Jump to content

Jaktstøvel for mitt behov


Ravis

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg trenger jaktstøvler og jeg har søkt litt på siden her og dette ser jo ut til nærmest å være et "eget fag".. Jeg har alltid vært budsjettjeger siden jeg jakter 2-5 ganger pr høst fordelt på vestlandsk hjorteterreng som kan være bratt som fy, og behagelig elgterreng på sørlandet. En sjelden gang er jeg i rypefjellet, men det er flere år siden nå.

 

Jeg er en "frostmakk", og beina mine er kalde selv under sydens steikende sol, og jeg nøler ikke med å ta på fotposene når jeg skal sitte timevis på post, gjerne i en del kuldegrader under Jerven fjellduk.

 

Spørsmålet er: Hvilke støvler vil funger OK for dette behovet? Jeg var på nippet til å kjøpe Alfa Elg som er på tilbud til 999 hos XXL nå, men en leser her sa de hadde elendig sidestøtte, og det passer jo ikke meg de gangene jeg skal opp i brattsiden etter hjorten.

 

Jeg så også et et tilbud på en Meindl modell til ca 1200kr, men det tilbudet gikk ut. Jeg har gått med Hiking sko siste to sesonger(jada.. ikke grill meg for det).

 

Spørsmålet mitt er: Vil dei Alfa Elg støvlene duge for meg siden jeg jakter såpass lite? Prisklassen passer meg godt, men får også "vær varsom feelingen" på. Har ikke lyst å strekke meg lenger enn 1500.

 

Edit:

De Jathijakt Premium støvlene her SER i hvert fall bra ut for meg. Kan de være noe?

viewtopic.php?f=162&t=92302&p=964908&hilit=jaktst%C3%B8vel#p964908

 

XXL.no har et merke som heter Chiruca til 1299kr. Kan det være noe?

 

 

Takker og bukker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobba i nisjeforhandler av friluftsutstyr i åtte år under og etter studiene. Den aboslutt sikreste måten å sørge for å holde varmen på beina er god passform. Dette innebærer at du må være så sta som du overhodet har tålmodighet til, og prøve ut så mange støvler som mulig. Når du tror du har funnet en størrelse som passer, gå ned en halvstørrelse... Det vil avsløre trykkpunkter og problemer med passformen. Når den kjennes ut som en trang sokk, altså har nesten eksakt samme fasong som foten din og klemmer jevnt overalt, så er passformen rett. Da prøver du med en tykk sokk av den typen du ønsker å bruke. Og uansett hva andre måtte si - du skal IKKE ha to ullsokker oppi jaktstøvlene! Skal du ha vinterstøvler så burde du virkelig kjøpe egne støvler til dette formålet.

 

Sidestøtte er ikke et must om du aldri har hatt problemer med anklene i terrenget. Om det ikke hadde vært for all den forbanna lyngen som kommer opp i støvlene, så kunne jeg for min del gått med lave sko. Det som er viktig er at sålestivheten passer bruken. Skal du gå med tung sekk trenger du en stivere såle. Men så er det ikke bare om å gjøre at den skal være så stiv som mulig. Litt torsjonsfleks er bra, og får du grep i lyngen så kan lengdestivheten være hardere. Går du derimot på stein, så må enten ha litt mykere såle eller en støvel med litt mykere gummi. Overfalte gir grep, og om ikke selve sålen vil bøye seg, så kan en støvel med rett gummi gjøre at den allikevel får grep. Min "skogsstøvel" er Crispi Skarven.

 

Jeg liker egentlig ikke jaktstøvler... Jeg skjønner poenget med en høy støvel om man går mye i myr og våtmark, men dersom du bare har våt lyng å forholde deg til, så er mitt tips å prøve ut tekniske støvler av typen som egentlig er laga for tinderangling. De er mye lettere, og sparer deg for mye pes i bratte områder. Kombiner med en membrangamasj, så blir ikke buksa så blaut når du vasser i våt vegetasjon. Crispi Skogshorn Pluss er hva jeg bruker her. For surredagsturer med familie og alt som ikke er hverken det ene eller andre så bruker jeg Crispi Besseggen.

