Jump to content

Modeller for salg av Elgjakt


V111

Recommended Posts

Er en av flere grunneiere i et grunneierlag. Vi har en modell for salg av Elgjakta som er utdatert, og kunne tenkt meg litt kunnskap om hvilke modeller som brukes ute i resten av verden. Ikke la dette spore ut i diskusjoner rundt modeller, er kun ute etter å hvite om ulike modeller mor dette

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grunneierlaget jeg er medlem av har leid ut jakta (til egne grunneiere) for kilospris frem til nå. Fra i år selges jakta for fastpris, noe som er et prinsippvedtak som faktisk ble fremmet av jaktlaget. Rett og slett fordi vi mente det var jegerne som skulle ta risikoen med at laget ikke klarte å fylle kvota, ikke grunneierne. Prisen ble omtrent den samme som om vi hadde fylt kvota med kilospris, men litt lavere. I tillegg har vi satt en fastpris for tilleggsdyr (vi har et par dyr igjen fra fjoråret som vi muligens ikke tar i år fordi stammen trenger å ta seg opp litt...).

Link to comment
Share on other sites

Jakter elg litt rundt om kring etter forskjellige modeller.

To av terrengene bruker et to-pris system, med en grunnpris pr dyr, som betales på forskudd. Denne grunnprisen refunderes ikke hvis dyret ikke blir skutt. Det må anbefales at denne grunnprisen ikke må være for høy, da det kan medføre et "skytepress" på jegerne. Da vil det være bedre og ta en høyere kilopris, etter min mening. Når dyret er skutt og veid trekkes grunnprisen fra og det betales en kilopris.

Eksempel. Kalv, innbetalt grunnpris 2000,- Avtalt kilopris 80,-

skutt og veid til 70 kg,*80,- = 5600,-

5600,-minus 2000,-= 3600,- til etterbetaling.

På grunneierlaget her hjemme betaler vi kun fellesutgifter og deler kjøttet opp i grunneierparter, etter tellende areal, og jegerparter etter antall jaktdager en har deltatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...