Jump to content

Trenger litt hjelp til å velge en av disse riflene


mauser14

Recommended Posts

Hei

Jeg skal nå gå til innkjøp av ei presisjons rifle til lang holds skyting og jakt (elg)

Har brukt uendelig mange timer på å lese meg igjennom "langholds" tråder og lignende i dette forumet, samt litt lesing på utenlandske forum.

Har ikke prøvd langholds skyting før så derfor er jeg litt usikker på hva slags hold jeg sikter meg inn på. 800m hadde vært morro, kanskje 1000 dersom dette går.

Etter mye lesing er det disse riflene det står om:

 

Shultz & larsen m97dl classic med annen stokk

 

Sauer 200 STR med McMillan / GRS stokk

 

Steyr tactical elite

 

Tikka t3 tactical

 

Sikta meg veldig inn på en Sauer 200 str men etter lesing om denne rifla så har jeg fått med meg at den er tung. Med Mcmillan stokk leste jeg at den veide en 7 kilo med kikkert. Med GRS langholds stokk veiden den en 6 kilo uten kikkert og 2-fot. Da blir det litt tungt til elg jakt. Derfor har denne glidd litt mere unna.

 

Har lest endel om Tikka T3 Tactical og denne skal være bra men super presisjon.

 

Jeg har også tilgang til en brukt Steyr Tactical Elite som har gått noen hundre skudd til en veldig god pris. Har lest endel om denne på utenlanske forum og de skryter veldig av rifla. Presisjon er ekstremt bra. Eneste minuset er at dersom man skal bytte løp må man sende rifla til østeriket.

 

Jeg lurer veldig på å gå for steyr`en, men jeg vil spørre en siste gang før jeg går til handel.

Hvilken ville dere sattsa på?

Er det noen som vil anbefale meg andre rifler så kom med det også. Er forsatt åpen for forslag selv om jeg egentlig har bestemmer meg.

Takk! :)

Link to comment
Share on other sites

S&L Classic DL med KKC er utvilsomt det som ville vært mitt førstevalg om jeg skulle kjøpe ny børse i morra.

 

Fikk nylig mulighet til å tafse på ei som var satt opp med tykk pipe (308) med tanke på baneskyting, men børsa skal først og fremst brukes som jaktrifle. Denne var kappa (og gjenga) slik at balansen var rimelig perfekt etter min smak. Har enormt sansen for denne...

 

Ikke noe vondt sagt om Saueren, Steyr har jeg ingen erfaring med og T3'n har jeg vel forsåvidt gjort meg opp en mening om...

Link to comment
Share on other sites

S&L Classic DL med KKC er utvilsomt det som ville vært mitt førstevalg om jeg skulle kjøpe ny børse i morra.

 

Har en slik med løp i 30.06, 308, 6,5x55 og 22-250, skulle jeg kjøpt på nytt, hadde det blitt den samme en gang til :winke1:

Fantastisk presisjon, nydelig avtrekk og boltgange.

Link to comment
Share on other sites

S&L Classic DL med KKC er utvilsomt det som ville vært mitt førstevalg om jeg skulle kjøpe ny børse i morra.

 

Fikk nylig mulighet til å tafse på ei som var satt opp med tykk pipe (308) med tanke på baneskyting, men børsa skal først og fremst brukes som jaktrifle. Denne var kappa (og gjenga) slik at balansen var rimelig perfekt etter min smak. Har enormt sansen for denne...

 

Ikke noe vondt sagt om Saueren, Steyr har jeg ingen erfaring med og T3'n har jeg vel forsåvidt gjort meg opp en mening om...

 

Prøver å lese meg litt opp om S&L Classic DL. Kan presisjonen sammenlignes med 200 STR i kaliber 6,5x55 ?

Link to comment
Share on other sites

Prøver å lese meg litt opp om S&L Classic DL. Kan presisjonen sammenlignes med 200 STR i kaliber 6,5x55 ?

 

Skal ikke skrike for høyt da jeg verken har STR eller S&L, men siden STR'n er konstruert som et banevåpen, vil jeg også tro at den har noe bedre presisjon enn et jaktvåpen. MEN praktisk sett vil jeg ikke tro du kommer til å merke så mye av dette hvis du ikke strekker holdet for langt. Du kan jo tenke deg forskjellen på tykkelsen av løpene på disse to, er som å sammenligne en sigarett med en feit kubaner... :wink:

Personlig har jeg en Sako med ei shilen pipe på 17mm v.munningen, denne samler på 6mm på 100m, 28mm på 200m, men det er kun hvis jeg gjør alt etter boka! (Å det er absolutt ikke ofte).... :lol:

Link to comment
Share on other sites

På oppfordring ;)

 

Jeg forstår godt kvalene med valget mellom S&L og 200STR, har vært i tenkeboksen sjøl.