 

Men nei, jeg vil ikke anbefale Crispi. Jeg er dødfornøyd med mine støvler, men jeg ANER ikke om de passer deg. Men jeg vil anbefale deg å ikke la deg styre av pris, tester og kompiser. Vær allikevel obs på modeller og merker som du hører har store problemer med slitestyrke! Men tenk litt over bruksområde og behov. En høyskafta, "fullsize" jaktstøvler er laga for tnug bør og gjerne våtmarksområder, hvor tung sekk går du med, og hvot vått er det der du går. Som sagt, det er forskjell på våt lyng og myr. Du blir litt begrensa av prisklassen. Det er mulig jeg er litt jålete og pirkete siden jeg har jobba med dette og er miljøskada, men jeg tror ikke du finner en virkelig god støvel på denne siden av 2000,-

 

TLDR; Her er sånn du burde prioritere

1 - Passform

2 - Bruksområde

 

EDIT: Jeg ville ikke gått for jallamerker man aldri har hørt om. Meindl er stort og skikkelig selv om det kanskje er litt ukjent i Norge, men Chiruca vet jeg ikke. Mulig det er bra, vil du være prøvekanin?

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt rotete mtp sitvheten her. Rene fjellstøvler er pinnestive. Men det er fordi at selve gummien har godt grep, og det er om å gjøre å sørge for at den fr tak, og når den sitter så skal støvelen ikke "slaske" sånn at gummien jobber seg løs. De skal kunne stå på en steinkant som ofte bare stikker en cn ut. En myk såle vil bøye seg og gi en vinkel som lar støvelen "gli" av kanten. Men slike støvler er nærmest ubrukelige ellers. På mykt underlag er det bare kaos med en såle som ikke vil flekse.

 

Allround skal være midt på treet, men sålen kan gi mye av den støtten som mangre tror skal sitte i ankelen. Etter skjønn syns jeg ikke man skal støtte opp en ankel som fungerer fint i terrenget, den blir bare svakere av det. Har du allerede svake ankel så trenger du støtte derimot. For myk såle blir helsike med tung bør og omvendt...

 

Ikke heng deg for mye opp i dette med ankler og stivhet heller. Jeg ville aldri vraka en god passform fordi stivheten "teoretisk" er feil, bare unngå utterpunktene!

Link to comment
Share on other sites

Kun til opplysning, så har Chirucca vært i Norge i mange år, og var vel kanskje den første rene jaktstøvel med Gore-Tex her på berget... (uten at det kan dokumenteres, og jeg må gjerne arresteres på dette punkt).

Jeg har hatt ett par, kjøpt i 2000, og var meget godt fornøyd med de. Bred lest, god plass i foten, samtidig som snøringa gjorde at de satt fast. En kunne snøre inn kraftig om man har tynne sokker i, og jeg hadde (selv om Peddyslate forbyr det), både plass til ullsokker i, og jeg brukte ullsokker i. Åpnet noe mer på snøring over vristen, ikke noe problem med glipping eller lignende. Mine jaktformer var elgjakt, rådyrjakt, skogsfugljakt, beverjakt, harejakt. Ikke i mest utfordrende terreng, så stivheten ska jeg ikke si så mye om.

Ser at de har kommet med moderne snøring via en slik vridningsknapp (patenten har sikkert ett navn, som jeg ikke kan...). Personlig ville jeg være skeptisk til denne patenten på en jaktstøvel.

 

Peddyslate har masse gode råd, og utvilsomt god greie på sine saker. Men Chirucca er ikke noe ukjent merke i Norge, som du trenger være prøvekanin med.

Får du tak i modellen med tradisjonell snøring, har ikke jeg noe problem med å anbefale denne.

UTEN at jeg har vært selger for friluftsutstyr i x antall år... Har bare erfaring med Chirucca, Viking og tildels Alfa.

 

Jeg har idag Viking, men savner iblant Chiruccaen. Jeg synes jeg fikk bedre passform på den til min fot. Men siden Viking lekker annethvert år, noe som foreløpig har gitt meg nye støvler på garanti annethvert år (suveren kundeservice hos Viking!), så har jeg ikke vurdert å bytte merke...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Saklig og bra opplysning som åpner for Chirucca som merke =) Jeg er mest kjent med de merkene som har vært vanlige til tinderangling. Har også hatt en runde på de store kjedene, og har sett hvordan uggabugg-merker ofte tas inn fordi provisjonen er veldig høy, hvos man bare greier å selge de til samme pris som de "gode" merkene. Noen ganger treffer man gull, ofte er det skrot som kommer og går.

Link to comment
Share on other sites

De siste 8 årene har jeg vekslet mellom et par Garmont og Meindl (begge med Gore Tex).

Jeg har litt bred fot, og begge disse passer meg utmerket.

Garmont har faktisk holdt tett i de åtte årene jeg har brukt de, og brukt er de blitt :)

Både på elgjakt i det høye nord og på hjort og rådyrjakt her på Nordmøre.

I tillegg har de vært med til England og Sverige og har fungert perfekt og holdt tett i mye blautland.

