Jump to content

Trenger hjelp med QL til 450`en?


peders

Recommended Posts

450 Marlin. (boltrifle) Løpslengde 45 cm 1:20

54 grs N130 (event 55 grs)

300 grs Barnes TSX (spiss ikke FN)

CCI 200

COL 70 mm.

 

Hvor ligger jeg i trykk, aldri ladet X i 450 før

 

Jeg bruker 60-62 grs med Remington 300 grs.

Gjerne svar på Pm

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se der :wink:

Kulene kom fra Alvestad i dag og da blir en litt masete.

 

Dette ser ut som håpet og forventet. Jeg vet 53,5 grs er brukt med FN kuler i ei bøyletrifle med stort hell.

Var litt usikker på om de spisse kulene ville gi høyere eller lavere trykk.

 

Disse skal brukes i ei boltrifle så jeg har noe å gå på her ser jeg :mrgreen:

 

Takk for hjelpa,

Link to comment
Share on other sites

Joda den til socom er vudert.

Men jeg vet at TSX`en har levert svært jevne og gode resultat i en 458*2" bygd på rugerkasse.

Der er den klokket inn på 635 til 640 m/s, jeg håper å havne på 670 til 690 m/s

Det blir lett komprimert ladning, men kula tar mindre plass i hylsa enn eks 350 grs Hornady.

Verdt å merke at dette ikke er FN utgaven.

 

Fyllingsgrad... aldri hørt om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

450 ja.

 

Jeg har VV110 og norma 200 krutt tilgjengelig. Og sannsynligvis ikke samme kule som deg, for jeg har socom kula liggende her. Og den er LANG. Den kommer til å stikke ca 13,5mm ned i hylsa. Med full hylse, 100% fylling Norma 200, 49,4gr kommer jeg på 2757 bar og 656m/s med 50cm pipe. Men så klart, det går an å komprimere litt. (Hva er litt?) Med en såpass lett kule som 300gr hadde jeg håpet og forventet 700m/s+. En 405 gr blykule kommer seilende i 625m/s.

Link to comment
Share on other sites

Har testet 300gr SOCOM TTSX. Ladet oppover til 51gr Norma 200. 49,4gr er full hylse, så det er litt komprimering. Kula satt ned til siste krymperille. COL 71mm. Har prestert å låne vekk kronografen min, så eksakt hastighet har jeg ikke, men den bør ligge i området 675m/s. Testskutt i en sponpolate med spylerveskekanner bak gav den mest perfekte soppen jeg noengang har sett. Gikk igjennom sponplata pluss 5 kanner, med bulk i den 6. men ikke hull i den. Skal prøve å få til et bilde eller to av den etterhvert.

 

Kuleisetterdien klemmer flat plastspissen på kula, så dien må modifiseres litt. Ingen stor sak. Mulig kula ikke får helt rett flygeegenskaper når dette skjer. Så nå flyr den som en potet, ikke som en langpotet ...

Link to comment
Share on other sites

Har du testet N120 og N130?

Med 300 grs Remingtonkuler bruker jeg fra 60 til 62 grs med N130 og gode hastigheter. (boltrifle)

Ang kuleisetteren så har jeg fått min dreid ned i midten grunnet samme problem som deg. 325 grs FTX fikk tuppen presset ned i kula så det måtte ordnes.

Mulig en bare kan borre en forsenkning og at det holder.

 

Jeg har sett bilder av TTSX socom fra elg og de ser helt perfekte ut.

Men, jeg har også sett TSX fra elg og de var like fine. Da kulelengende er viktig når man skal fylle hylsa med krutt valgte jeg TSX.

Link to comment
Share on other sites

For de som event måtte være intressert og som besitter 450 marlin i Bolt eller Ruger.

300 grs Barnes TSX (ikke FN)

56 grs N130

CCI 200

COL 70 mm

Denne leverer svært hyggelige samlinger.

Ikke krono ennå, men fine hylser uten noen som helst ulumske tegn. (QL sier 681 m/s)

Gidder ikke teste høyere nå i høst, men det er nok noe å gå på ennå :mrgreen: .

Dette blir kula og ladningen i denne børsa for det meste av jakt, i allefall i høst.

 

Stor Takk til Ranger #44 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...