Jump to content

Dere som bruker Yaesu!!


jnl1000

Recommended Posts

Hei, trenger en radio nr 2, har kikket på yaesu ft270 og er kjent med merket fra før av, med utelukkende gode erfaringer.

Det er en ting jeg bare ikke skjønner, i specen om frekvensområde står det RX 137-170 mhz, og TX 144-146 mhz

 

Jeg tror at Tx betyr sender, og at apparetet da kun kan sende mellom 144-146 mhz, og da ikke funker på svenske 155 mhz bandet! Da er bruksområdet noe mindre!! Vet ikke hvor maritime kanaler ligger , eller sikringsradio, men jeg mener dem ligger utenfor 144-146!!

 

Vad har jag missoppfattet??

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar! Jeg ser at mange bruker denne, og den eldre modellen som heter ft170 som har samme specs:

 

 

Frequency Range Receive: 136 - 174 MHz

Frequency Range Transmit: 144 - 146 MHz

 

Det ser ut som om den bare sender i angitt område, men da ville den jo ikke klare norske kanaler heller som ligger under! Kanskje noe juridisk som gjør at dem markedsførs med dette??

 

Men, noen som bruker ft170 eller ft 270 som kan bruke svenske/ norske/ maritme kanaler både ut og inn??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Yaesu VX170, så den har jeg alt inne på, Har ikke prøvd svenskekanalene i Sverige enda, men regner med at de virker slik de skal.

Båndbredden på den går fra 134.000 til 180,000

 

Har en Icom FT10 la inn svenskekanalene på den men den kan jeg bare lytte, men ikke sende pga båndbredden ikke går langt nok

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så da er det sikkert noe juridisk som reglerer det dem skriver i specene!

 

Sitter å nerd-leser manualen nå, finner sikkert ut av det! Vurderer å kjøpe fra norsk forhandler som legger inn kanalene( jakt/ svensk jakt m.m)til meg og jeg regnet med at det gjelde både ut og inn, uten å spørre direkte om det!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg lest.....

 

for å svare på eget spørsmål:

Radioen leveres ifølge specene over, men modifiseres lett ( virker som klargjort for dette) til å virke innenfor hele mottaks-frekvensområdet, og programmering av frekvenser gjelder da også senderen!

 

Så da blir det yaesu på mig, ikke at jeg trodde at det ikke virket, men ville bare skjønne hva og hvorfor!

Link to comment
Share on other sites

Dette er en amatør radio og ikke tillatt og bruke på jakt.. 144-146 er radio amatør frekvenser. Det går an å åpne radioen men da ryker CE godkjenninga og ikke tillatt bruk i Norge . Er ikke å anbefale og kjøpe en sånn radio med sending plasser der du ikke har noe og gjøre. Kjøp deg heller en Radio som er godkjent på jakt så slipper du og miste radio vis plutselig PT står foran deg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...