Jump to content

Hundeførerrifle? Bedre presisjon?


Chriz1988

Recommended Posts

Har gått i innkjøp av en nesten ubrukt Savage Stevens modell 200 (pakken de selger hos G-sport) og skiftet ut kikkertklakkene på denne for å få kikkerten lengst mulig ned med noen ordentlige. Neste måned blir løpet kappet av 6cm av det 56cm lange løpet og den nye A-tec demperen i carbon: http://www.a-tec.no/lyddempere/carbon02" target="_blank Dette blir ei billig og kort hundefører rifle, stokken er noe billig plastikk greier som jeg lakkerer svart for å få alt i en farge. Men er det noen som har kjennskap til eller kan anbefale en endring på akkurat dette våpenet for å bedre pesisjonen? den er bra nok til jakt men hvis mulig med en liten endring av noe for å bedre presisjonen så vil jeg gjerne gjøre det =)

 

På forhånd takk, og ja jeg vet du får hva du betaler for, men greit med noe man ikke er livredd for å slå i stykker i bratte og ulendt Vestlands terreng. =)

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen tror jeg er jevnt over god nok. Selv Axisen som jeg ikke ville hatt om jeg fikk den har akseptabel presisjon. Da er det mange andre ankepunkter, i hvert fall på Axisen. Stevensmodellene skal være jevnt over bedre. Men tror kanskje stokken her også er det dårligste. Først og fremst, sjekk om løpet hviler på et trykkpunkt fremst i løpskanalen. I såfall kan du pusse det vekk for å få frittliggende løp. Noe bedding er vel neppe noe poeng med slik plaststokk, men andre har kanskje erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke snakk om å få alle skuddene på tommen på 100m men oppnår vel kanskje en 10cm på 100m... ikke at kikkerten som følger med heller er noe og rope hurra for. Har ikke prøvet denne i benk, kun skutt med god støtte. Tanken var en grisbillig hundefører rifle jeg ikke var redd for å ødelegge eler miste under jakta =) Har ikke verdens letteste terreng å gå i så er greit med noe som ikke svir i lommeboka vis den skulle ta steinrøysa fatt med en hund som står for fremdriften i andre enden av tauet.. Løpet ligger fritt det har jeg sjekket. =) har ikke prøvet all verden ammunisjon men gammel nato og norma jaktmatch samler likt.... skal prøve meg på den billige hos XXL sport fioccia eller hva den nå heter =) Har en annen rifle i "kikkerten" til neste sesong som jeg vil bruke når jeg ikke har med hunden =)

Link to comment
Share on other sites

3 skyttere, samme resultat, veldig lite avik fra skytter til skytter. 5 skudd på ca 5 min? de 2 siste skuddene havner ikke langt "utenfor" samlingen med 3skudd... så temperatur på løpet gjør liten forskjell fra 3 skudd til 5... Avtrekket er like bra og fantastik som "kvalitets ubmrako" nøkklene til ikea... har lurt på og kappe løpet så langt ned det lar seg gjøre.... men da er det ikke mulig å "gjenge opp" igjen vis man får noe skade.... ikke at det har noe å si da løp finnes billig på ebay men tenker og igjen da litt på presisjonen... letter og skyte bra med langt løp enn med et kort et.... må holde rifla så dømrade stillt da :P Prøvte og google og finne Accutrigger men fant ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

har lurt på og kappe løpet så langt ned det lar seg gjøre.... men da er det ikke mulig å "gjenge opp" igjen vis man får noe skade.... ikke at det har noe å si da løp finnes billig på ebay men tenker og igjen da litt på presisjonen... letter og skyte bra med langt løp enn med et kort et.... må holde rifla så dømrade stillt da :P

 

Kapp til 45 eller 43 cm da, så har du noen cm til å gjenge opp igjen, hvis det skulle være nødvendig. Jeg tror ikke balansen på rifla blir så ille når du setter en demper på den. Jeg tror faktisk den blir bedre enn med 50 cm langt løp.. At man skyter bedre med et langt løp enn et stutt et, handler vel mer om trening. Blir vel ikke allverdens lange hold når du skal bruke den som hundeførerrifle?

Link to comment
Share on other sites

Er ingen stål sikter på denne =) nei blir kikkert, vanskelig med stålsikter og lyddemper =)

Blir kappet løp og den nye lyddemperen til a-tec i carbon.... den er bare sinnsyk! 320gram og demper 28-36db!! denn er BADASS.

Eneste minus med den er at den må kjøles etter 10skudd..... men så er det en ren jakt demper og blir ikke brukt til noe annet en jakt, om så er skrur man den bare av hvis man skal ha en dag på banen =)

Link to comment
Share on other sites

Hadde den pakken der før. Etter å ha fikset avtrekket og montert demper(kappet ikke løpet) var det ikke noe problem å skyte 5 skudd på 10-20mm om skytter gjorde sitt. Dårligste samlinger jeg fikk var med Nato og de gikk på rundt 50mm på 100meter.

 

Tror jeg ville sjekket kikkerten din. Og det å bruke penger på kikkert på ei slik rifle gjør ikke noe. Kikkerten kan du bare ta av og sette på senere våpen du kjøper.

 

Har fortsatt løpet til den Savagen om du vil kjøpe :wink: Rifla fikk nytt kaliber da jeg ikke hadde bruk for enda en 308win og fikk tak i ei lett brukt 260 rem løp til den før den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Stevens i over ett år, og jeg synes den er helt grei. Bruker den på hjort og rådyr.

