Jump to content

Lading av Lapua Scenar


kystjeger

Recommended Posts

Ser i ladetabell til Lapua 6,5 x55 . Lapua scenar 123grs kule at min ladning med N-160 er 41,5 og max 45,1. Col er 80. Det er dette som står så da skal det jo være safe.

Synes bare at col på 80 var veldig langt. Syntes kula sitter veldig lite i halsen på hylsen.Har ikke så lyst å gå ned på col heller for da øker jo trykket i hylsen. Har alldri hatt så lange patroner før. Som regel så har jeg dem på rundt 77 .Men det skal v el ikke være noen fare med at det ikke er friflukt.farget kulen med en tusj og kunne ikke se merker i den når jeg satte den i løpet. Vet det er andre og bedre måter å finne ut om friflykt men det har jeg alldri gjort enda.

Link to comment
Share on other sites

I et av mine 6.5x55 løp, så butter kula i bommene på 78mm.

Det er vanlig å lade scenar til 77mm

Ikke tenk på trykk. Begynn lavt og jobb deg oppover, du vil aldri få overtrykk lavt i ladestigen selv om du korter ned patronen noen mm. Blir noe annet om du har en patron veldig nært max også korter ned patronen.

N150 er vel mere egnet enn N160 på så lett kule

 

For å finne col, så presser du en hylse bare litt, slik at du akkurat klarer å bevege kula for hand. Sett kula langt ut også kamrer du denne patronen. Kula vil da stoppe mot bommene og bli presset inn i hylsa. Om du soter overgangen mellom hylse og kule, så vil du tydelig se hvor kula stoppet i tilfelle den henger fast i bommene på tur ut.

Nå har du funnet max col UTEN friflukt. Ha i hvert fall 1mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Benytter col på 80mm på 139gr-kula, og da har jeg et par mm friflukt.

 

Men en lettere kule må da få svært liten settedybde med så lang col? Men uansett, mål max col og ta et par mm kortere enn det. Sjekk og at settedybden da er minst tilsvarende diameteren på kula. :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Benytter col på 80mm på 139gr-kula, og da har jeg et par mm friflukt.

Brente bommer? Eller annet enn SCAN kammer?

 

Det kan jo hende Lapua mener at kula har best av å enten stå i bommene, eller tett inni.

 

Synes ladningene til Lapua er litt slappe også. Men man skal alltid begynne lavt

At ladningene er slappe er ikke så merkelig siden de er ladet for 6,5x55 trykkstandard.

Når det gjelder å starte lavt, så er det ingen vits å overdrive. I ei moderne rifle med gode hylser er det bare tull å drive på med og rote i bunnen av tabellen. Blir bare soting og faenskap av sånn lading.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hva jeg målte som max i mitt kammer, men det var i allefall over 80mm. Ladedataboka mi befinner seg et par hundre mil nord for meg, så får ikke sjekket.

 

Har og erfart at nedre del av tabellen kun gav sot helt ned til hylsebunn, og dårlig presisjon. Måtte faktisk over maks iht lapua sin tabell før jeg ble fornøyd. Og da lyste det fremdeles gult i QL. :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...