Sålen har et åpent mønster som gjør at en ikke drar med seg hele utmarka inn..

XXL har en nyere modell til 1799,- med ny såle, står høyt på ønskelista.

 

Meindl lager gode kvalitetsko og mine halvhøye Burma har vært høyt og lavt på tur, tinderangling og jakt.

Bruker gamasjer på jakt da de ellers kan bli litt lave i blautmyra.

God passform og vesentlig mere vrindningstabile enn Garmont.

Tette og fine fortsatt etter hardt bruk.

 

Jeg har ihvertfall god erfaring med begge disse merkene

Link to comment
Share on other sites

Noen sesonger har jeg jobbet som mannskap og "hjelpeguide" på ski & sail i Lyngsalpene og Lofoten. Etter å ha sett noen av de råeste fjellgeitene av guider noensinne, franske og italienske førti-femtiåringer, gå med sånn esåler, så kjøpte jeg sånne selv. I toppturstøvlene mine så er jeg virkelig imponert over både effekt og levetid på batteriene i tillegg til slitestyrken!

 

I fjellstøvler vet jeg ikke, men med mine erfaringer så langt så tror jeg at jeg ville tatt sjangsen på det ja =)

 

Har Thermic sjøl, men har sett andre bruke Comformable.

Link to comment
Share on other sites

Sitter den og du ikke har valgt for stor størrelse seg jeg ingen grunn til at du ikke skal bli fornøyd med den støvelen :) Jeg tror ingen kommer til å mistenke at dine ikke kostet et tresifret beløp. De fleste av oss slurver så mye med støvelvedlikeholdet at vi tar live av våre rådyre støvler lenge før de egentlig blir utstlitte... ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er støvelen testet på hjortejakt i det bratteste Vestlandsfjell og dommen er:

 

Sitter godt og fast

Passer akkurat

Litt tunge etter mitt syn

Gnager meg i høyre hæl

Vanskelig på smygjakt pga stiv såle. Synes jeg hadde litt dårlig "følelse" med underlaget

Varme, i hvert fall når jeg går

Vanntette

 

Gagingen var veldig plagsom i oppoverbakke. Bortover kjente jeg mindre til det, neste ingenting. Det var litt nedtur. Håper det de kan "gåes inn".

 

Jeg byttet til mine utslitte og lite tette Viking Gore Tex sko(uten lær). Det var som å få tøfler på beina i forhold. Mulig jeg er "den typen" som vil fungere best med sånne sko og heller kjøre gamasjer etc samt ekstra par. Bekvemmelighetsfaktoren var stor ift de nye Alfa støvlene.

 

Neste gang blir det i lett terreng etter elg med postering og ingenting smyging i bratt lende. Modellen heter Elg, så kanskje jeg skulle hatt en modell som het Hjort ;)

Link to comment
Share on other sites

Ull er bra, må alltid være ull :) Helt enig i det! Det finnes endel merinosokker hvor noen områder har en vev som skal gi mindre friksjon. Bridgedale, Smartwool etc har mange fine. Ullvang går til nød det og. Det fins og "snikesokker", supertynne og nesten som damestrømper, som man kan bruke om man er veldig plaga. På vinteren bruker jeg først sånne, så fuktsperre og så vanlige grå ullester. Har hørt folk påstå at du ikke skal bruke vanlig saueull sammen med membran fordi det hemmer pusteegenskapene, men det tror jeg ingenting på! Både ull fra spelsau og merino holder varmen når det er vått, men spelsau er litt varmere og merino kan og trekker mer vann - det tørker igjen raskere. I praksis går det nok opp i opp... Og om du ikke er veldig plaga med gnagsår så vil ull fra spelsau være best pga isolasjonsegenskapene. At det blir litt klamt gjør ingen ting så lenge vannet ikke får lede varmen ut, og til det er spelsau-ull best. Eller fuktsperre...

 

 

Sånn! Der fikk du et lite sokkeforedrag fra en som har flere fottøy til sport og friluft enn de fleste damer har finsko!

Link to comment
Share on other sites

8c5Fg69.jpg

Tinderangling. Bak toppen du ser, så svinger ryggen mot venstre og forsetter oppover til Hamperokken med sine 1404meter, og nesten hver eneste bidige meter er effektiv. Norges sjette høyeste fjell regnet etter primærfaktor, og en svært luftig tur.

 

"Men hensikten, spør folket, meningen, maalet?

Der er ingen hensikt.

Der er intet maal.

Tindesporten er meningsløs som selve livet.

Derfor kan dens trolldom aldri dø." P.W. Zapffe

 

Tinderangling er hakket før klatring. Besseggen er fremdeles bare en "tur" - en fin tur, riktignok.