 

Jeg har en Schultz & Larsen 6,5x55 Classic DL i en GRS Sporterstokk, som jeg er meget fornøyd med. Presisjonen er upåklagelig hvis jeg gjør mitt, og min minste femskuddssamling har jeg målt til 4,7 mm på en smeigedag med gode vibber og sola i ryggen, der både jeg og rifla trivdes godt. Jeg har også skutt 70x70-gonger på 1000 meter og 20x20-gonger på 700m, samt et par 100mm samlinger på 500m, så presisjonen er jeg godt fornøyd med.

 

Jeg har 66cm pipe med tung profil, 21 mm ved munning. Den veier i overkant av 6 kg.

 

Imenes-6.JPG

 

GRS-stokken er jeg også svært fornøyd med.

 

Skal jeg trekke fram det jeg ikke har vært fornøyd med, er det startproblemer med det medfølgende femskuddsmagasinet. For UNL-skyting er det ikke tillatt å bruke magasin, så jeg er avhengig av å lade hvert skudd gjennom utkasteråpningen. Det viste seg å ikke være så enkelt å få matet patronene uten å først stappe dem i magasinet, og problemet er beskrevet i tråden min om rifla.

 

Jeg hadde imidlertid vært åpen overfor forhandleren om bruksområdet (langhold og UNL-skyting), så de løste problemet for meg kostnadsfritt ved å modde om et tre-skuddsmagasin til et blindmagasin som funker som enkeltskuddsadapter, og etter det har alt fungert problemfritt. Alt i alt er det ei knall rifle som jeg nok kommer til å beholde lenge. Tight og fin, god presisjon, godt avtrekk og en sluttstykkegange som en skytterkompis karakteriserte som "sånn som jeg innbiller meg at hvelvdøra i Fort Knox er" :lol:

 

Ved evt utvidelse av garderoben kommer jeg nok til å vurdere Sauer 200STR en gang til. Billige piper og magasiner, god tilgang på servicestasjoner og god presisjon rett fra eska trekker jo opp. Og med å velge litt smarte montasjer, så kan man jo veksle mellom kikkertsikte og diopter, og begynne å vurdere DFS-skyting også. Og kan man egentlig få nok av gode rifler?

 

Jeg får si som en kar her hadde i signaturen sin tidligere: "Lykke til med jakta, skytingen, ladingen, kjøpet og salget". Og med valget, selvsagt :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott respons Dag Olav :)

 

Den riggen din er super flott.

Vurderer S&L classic DL sterkt nå.

 

Veier rifla 6 kilo slik den er på bildet? (med sikte, tofot, demper osv)

 

Bygde du opp rifla selv eller har du fått noen andre til å bygge den?

Det løpet du har, er det et spesielt løp som er egnet for langhold? eller er det et løp som er vanlig på Classic DL?

 

Noen du anbefaler som kan bygge en slik rigg som du har Dag Olav?

Ser de selger classic DL på finn.no ferdig beddet med KKC stokk. De burde vel ha klart å ordne en med GRS stokk også ville en tru....?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, moro å høre at folk liker den :D Den veier 6690 gram med A-tex maxim HB, Harris tofot og Vortex Viper PST 6-24x50 med bikinien på.

 

Bygg og bygg, jeg bare snakka med selgeren om ei riflepakke før jeg kunne allverdens om skyting, og spesielt ikke noe særlig om langhold. J&F er jo importør av S&L, så de har jo rifler og løp på lager, så det var bare å se hva de hadde, og bestille den av deler de lagerfører. De selger også GRS-stokker, og dermed antar jeg de tok ei rifle fra hylla, tok av jaktpipa og satte i ei tykkere (Classic DL er systemrifle, det er ikke Classic), tok av originalstokken, og bedda kassa ned i GRS-stokken. Så særlig custom er det jo ikke, mer valg av lagerførte varianter. Pipa inngår i std. S&L-sortiment, så den er heller ikke spesiell bortsett fra at jeg tror det er den tykkeste. Tung pipe gir stabilitet, og jeg tipper det er greit med litt masse å fordele varmen på også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...