Jump to content

7x57 Mauser


raloe

Recommended Posts

Ørlite større enn 6,5x55 og dugandes til samme, inkludert småviltjakt?

Ved pipebytte på 6,5x55 fremstår dette som et interessant kaliber. Kan skyte homogen kule lovlig, selv etter dagens foreldede forskrift. Det forutsetter selvsagt krapp nok twist. Ønsker ikke å gå opp i 308, det blir for tett til 30 06 jeg har og skal beholde.

DN, nå MD sin fremdrift for fastsetting av kulevekt for homogene kuler og endring av krav til en felles anslagsenergi, drar ut.

Ser 7x57 som et alternativet for å være lovlig. Men er det fornuftig?

7x57 er benyttet en del i kombier, så fint om noen som benytter kaliberet kan si litt.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt elg/hjort eller reinsdyr med den(håper å få den muligheten en gang).

 

Men har hatt 7x57 i en krag. Og har nå 7x57R i en Ruger nr 1 der brukes ladedata til vanlig 7x57 der pga den er solid nok til å bruke den ladedata. Grunnen til R er svakere ladet er pga den brukes ofte i våpen med brytelåser.

 

Fin fin til rådyrjakt og småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et 7x57 prosjekt som snart er ferdig.

En Brno M21 som har fått ny pipe!

Har en kombi i 7x57R fra før som har blitt brukt mye, og jeg har sansen for kaliberet.

Kulevalg er alltid viktig, "sprengte"noen rådyr med 140g Nosler pat i begynnelsen når kombien var ny. Ladningen var max dose N160 etter Ladeboken 4. Byttet til 175g Nosler Pat og 175g Swift A-F med samme krutt og max dose fra samme bok. Dette gir 760m/s i min bøsse og slaktene er alltid veldig fine. Jeg mener dette er tilstrekkelig til alt som kan skytes her hjemme.

En annen favoritt er 139g Hornady Internett Bond i 780m/s. Har skutt mange rådyr med denne ladningen, dette er etter min mening en snill og vellbalansert rådyr ladning som steller pent med kjøttet og erfaringen er at dyret ligger på plassen.

Jeg ser for meg at smalring Mauseren blir matet med 175g A-F for elg og hjort, og en 139g IB for rådyr og rein.

Som deg fasineres jeg av denne gjennomprøvde patronen, at dette funker er det ingen tvil om.

Jeg liker rifler som sier pang og ikke KABOM, bruker normale krutt og har snill rekyl.

Du få mer av det gode fra 6,5'en med 7mm'ern, litt mer kulevekt og litt støtte frontareal og den samme høye tverrsnittsbelastningen, og et fantastisk utvalg av kuler som ikke blir utsolgt rett før jakta som 6,5 og 30 kuler!

Link to comment
Share on other sites

Interessann lesning å få bekreftet hva en trodde den ørlille forskjellen ville utgjøre. Kaliberets krav til pipelengd og dets kulehastighet er bare store plus. Homogene kuler med lovlig kulevekt klarer jeg ikke med 6,5. Jeg er ikke interessert i å vente lenger på en avgjørelse, i nå MD. All mediefokuseringen på bly til jakt har avlet skepsis hos folk. Holdningen mot blyfelt vilt har allerede blitt slik at det nå stilles spørsmål om det er benyttet bly. Dette eskalerer videre med god hjelp fra media. Er slettes ikke hyggelig når etterslekten og venner takker høflig nei takk til blyfelt viltkjøtt. Nytter ikke å forsøke å forsvare kjøttet med " er et under at jeg ikke er dau for lenge siden"

Har som nevnt 30 06, den kan selvsagt benyttes med homogene kuler og det blir den og. I tillegg til den, skal jeg ha en mindre, en kort alternativ rifle til skogsjakt med homogene kuler og til småviltrifle. Det er jeg i øyeblikket nesten overbevist om at jeg finner i 7x57.

Det er forferdelige tanker for meg å måtte bytte ut 6,5x55, helt absurd, men har møtt en vegg som ikke finnes åpning i, sannsynligvis i overskuelig fremtid. Spørsmålet er om det en gang blir den endring vi har ventet og håpet på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med mindre du lader sjæl er 7x57 litt dyrere å skyte med. Usedvanlig sjarmerende kaliber. Har en rifle i akkurat dette kaliberet på vei.

Litt mer allsidig enn 6,5x55 med tyngre kuler, men ikke like flat kulebane på langholdsavstander...

 

WDM Bell skjøt elefanter med dette kaliberet. Så holder vel til rådyr og elg.

 

Axel

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke lader selv tror jeg det er en børsis etsted, og antageligvis flere, med lisens for salg av "hjemmeladet" ammo.. Klarer dog ikke finne igjen siden jeg så det på.

Hadde vært interessant å vite priser på dette, selv om jeg gikk for 6.5x55 da jeg ikke kan få ladet selv på noen år enda.. :/

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon er ikke problem, jeg lader selv. Kjøpe ferdig ammo får en og.

Utstyret til å lade 7x57 kommer snart i hus, er bekreftet undervegs. Prismessig frykter jeg ikke noe urovekkende i forhold til 6,5x55. Har tro på kaliberet som litt mer og gleder meg til å få prøvd når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...