Jump to content

Laveste egenvekt


hk75

Recommended Posts

Er ute og kikker etter en jaktrifle primært til hjort- og reinsdyrjakt. Våpenet skal på ingen måte "tacticoolest". Kriteriene jeg har satt meg er i denne rekkefølgen lavest mulig egenvekt (reinsdyrjakt kan jo innebære oppakning for et par dager eller så i fjellet), akseptabel presisjon utfra primærmålet, pris for rifle under 15.000 og jo billigere dess bedre, lett tilgang til kjøpeammunisjon som ikke koster skjorta og minst mulig rekyl. Det mest egnede kaliber er nok .308, siden løpet er tiltenkt kappet ned så mye at man kan re-gjenge det for lyddemper om opprinnelige gjenger skulle bli skadet og allikevel være innenfor lovligheten.

 

De to riflene jeg har funnet meg som virker som OK børser er Howa Precision hunter lightweight og Tikka T3 Lite. Sistnevnte er vel 2-300 gram lettere før man begynner med kappejobben. Har håndtert Ruger sin American, lett, billig og grei, men men men... Stokkens fremre del kunne beveges med svak belastning fra pekefingeren min.

 

Noen tanker omkring andre rifler? Om ikke, er T3 det mest fornuftige valget av dem jeg har satt opp?

Link to comment
Share on other sites

T3 har samme lengde på kassa i alle kalibre.

 

Sako A7 har kort kasse til .308, men er ellers svært lik T3.

 

Du har jo også Remington 7, hvis du får tak i den tidligste utgaven med ordentlig glassfiberstokk og 48cm løp, så er den svært lett og presisjonen god (Men fil bort støttepunktet i løpskanalen :evil: ). Nyere utgave har mykere stokk og litt lengre løp (51cm?).

 

Se også etter brukt Sako 85/75 Finnlight. De dukker opp på bruktmarkedet innimellom, og er et svært gode som de er.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker :D

 

A7 hadde jeg rett og slett glemt å sette opp på listen. Fikk muligheten til å "føle" på en slik for en tid tilbake.

 

Brukte våpen tenkte jeg denne gangen å styre unna. Det jeg har av langpanger er brukt, så denne gangen tenkte jeg å snu litt på flisa. Aller helst så hadde jeg sett for meg lav vekt og 6,5x55, men for å barbere mest mulig bort på vekten så blir jo det kaliberet ubrukelig med tanke på joule. Om pipen stikker 10 centimeter lenger opp i luften eller ei når børsen henger stroppet på sekken eller over skulderen betyr vel kort og godt ingen ting.

 

Målet mitt er å finne en eller to rifler som jeg kan bruke kommende månedene til å snike rundt på nett og i butikker etter. Plutselig dukker "den" gjerne opp på tilbud/pakke. Våpenet kommer ikke til å bli brukt til jakt før neste sesong, så hastverk har jeg ikke. Målet er å ha den satt opp og klar til senest 1. april 2014.

Link to comment
Share on other sites

Lettest av alle normalt tilgjengelige fabrikk rifler er Kimber 84 Montana. Jeg har hatt noen stykker i både Montana og Classic utgave. Siste Montanaen i 338 Fed veide 2280g uten kikkert og demper. 308'n veide 2345g

 

308 Classic'n til halvparten veier 3450g med en 2,5-10x50 og Hausken std montert.

 

Har bestilt meg en 8400 Mountain Accent i 280 AI til akkurat det bruket du beskriver, høyfjellet etter Hjort og Rein. Den har sikkert 350m rekkevidde og nok punch til alle norske vilt.

 

84 Mountain Accent i 308 veier 2100g. Da er det bare Rambler Guns og Kifaru som er lettere. ULA er i samme vektklasse som Kimberne, men er langt langt utenfor budsjettet ditt.

 

Om Tikka er ett alternativ er jo en X-Bolt med flutet løp det også. Lett, ok stokk, løst magasin.

Ett tips er å reise over kjølen å kjøpe den, da sparer du 3-5000,- på våpenet. X-Bolt er latterlig dyr her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...