Jump to content

Hammerli X-esse / X-Esse Sport


runev78

Recommended Posts

Jeg slet med å få magasinet til å sitte fast. Magasinet er av plast og klinka av jern, og det er lite gods i magasinet der klinka entrer, men det var mitt eksemplar. Jeg solgte den billig, og la alle kort på bordet, og har ikke hørt fra kjøper, så regner med en børsemaker fikset dette. Ellers var presisjonen bedre enn meg, avtrekket var godt nok. Synes siktene var litt puslete. Svært lett pistol, selv om den er av stål, dvs antar den er stål testet aldri magnet på ramma...

 

Ville heller sett på en Hämmerli 208/215 ("Olympia") hvis jeg skulle hatt en pistol i dette formatet. X-esse er Celeronutgaven av 208/215 hvis du er inne i it-analogier.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vi kjøpte inn ein x-esse sport til klubben. Pistolen er driftssikker og tåler det vi har putta inn av ammo. Når den blir litt sur og klikker, må ein nok pusse litt. Så litt vedlikehald må ein rekne med.

 

Å skyte med den er moro. Den har eit bra avtrekk , ørlite tyngre enn matchavtrekk. Mogleg litt "slanke" korn og skur. Det går godt an å putte alle skot innan for 9 eller 10 om skyttaren kan jobben sin, vel å merke når ein skyt seint. Å skyte fort går ikkje så bra, fordi den har litt høg kjernelinje som gjev litt munningsvipp.

 

Vi fekk dessverre ein skade på bremsen som skal stoppe sliden. Den er bestilt, så førebels er pistolen ute av drift.

 

Så , til skyting til moro er dette ein svært bra pistol. Til konkurranse vil eg vel seie at ein skytter skal jobbe hardt for å skyte bra på serier under 10-20 sek, så til baneprogram i ISSF vil eg ikkje tilrå denne om ein vil stå øverst på pallen.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom normal og sport er at sport har:

Bedre avtrekker/avtrekkssystem (Merkbart), justerbart fremkorn (Veldig merkbart), anatomisk grep.

 

Sport utgaven er klart å foretrekke. (Men man får avtrekksdeler hos Larrys guns som kan forbedre begge).

 

Presisjon i en Exesse er normalt bedre enn skytters (Testet en gang Highstandard, Exsesse, SP20, og SP i rest. Alle var kapable til å ta ut en inner X med cci std). Men presisjonen er på ingen måte like enkel å få ut som t.d. med en SP20. Dette skyldes etter mitt syn først og fremst en sidemontert rekylfjær, som gir en liten vridning i våpenet under rekyl. Dette merkes mest når det skal gå litt unna. Dernest at våpenet er lett som forsterker denne følelsen.

 

Personlig vurderer jeg Exesse sport som ett semi matchvåpen, d.v.s. det beste en kan kjøpe uten å kjøpe ett matchvåpen.

Mens en Exesse standard legger jeg helt i toppen av kurven som inneholder gode Buckmark, Rugere o.l. (Merk at i den kurven hører ikke alle søppelpistolene til, til det finnes det en skrap kasse under verksted benken. :wink: ).

 

Som alternativ til Exesse std, og som er bedre enn de fleste Bucmark/Rugere. Har vi Gode gamle Highstandard, med Vivtor utgaven på topp. Side om side med denne (Og med noe høyere verdi) har vi S&W m41. Disse to kan som en Exsesse std utrustes med anatomiske grep, men veier betydelig mer. Og har roligere skyteegenskaper.

 

Til pistolklubben kjøper vi nå inn Exsesser i alle former som nytt std våpen, inkludert Exsees std, og Stenvåg spesial (Som er en kortet sport). Da vi anser de for å være våpen som passer greit for de fleste, og spesielt for ungdom og damer grunnet grep og vekt.

 

Selv bruker jeg en Hammerli SP20 (Som er svært god), og anbefaler folk å ta en titt på Pardini SP, og minner om at Morini med flere også finnes. (Problemet er at prisen for gode matchvåpen dessverre er prisen).

 

Om jeg nå har klart å forvirre trådstarter litt, har jeg gjort en god jobb. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...