Jump to content

Tennstiften slår ikke hardt nok


Perpålsa

Recommended Posts

Jeg har en fire år gammel Bettinsoli O/U som jeg bruker til trening og jakt. Den har fungert fint fram til nå i august. Flere ganger både på banen og på duejakta har den bare klikket når jeg har prøvd å avfyre nederste løpet (ikke hver gang). Når jeg tar ut patronen og ser på den har den bare såvidt en bitteliten bulk i tennhetta :| Dette er selvfølgelig et plagsomt problem, så jeg er ute etter innspill om hva jeg kan gjøre. Vil helst slippe å sende den inn nå som jakta for alvor er i gang..

Link to comment
Share on other sites

På alle typer skudd eller bare eit merke? Finns nokre lotter på markedet med dårlige primere som funker dårlig i enkelte hagler. Nittedal og Gyttorp.

 

Har vel prøvd tre forskjellige merker med stål og opplever ikke at det klikker oftere med det ene eller det andre.

 

Dårlig/ødelagt fjær kan vel være en grunn?

 

Går det ann å for eksempel stramme den fjæra? Hvis jeg skrur ut mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

Det bør være en enkel sak og justere dette ta av kolben og sjekk ut strammingen på fjørene kanskje kan du klare det selv, når du skal justere dette så kapp i stykker en patron slik at du kun sitter tilbake med en hylse uten krutt og kuler da rekylen kan være noe missvisende når du testskyter.

Stram slik at det blir et passende anslag i patronen ikke for dyp !det skal ikke bli hull i patronen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det kan være mange grunner til at anslaget ikke blir som det skal være. En gammel Miroku jeg har, fikk problemer pga hullet til tennstempelet ble for trangt fordi tenstempelet utvidet seg eller ble slått sammen over tid. At tennstempelfjærene skulle være problemet, var kanskje ikke det første jeg ville ha sjekket ut. Det finnes ingen brukbar måte å stramme disse på uten å sette inn nye. Av enkle tiltak kan det nevnes at enkelte oljer, sepsielt de som kommer fra sprayboks, har en tenndens til å tørke ut og stivne. Dersom dette skjer, kan hele mekanismen bremses ned nok til ikke å sette av patroner. Tiltaket er å ta av kolbe, rengjøre mekanismen - gjerne med en fettløselig veske - og smøre den opp med en god olje. Andre forhold som bør sjekkes er om tennstempelet er slitt, evt om ett av de (fortrinnsvis det som klikker) er kortere enn det andre eller om det er misformet på noe vis. Sistnevnte er vel det punktet jeg ville ha rettet mistanken først. I så fall - skift tennstempel.

Link to comment
Share on other sites

Hei Perpålsa.

Er det mest jegertrap det går i på banen, så er det vel nedre løp du har brukt aller mest på treningene de siste 4 årene. Hagla di, Bettinsoli O/U er en jakthagle, og er konstruert for jaktbruk. Hyppig skyting på banen forkorter levetida både på selve våpenet, og ihvertfall på tennstiftene. Stikkordet til årsaken er "varme".

Jeg opplevde akkurat det samme med min FAIR Premier Lux O/U kjøpt i 2005, og måtte (gjorde det selv) skifte tennstift etter (15mnd, 19mnd og 23mnd) Investerte så i en ny Beretta 686E, og bruker nå denne til all trening, og FAIR'en til all jakt. Jakthagla går vel nå en 20-40 skudd årlig, mens 686'en kjører maaange tusen (tør ikke tippe, men det er sikkert oppunder 10.000) Problemfritt selvsagt :mrgreen:

Skift nedre tennstempel og returfjæra, og vask mekanismen samtidig. Bruk riktig olje etterpå (Ikke vanlig våpenolje i mekanismen, takk).

Du kan nok skifte tennstifter og fjærer selv hvis du er litt fingerferdig og teknisk. Hvis ikke, så kjenner du kanskje noen som kan hjelpe deg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en fire år gammel Bettinsoli O/U som jeg bruker til trening og jakt. Den har fungert fint fram til nå i august. Flere ganger både på banen og på duejakta har den bare klikket når jeg har prøvd å avfyre nederste løpet (ikke hver gang). Når jeg tar ut patronen og ser på den har den bare såvidt en bitteliten bulk i tennhetta :| Dette er selvfølgelig et plagsomt problem, så jeg er ute etter innspill om hva jeg kan gjøre. Vil helst slippe å sende den inn nå som jakta for alvor er i gang..

 

 

Dumt spørsmål men...

Har du tatt av kolben og renset avtrekkermekanismen i det siste? Jeg gjorde det på min Beretta nylig. Søkki ta så mye gugge og drit det var inni der!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...