kammeret som har gjort. Jeg har skutt ut tre pakker med denne kula. For det første så trenger jeg ikke den flatere kulebanen den leverer, jeg har satt meg en grense ut til max 100 meter med børse og dioptersikte. Jeg har testet FTX-kula i våte avisbunter, det imponerte ikke, fem av fem kuler separerte ved treff på 15- 20 meter.

normal_FTX_-1.JPG

 

Når det gjelder FTX kula generelt så er den ikke noen spesiell, den har en slags gummitupp for å sikre at den går i rørmagasin. Den har en vesentlig høyere BC som holder på hastgheten og går flatere. Den er ellers som alle andre "billigkuler" bly med vanlig mantel. Den er ikke som enkelte superkuler som kan drive opp trykket i forhold til tilsvarende kulevekter.

Jeg lader FTX som om den veier 170 grain. Kula går fort nok foran en slik ladning og den stikker dypt i hylsa= kan gi høyere trykk.

normal_Patroner_30-30.JPG

Til venstre ser du en patron med FTX, ved siden ser du kula ved siden av to 170 grain kuler.

Som du ser så faller mye av kulevekten langt bak krymperilla. De andre kulene er diverse 150 grain.

 

Til plinking har jeg falt litt for billige kuler som Berrys og Partizan. Berrys faller under kr.2,- og Partizan under kr.3,- hos Hjemmelading. Begge disse veier 150 grain.

Berrys er litt spesiell, den har en belagt tynn mantel som en bør være litt obs på. Jeg har mye erfaring med belagte kuler innenfor lading til div.pistoler. Det er ikke uvanlig at man ved lading til pistol kan få skavet av den tynne mantelen fra blykjernen. Når jeg lader til 30-30 bruker jeg gradefjerneren på innsiden av hylsehalsen for å sikre at kula glir pent ned uten konflikt med skarpe kanter. Når jeg krymper bruker jeg Lee Factory Crimp die, denne krøller ikke hylsemunningen gjennom den tynne mantelen når jeg krymper.

normal_Kuler_30-30-1.JPG

 

Hvordan Berrys kule tar seg ut i hylsa ser du på bilde nr.2 i innlegget her, patronen helt til høyre. Min erfaring med Berrys og Partizan er at de går godt. Jeg lader Berrys som litt svak på ladetabellen. Et tips til sist ved bruk av Lee Factory Crimp: ikke trim hylsene ned til minimums lengde, holder du deg rett under max.lengde så har du mere hylsegods som holder rundt kula.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar&tips! Kult med bilder! Har selv en Marlin 336xlr nylig kjøpt her på kammeret av en hyggelig mann.

 

Ble så jeg bestilte 160gr ftx og Hodgon leverevolutionkruttet fra Trond. Blir spennende å se om jeg får den til å gå bra.

Men vis jeg forstår deg rett så er den ikke så egnet til jakt?

 

Må man bruke crimp die? Ettersom de skal i rørmagasinet.

Link to comment
Share on other sites

Marlin er en solid og fin børse det, grattis! :D

Du må ikke bruke Lee Factory Crimp die, men den er fin å ha. Den koster lite penger og passer fint til enkelte kuler. Hvis du har tenkt å kjøpe Berrys kuler til plinking eller noe annet, så bruk Lee sin slik at du ikke presser hylsemunningen gjennom den tynne mantelen. Lee Fact.Crimp. presser øverste del av hylsemunningen inn til kula på sin skånsomme måte. Hvis du først har en børse med rørmagasin og lader selv så bør du skaffe deg en Lee Crimp.

Hornady FTK er sikkert ikke dårligere enn mange andre kuler i sin kategori og prisklasse, enkle konstruksjoner. 30-30 har heller ikke den helt store farten, noe som passer bra for litt bløte og lettekspanderende kuler.

Testen min var på rimelig kort hold med mye fart intkat fra munningen,660m/s. Jeg bruker denne kula selv i høst, på jakt, tvi-tvi. Håper du får det til og blir fornøyd.

Vi du grave litt dypere er det bare å sende en PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...