Jump to content

Jaktsko uten membran.


Roall

Recommended Posts

Har i dag et par Varg Isogeisa fra 2005 som begynner å synge på siste verset og da må man vel finne seg noe nytt.

 

Har vært kjempefornøyd med slitestyrke, vanntetthet osv. men de har vel egentlig aldri passet mine føtter 100% Men jeg får fort vonde føtter pga. tverrplattfot, hulfot og tynne fettputer :?

 

Goretex eller "svettex" kommer ikke på tale! Har nok av forskjellige goretexklær i alle prisklasser innerst i skapet som ikke er i bruk lengre :evil:

 

Så jeg lurer på hvilke alternativ finnes i dag hvis man ønsker seg sko fri for texmaterialer :?:

Link to comment
Share on other sites

kanskje prøve Rastegaissa om de passer føttene bedre..?

 

Og med de føttene du beskriver så vil jeg tro du har nytte av slike anatomiske såler som bakes i ovn for så å forme seg etter foten.

Eller gå for såler fra spesialist - et søk på "anatomiske såler" gav diverse treff , f.eks dette: http://www.birkebeinerklinikken.no/sale ... ng-esoles/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke glad i goretex eller for heller. Jeg var i samme situasjon som deg, og hadde følgende kriterier:

-Kan tørkes meget fort feks over bål

-Minst mulig vedlikehold i form av smørning osv.

-Billigst mulig selvsagt

-Lydsvake pga. smygjakt

 

Tro det eller ei men konklusjonen ble at føttene mine oppfyller jo alle disse kravene i seg selv. Så hvis det i det hele tatt er aktuelt for deg, vurder barfot !

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en del forskjellige anotomisk støpte såler, noen bedre enn andre men da i jobbsammenheng....

Det jeg har likt best er noen silikonsåler jeg prøvde for noen år siden, men de ble kalde når det krøp under frysepunktet.

 

Rastegeisa skal prøves, men ønsker å finne de alternativer som finnes ute på markedet i dag.

 

M77 er ikke aktuell :!:

 

Støvler har jeg også prøvd, dårlig ankelstøtte og de puster ikke så godt heller :wink: og er heller ikke akkurat medisin for vonde føtter.

 

Barfot er ikke tingen for meg må ha sokker på inne i 22 grader for ikke å fryse, og begynner jeg å fryse på føttene så er det det samme som forkjølelse dagen derpå. Brrrrr...

 

 

Men det må da finnes flere produsenter av skikkelige fjellsko uten membran :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 varianter med Lunhags, gammel Luffar, nyere Luffar og nå Profesional High. Veldig fornøyd med passform, slitestyrke og komfort. Rene lærstøvler. De bør ikke tørkes raskt over bål, men tørker nok ikke noe tregere enn Gore Tex støvler når de først er blitt våte. (Enten av vann eller svette). Enkelte klager på at de får gnagsår av disse modellene, men det har ikke jeg opplevd. Da jeg kjøpte dem fylte jeg dem med lunkent vann, lot de stå med det i en halv time. (Etterfyll om nødvendig). Så gikk jeg 2 mil med dem og tørket dem i romtemperatur etterpå. Da får de fin passform etterpå. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...