 

Og til det trenger man godt fottøy. Høy friksjon, stiv såle for å kunne legge all vekt og stå støtt på et utspring som bare er noen få cm. Forferdelig å gå på flatmark med.

Link to comment
Share on other sites

Takker for foredraget, Peddyslate. Du har en del kunnskap på den fronten forstår jeg. Selv skiller jeg bare på tynne ullsokkker og tykke ullsokker :D

 

Skal ha dette i mente når jeg kjøper sokker neste gang.

 

Forresten, er det noe å hente på å sette dem inn med fett etter hver eneste tur nå i begynnelsen? Kameratene mine sier at de smører en gang eller to i året. Synes det hørtes litt lite ut.

Link to comment
Share on other sites

Læret trenger ikke ta direkte skade av at man ikke smører i seg selv, men det som skjer er at alskens dritt får lov til å trenge inn i det. Små sandpartikler vil sakte ødelegge både lær og membran, i tillegg til at endel uhumskheter som sopp kan få feste. Smør gjerne etter hver tur, bare husk å skyll de først. Fett og sånn trenger litt lettere inn i kriker og kroker om det er litt varmt. Det går an å smøre med bare nevene, smelte fettet/voksen først, varme støvelen forsiktig opp osv. Jeg gjør det skikkelig grundig noen ganger i året, men ellers skyller jeg bare av støvlene etter tur, og gir de et tynt lag med fett, nesten som en slags "refill".

 

Det er først og fremst membranen som gjør en støvel tett, læret kan bli nesten tett, men i første omgang er det så bra fordi det er gir god passform, har høy slitestyrke og tillater pusting. Går læret ad undas så ryker den tynne, vanntette "sokken" som membranen utgjør på innsia også fort. Velholdt lær hjelper til med å holde vann unna, puster, er mykt og varer lengre enn tørt. Da slites det raskere, og kan begynne å sprekke.

 

Det er som med våpen, du trenger ikke ta de fra hverandre og styre med coppersolvent og børste hver eneste gang du har skutt, men å dytte ei lita fille gjennom løpet og tørke kjapt over med olje etter tur skader ikke =)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Istedet for å lage en ny tråd låner jeg denne litt :wink:

Saken gjelder Harkila sine gummistøvler jeg så avertert i et jaktblad her forleden.

De hadde glidelås i siden og et for som etter sigende skal transportere fuktighet opp og ut, noe ala Muck Boot sitt neoprensystem.

Problemer er at jeg ikke finner ut hvem som selger disse slik at jeg kunne få tatt en titt på de.

Søker på Harkila, men som den trekuken jeg er når det gjelder data kommer jeg ingen vei :oops:

Noen som kan hjelpe her?

Link to comment
Share on other sites

Først: Veldig bra tråd :!:

Etter mange år med mine trofaste crispi besseggen slitere, var det på tide med nye tursko.

I butikken testet jeg Crispi Besseggen i nyere versjon enn de jeg hadde. Så prøvde jeg nye Alfa Walk King, men disse kjentes litt for smal ut for meg. Valget falt til slutt på Crispi Skogshorn, passformen var veldig bra, pluss at jeg hadde lyst å prøve noe nytt.

Dersom været er brukbart blir det jomfrutur i morgen.

 

Noen som har vedlikeholdstips til disse?

Litt usikker. Er jo litt kunststoff, litt skinn og litt gummi?

Holder det med litt gnukk og vask etter turen, eller må de sauses/sprayes inn i noe slags spesial lurium?

Link to comment
Share on other sites

gjør rent etter hver tur om mulig, de små partiklene i skitten vil jobbe seg gjennom stoffert til de til slutt begynner å påføre membranen mekanisk slitasje. Å spraye med impregnering beregna på hard/softshell er nok en god idé. Ikke bare blir stoffet litt mer vannavstøtende, men det skal mer til før skitt hefter seg og!

 

Det er noen misforståelser ute og går om impregnering - de impregnerer IKKE! Ytterstoffet blir mer vannavstøtende så lenge impregneringen ikke slites bort, og det vil den til slutt. Det som gjør et plagg eller støvel vannTETT er membranen. Hørt noen si at gore-tex jakka deres lekker litt, men det bare er å impregnere den? No dice. Om jobben gjøres skikkelig godt så tar det bare litt lenger tid å bli våt, lekker jakka så er membranen gåen - eller av en litt for billig variant til å begynne med.

 

TLDR: Fin støvel! Digger Skogshorn Pluss sjøl :) Vask og spray på med impregnering for syntetmateriale!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...