Jump to content

Ladedata?


ZerBlatt

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått satt opp en gammel presse og har så smått begynt å lade. Jeg har hatt liggende noen kuler av forskjellig type, og i dag fant jeg noen 125gr. klette kuler som jeg ikke vet navnet på, men de er avrundet i tuppen. Mitt spørsmål er da jeg skulle sjekke ladeboken om lade data for disse kulene (38.special) fant jeg bare for kruttet N340 og noe som heter bluedot. Dette er krutt jeg ikke har, så jeg lurer på om det er noen som har noe data for N310 og/eller N320 som funker for disse kulene. Har sett noen snakke om 5,3gr eller 5,5gr. N320, men jeg må nesten spørre noen som har mer erfaring enn med (regner med det er de fleste :-)? Er dette ok? Skal skyte dem i en 686!

Link to comment
Share on other sites

Minimumsladninger med disse raske kruttene er veldig behagelige å skyte, og kan være veldig presise - men vær obs. på at kulene ikke stopper i løpet.

Jeg kan ikke huske hvilke ladninger det var jeg endte opp med i sin tid, men med 148grs LWC kuler og Unique (tror jeg det var) så opplevde jeg flere ganger at kulene stoppa i løpet rundt den oppgitte minimumsladninga. Det er ikke noe problem å banke ut ei blykule - men jeg tror det er et problem om du skyter et skudd til med ei kule i løpet... Så vær litt obs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over det. Er alltid litt forsiktig med hjemmelada skudd. Jeg har en gammel Lee pro 1000 presse med det gamle kruttmålet, og der har jeg noen ganger fått litt ekstra krutt i hylsa når jeg har lada helautomatisk (gjør ikke det lengre). Men har heldigvis aldri fått for lite krutt I hylsa, så alle kulene har så langt gått ut :-) Får teste med det laveste, og gå oppover til jeg finner det som passer for meg.

Link to comment
Share on other sites

...men med 148grs LWC kuler og Unique (tror jeg det var) så opplevde jeg flere ganger at kulene stoppa i løpet rundt den oppgitte minimumsladninga.

 

???

 

Lada 148gr HBWC med 2,6gr N310 (der fant jeg best presisjon, men begynte på 2,4gr) og opplevde ALDRI at kula stoppa i løpet!!

Vet av (smertefull og kostbar erfaring) at en Federalhette alene dytter ei 148gr kule ca en tomme inn i løpet.

 

Lånte bort revolveren min og en neve hjemmeladde wadcuttere, og en av dem var en squib (uten krutt, den første og siste jeg har hatt på flerfoldig tusen patroner).

Skytteren reagert ikke og dro avgårde neste skudd, patronen var som sagt ladd med 2,6gr N310, og den blåste uten problem ut begge 148gr wadcutterne, med en pen liten bul i løpet som resultat!

 

Vet ikke hvor langt løp du har eller hvor svakt du har ladet, men selv med to grains 310 bør det ikke være noe som helst problem å dytte en kule gjennom 6" løp.

 

 

 

Noe annet som er viktig å være obs på er at 3gr krutt i en 38-hylse er VELDIG lite, og det er "null problem" å få plass til både dobbel og trippelladninger, og det kan bli skummelt!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har en noen år gammel ladebok, og det står det samme der. Der står det at man kan bruke 3,5gr N320 på en 158gr semiwadcutter, så jeg vil tro at det skal være mere enn nok til en 125gr kule. Siden jeg bruker en lee pro 1000 presse er det vel heldigvis ikke så stor fare for doble eller triple ladninger. Får teste litt rundt 3gr så får vi se hva som skjer :-) Får vel kanskje kjøpe inn noe 340 krutt snart også. Er det forresten noen som har noen gode forslag til hvor man kan få kjøpt rimelige 105-115gr 9mm kobberbelagte kuler? Har en gammel CZ75 som slett ikke liker bly, så hvis jeg skal lade noe for den må jeg ha litt kobber!!

Link to comment
Share on other sites

Mulig Cz'en din har litt overdim løp, ikke uvanlig at eldre våpen gjerne vil ha en tusendels tomme ekstra ;-) Nå vet jeg ikke hva slags kuler du forer CZ'en med eller hvilken dim, men har selv erfart at .357 140gr Mihec kuler støpt av Sniper-Arne på forumet her går meget bra i Pardini, Sphix, Tanfoglio og Glock uten blying.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...