 

Kjøpte en Boyds laminat stokk, men den trenger å søylebeddes, så i år har jeg brukt orginalstokken. Og den fungerer heilt greit med litt modifikasjon. Har stivet opp forskjeftet med epoxy og streng. Kolben er fyllt med litt vekt og byggskum. (Man tager hva man haver)

 

Fant fort ut at den var kresen på ammo. Eneste kjøpeammo jeg prøvde som gikk bra nok var lapua mega. Men i vår startet jeg med hjemmelading, og etter litt forsking og testing gikk det mye bedre!

Nosler CC 155gr, med 44gr N140 samler 5 skudd av og til i ett rufste hull på 100m med tofot og bakstøtte. Når den ikke gjør det er det min feil, og ikke børsa.

Har jobbet mye med liggestilling og avtrekk for å få samlingene til å krympe, har vel kommet frem til at ett godt fast grep som gir meg best presisjon.

Har orginalt avtrekk, som jeg har justert så lett det lar seg gjøre. Og nå har det slitt seg til, så jeg synes det er helt greit.

Har skutt ca. 700 skudd siden mars, og den har kastet ut tomhylsa hver gang. Hadde ett klikk, men det var tennhetta sin feil.

Har ikke fått montert demper enda, men det blir om ikke så lenge. Tenker å kappe av 10cm.

 

Så min erfaring er: Grei billig bruksbørse. Funksjonsikker. Presis(med rett ammo). Stokken er jalla, men fungerer med litt modding.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Stevens i over ett år, og jeg synes den er helt grei. Bruker den på hjort og rådyr.

 

Kjøpte en Boyds laminat stokk, men den trenger å søylebeddes, så i år har jeg brukt orginalstokken. Og den fungerer heilt greit med litt modifikasjon. Har stivet opp forskjeftet med epoxy og streng. Kolben er fyllt med litt vekt og byggskum. (Man tager hva man haver)

 

Fant fort ut at den var kresen på ammo. Eneste kjøpeammo jeg prøvde som gikk bra nok var lapua mega. Men i vår startet jeg med hjemmelading, og etter litt forsking og testing gikk det mye bedre!

Nosler CC 155gr, med 44gr N140 samler 5 skudd av og til i ett rufste hull på 100m med tofot og bakstøtte. Når den ikke gjør det er det min feil, og ikke børsa.

Har jobbet mye med liggestilling og avtrekk for å få samlingene til å krympe, har vel kommet frem til at ett godt fast grep som gir meg best presisjon.

Har orginalt avtrekk, som jeg har justert så lett det lar seg gjøre. Og nå har det slitt seg til, så jeg synes det er helt greit.

Har skutt ca. 700 skudd siden mars, og den har kastet ut tomhylsa hver gang. Hadde ett klikk, men det var tennhetta sin feil.

Har ikke fått montert demper enda, men det blir om ikke så lenge. Tenker å kappe av 10cm.

 

Hva slags kikkert hadde du på denne? Har mye og jobbe med avtrekket på denne.... denne sparker mer enn den andre jeg har 30-06... så må ta meg selv i når jeg glemmer sikringen på skytebanen og klemmer av og ingen smell kommer så merker jeg at jeg "lukker øya og rykker litt til" :/ trening trening og atter trening =) kommer seg nok litt med lyddemperen på også. Vet du hvor jeg kan finne stokker til dette våpenet? blir nok ikke noe særlige greia men kanskje i fremtiden =) Dette blir fruens (og litt mitt) våpen når vi bruker hunden som snart skal trenes på blodspor =) Jeg sparer selv til X bolt Golden pakken =) Gleder meg =)

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten jeg bruker er en Leupold VX1 3-9X40. Billig rifle må ha billig kikkert vettu :winke1:

 

Du kan sjekke på riflen din om det ikke er litt høydeforskjell på basene. Dette kan føre til spenn i kikkert/kassa og muligens dårligere presisjon. På min var det ca.0,6mm forskjell, så jeg shimset opp litt. Men det ga ikke utslag i presisjon.

 

"Been there done that". Kan kansje være lurt å få bukt med dette problemet før du begynner å mekke på børsa? Du skal jo montere demper, vil tro den blir en god del enklere å håndtere da. Skal innrømme at denne børsa sparker mer enn normalt for kaliberet.

 

Boyds stokken bestilte jeg fra nettbutikken i USA. Husker jeg rett så var det ganske greit forklart hva slags stokk som passet. Centerfeed, staggerdfeed, long action, short action osv osv. Stokken måtte tilpasses litt ved avtrkkerbøylen, og pusses litt i løpskanalen for å bli frittliggende, +at den bør beddes.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik rifle i .223 og etter å ha justet litt på avtrekket inkl lit puss og polering ble det ikke så verst. Tasco kikkerten som fulgte med ble byttet i en Nikon og nå går den veldig fint med hjemmeladet ammo, men er nok litt kresen på ferdigkjøpt. Av ferdigkjøpt helmantel er det nok S&B som har gått best, og ville ikke ha noen betenkeligheter med å sende en slik etter en gås på hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

Har etter et stort innkjøp av ammo funnet noe som går "Meeeeget bra" som Kjell Kjellen ville ha sagt.

 

Med litt prøving og feiling så har jeg funnet fabrikk ammo som går veldig bra i denne billig saken av ei rifle.

S&b helmantel og Fioccia eller hvordan den skrives går omtrent likt, en millimeter eller to bedre med S&B.

Med RWS EVO så fikk jeg to samlinger (3skudd i hver) den ene på 22mm og den siste på 18....

 

Kjempe fornøyd =) Er ikke redd for å kappe løpet nå lenger =) sammler den på under 2-2,5" etter kappet løp så vil jeg være fornøyd =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...