Jump to content

Salong, Hvilket kaliber bør jeg velge??


Tosse

Recommended Posts

Jeg har en Sako quad i .22LR og .22wmr

 

Jeg bruker en fast ammokombinasjon (CCI std og CCI sub HP i .22LR, og MaxiMag HP i .22wmr). Etter noen systematiske innskytinger med notering av resultat, kan jeg nå bare skru de nødvendige knepp ved skifting av løp og/eller ammo uten å skyte inn på nytt.

Smellen (med Hausken mini) er selvsagt noe kraftigere med 22wmr. Kanskje som LR uten demper.

Jeg valgte løp 2 etter regelen: Kun drepe - 17hmr. Drepe og spise - 22wmr.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for alle tre...? Bare for moro skyld ;) Jeg har en quad i .17 HMR som jeg riktignok ikke har prøvd på matvilt ennå, men den ene kråka som jeg har felt med den kunne jeg ha spist. Det kommer litt an på kulevalget, virker som at Gamepoint fungerer bra. Mulig 22. WMR blir litt mindre søl, men om du lar tilgang og pris styre så tror ikke jeg det er et feil.

Link to comment
Share on other sites

Må du skyte inn for kvar gang du bytter løp? Hvordan er smellen fra 22wmr når du benyyter demper?

 

Ja det må jeg. Men ved bruk av momentnøkkel så blir alt gjordt likt hver gang og har da funnet ut ved bytte til WMR er det 20 klikk til høyre og 5 klikk opp. Og det samme tilbake til 22LR hver gang. Så da tar jeg det og skyter ei gruppe på egnet plass bare for å være helt sikker.

 

Smellet med WMR og demper kan sammenlignes med 22LR highspeed med demper. Altså ikke veldig mye lyd.

Link to comment
Share on other sites

har cz 452 american i 22wmr. god presisjon. veldig lite kjøtt ødlegelse på ender etc med vanlig hulspiss ammo.den smeller litt mer enn vanlig 22lr,men mye mindre enn 223 og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...