Jump to content

Ny her


alas

Recommended Posts

Hei, Jeg er ny her. Jeg meldte meg inn i pistolklubb for 4 mnd siden. Syns det har vært gøy, men har mye å lære. Har begynt å fundere på hvilke våpen jeg bør kjøpe meg, og ser at det er en del info om dette på forumet.

 

Fra før har jeg jegerprøven og har bedrevet litt rypejakt samt jakt på hjort. Hjortejakt har det blitt mindre av de siste årene etter at jeg fikk familie, men har en drøm om å ta den opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Velkommen til Kammeret :D

 

Hvilke ambisjoner eller budsjett man har gir ofte føringer for hva som er mest fornuftig å kjøpe. Uansett hva du velger og hva andre sier (inkludert hva jeg skriver), så tror jeg du vil sette pris på en god pistol i kaliber .22 LR. Her kommer det litt sengelektyre for pistolskytesport organisert av Skytterforbundet

Velge nytt våpen (NSF)

 

Når du skal velge nytt våpen, er det en del ”amatørfeil” du bør unngå. Det er minst to grunner til dette:

1. Når du skal søke om våpentillatelse, vil Politiet se på behovet ditt for nytt våpen. I verste fall får du ikke kjøpe et nytt fordi et du allerede har er tillatt i den klassen du søker om nytt våpen til. Det hjelper ikke om våpenet er svært uegnet dersom det er tillatt brukt. Politiets praksis fra sted til sted varierer svært. Erfaringene med Politiet på Innherred er dog at de gjør meget fornuftige vurderinger..

 

2. Om du velger feil våpen og må selge det fordi det var et feilkjøp, taper du mye penger.

Du bør alltid begynne med en pistol i kaliber 22LR – en såkalt finpistol.

Denne kan brukes i fire baneøvelser (Standard, VM fin, Hurtig fin og Silhuett).

Den brukes i feltskyting klasse fin – ”Finfelt”.

Ammo er billig, ca 30 øre per skudd, og for å bli en god skytter bør du trene mye og ofte.

Konkurransepistol eller noe billigere?

Om du blir en aktiv skytter, vil du alltid ønske deg den beste konkurransepistolen. Aktuelle merker er Pardini, Walther, Benelli og Hämmerli. Prisene ligger på 12-15.000.

Du får gode brukte for halve prisen. Til noen av disse finnes utbyttbare ”topper” i cal 32 S&W long (grovpistol).

Skal du kjøpe noe billigere, bør du tenke på om de fortsatt kan brukes i noen grener om du senere kjøper en konkurransepistol.

Hämmerli X-Esse short til ca 6000 kroner er et utmerket førstevalg. ”Etterbruk” – du kan kappe løpet litt, og du har den beste pistolen i Spesialpistol i feltskyting.

Walther P22 med kort løp til ca 2200 kroner er det billigste du kan få tak i nytt. Den kan også brukes i spesialpistolklassen.

 

Våpen nr 2?

Om du primært er baneskytter, er valget enkelt: Kaliber 32 S&W long. Merke Pardini, Benelli eller Hämmerli.

Dette brukes i VM grov og Hurtig grov. Brukes også i grovpistol i feltskyting.

Om du primært er feltskytter, kan neste våpen evt være en pistol du kan bruke i ”Militærfelt”. De fleste velger kaliber 9x19. Med denne kan du også skyte grovfelt og grovøvelsene på bane. Dessuten er ammo langt billigere enn alternativene. Velger du kaliber 40S&W eller 45 acp, kan du ikke bruke den til annet enn ”Militærfelt”, og ammo er langt dyrere.

Pardini GT9 med sekstommers løp er sannsynligvis den beste.

Det finnes også mange meget gode 1911-kloner bla. STI. Dessverre er funksjonaliteten rett fra kassen meget varierende.

H&K Expert eller Elite er gode og noe billigere alternativ.

Med tjenestevåpen som Glock 17 eller H&K USP standard skal du være en ekstremt god skytter for å hevde deg i feltløypa eller på bane.

En Glock 17 vil sannsynligvis være førstevalget for en som vil begynne med Praktisk skyting - som vi dessverre ikke har i klubben vår.

 

Revolver

Revolver brukes i praksis kun i feltskyting. Den beste er S&W 686 i kaliber 38 / 357 med sekstommers løp til knapt 6000 kroner.

Denne kan du bruke både i revolverfelt (38) og spesialfelt, Magnum 1 (357).

Revolvere er billige i forhold til pistoler. Det er lite å spare på å kjøpe den nest beste.

Selv om du skulle ende opp med aldri å bli noe mer enn en ”plinker”, vil du ikke tape noe på å følge disse rådene.

NHD

Kilde: http://www.innherredpk.no/velgevapen.htm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Ja jeg kommer til å kjøpe meg et konkuransevåpen i kaliber 22lr. Syns GSP passer meg ganske bra, men vi får se.

 

Ellers tror jeg nok t en 9mm er neste på lista. PÅ sist skyting ble jeg igjen og skjøt noen skudd etter ordinær skyting. Jeg merket at smilet kom frem hos de fleste da en dro frem en 44 mag (cowboy style) og vi fikk prøve noen skudd :-). Likevel føler jeg at jeg får begynne med mere "kjedelige" våpen. Det er jo gøy når seriene begynner å sitte også!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen!

Og hvis du synes det er gøy å skyte bør du investere i en god .22 pistol sånn at du har råd til å skyte mye! En 9mm bruker ammo som koster kr 1.60 pr skudd.. Ett skudd til .44 Mag koster deg kr 4.70... Blir ikke mye skyting med sånne priser? 8) Veldig fornuftig å lære seg å skyte med rimelig ammo FØR man kjøper våpen som krever dyrt for..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...