Jump to content

Tilpassing av kolbe!


EilertseN

Recommended Posts

Er det inne en tommelfingerregel når det gjelder lengde av kolben ?

Ja, eller kanskje heller kan det kalles en pekefingerregel. Ta på klærne som brukes under skytinga. Strekk høyrehånda (høyrehåndsskytter) rett ut og sett haglekolben inn i albueleddet. Lukk så albuen til 90 grader og pekefingerens fremste ledd skal treffe avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

Er det inne en tommelfingerregel når det gjelder lengde av kolben ?

Ja, eller kanskje heller kan det kalles en pekefingerregel. Ta på klærne som brukes under skytinga. Strekk høyrehånda (høyrehåndsskytter) rett ut og sett haglekolben inn i albueleddet. Lukk så albuen til 90 grader og pekefingerens fremste ledd skal treffe avtrekkeren.

 

 

Hva tror du skjer da vist man har korte eller kraftige armer og en lang hals ? alle er ikke skapt likt så dette kan man ikke gå ut i fra, bare noe gammelt vås.

Link to comment
Share on other sites

Er det inne en tommelfingerregel når det gjelder lengde av kolben ?

Ja, eller kanskje heller kan det kalles en pekefingerregel. Ta på klærne som brukes under skytinga. Strekk høyrehånda (høyrehåndsskytter) rett ut og sett haglekolben inn i albueleddet. Lukk så albuen til 90 grader og pekefingerens fremste ledd skal treffe avtrekkeren.

Hva tror du skjer da vist man har korte eller kraftige armer og en lang hals ? alle er ikke skapt likt så dette kan man ikke gå ut i fra, bare noe gammelt vås.

Nei, dette er ikke noe gammelt vås, det er en "TOMMELFINGERREGEL" Det betyr sånn cirka, eller nesten, eller pluss/minus. For de aller fleste passer dette ganske bra. Neida, alle er ikke skapt likt, og de med korte armer og lang hals faller litt utenom denne regelen. Det er nettopp derfor man kaller det en "TOMMELFINGERREGEL" :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Sant nok. Men problemet er at denne tommelfingerregelen vert tolka som harde fakta i de fleste sammenhenger. Ikkje få ganger eg ser nybegynnere bli instruert med den regelen, med konklusjonen " Den passer perfekt". Og that's it!!!

 

Er vel i dei baner eg tolka Sportskytter og eg må sei meg einig. Bedre å kutte ut den regla der når den ikkje vert oppfatta som ein peikepinn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ikkje få ganger eg ser nybegynnere bli instruert med den regelen, med konklusjonen " Den passer perfekt". Og that's it!!!

Om hagla passer perfekt eller ikke, må det nok mer ekspertise til for å avgjøre ja, der er jeg helt enig med deg! Kolbe-høyde, cast-off eller cast on uttalte jeg meg ikke om. Det trådstarter spurte om var om det finnes en tommelfingerregel for tilpasning av kolbe-LENGDEN. Det var det jeg svarte på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...