Jump to content

Allround forstørrelse til .17hmr/.22wmr


wildbill

Recommended Posts

Har sett rundt på forumet etter noe som kan ligne på mitt spørsmål uten å ha funnet svaret på det, så nå tyr jeg til dere som sitter på mye og god informasjon.

 

Ved valg av kikkertsikte til bruk på .17hmr/.22wmr innenfor akseptabel skyteavstand, maks 150 meter men ideelt ikke over 100 meter, hvilken variabel forstørrelse skal jeg se etter når bruk vil være alt fra åpen terreng til skog? Vil nesten gå ut ifra at optikk som har laveste forstørrelse på 6x vil være langt over hva som er praktisk brukbart.

 

På forhånd takk :D

 

 

 

PS: liten endring, ser at jeg glemte å skrive at løsningen skal brukes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

For å dra den litt videre, hvilken av disse tre ville man valgt til dette bruket, og gjerne en rangering av de tre som man mener vil gjøre seg best om man skulle stå der og lageret er tomt:

 

Nikko Sterling Nighteater 3-10x42, duplex reticel, side fokus

Nikko Sterling Nighteater 3-10x42

Nikon Monarch 2,5-10x42 matt gml. Modell

Nikon Monarch 2,5-10x50 M NP(Nikoplex) gml. Modell

Redfield Revolution 3-9x40 Duplex

Redfield Revolution 3-9x50 Duplex

Leupold VX-1 3-9x40 matt Duplex

Meopta Artemis 3000 3-9x42

 

Samtlige av disse finnes på sidene til jaktdepotet om ønskelig å se bilder av dem etc, men fås jo andre steder også. Har fra tidligere en Redfield Revolution 2-7x33 som sitter på en morrobørse, men den brukes jo kun i "ordinær åpningstid" og gjør sin nytte helt fin fint til dette :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Du klarer deg som sagt fint med en 3-9x40, det har jeg hatt på min også. Skutt kråkefugl og rype på oppmot 120 meter uten problemer med denne. Men nå har jeg en 4-16x42, og har lyst på en 6-24x50. Selvsagt langt over det en "trenger", men jeg synes det er moro å se de bittesmå kulehullene i papirskiva på 150-160 meter. Jeg personlig merker at jeg skyter bedre med høyere forstørrelse. Ikke sikkert at andre gjør det.

 

Det er veldig individuelt hva man synes man trenger, så det er bare å prøve seg frem. Kan godt starte med en 3-9. Behovet utvikler seg som regel etterhvert, så det er mulig å selge å kjøpe større, bedre, dyrere...osv. :)

 

Av de du lister opp, er Nikon, Meopta og Leupold gode alternativer. Leupolden er veldig lett. De andre to endel tyngre. Smak og behag hva du velger av disse tre. Nikko vil jeg anbefale deg å holde deg laaaangt unna.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...