Jump to content

Erfaringer med 9mm Winchester tomhylser


fredrik

Recommended Posts

Hei hei

Noen som har erfaringer med 9mm tomhylser fra Winchester? Lurer på om jeg skal ta vare på dem eller bare kassere dem etterhvert som jeg skyter.

 

Lader ikke pistol-ammunisjon pr nå, men kjenner jeg meg selv rett, så vil jeg gjøre det om ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Ta vare på alle messinghylser. Om ikke annet så kan du bytte dem bort senere. Sist jeg sjekket så er messing verd 22 kroner per kilo som skrot. Hvis du ikke gidder å sortere hylsene så finner de sikkert en ny eier uansett. Noen bøtter/ 5 liter kanner uten spylevæske skader ikke. Blyskrot er også kjekt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Tjo.. Jeg har til tider tilgang på flere titalls tusen GFL-hylser, så vil nok få meg et lite lager av dem etterhvert. Men når jeg skal lade til meg selv vil jeg bruke de hylsene med jevnest volum. Så får vel sette meg ned en kveld å veie noen titalls hylser av hvert fabrikat og velge mitt merke ;)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri ladet 9mm, men har dårlig erfaring med winchester hylser i 6,5x55.

Har ved 2 annledniger opplevd at dem har sprukket ca. 1,5 cm fra toppen og nedover med stanard storviltlading (husker ikke spec akkurat nå, men ingen hard ladning) ved førstegangs avfyring.

Link to comment
Share on other sites

All boxer messing er hvert å ta vare på.

Om du er opptatt av hvor jevne de er, så er det bare å veie dem.

Forøvrig så lager de store ammunisjonsfabrikkene hylser på mer en en fabrikk, ikke alle som ligger i samme land heller, og man kjøper også hylser av hverandre, Federalhylsene du kjøpte sist kan godt være laget av Partizan, eller Norma, eller..eller.

Så det å kategorisk si at hylser med det og det bunnstempelet er gode eller dårlig, gjelder egentlig bare for de du har i hånden.

 

Ellers så er det mye overtro og vranglære om hylser, de fleste skyter ikke hylsene mange nok ganger til å kunne si at de har noe igjen for å kjøpe de dyreste/beste.

Og om du klarer å se forskjell på samlingene skutt med Winchester eller GFL på 25 meter med en automatpistol har du et noe over gjennomsnittet presis pistol ;)

Link to comment
Share on other sites

Yes.. Tar vare på dem jeg.. :) Er kanskje ikke så viktig å sortere hylser i 9mm som det er for rifle?

 

Jeg ville tatt meg bryet. Det er stor forskjell på f.eks. IMI og Winchester/Remington/CCI/SPEER/Blazer(messing). Geco ligger et sted i mellom. Jeg tror ikke amerikanske produsenter bruker Europeiske hylser, men at de bytter litt seg i mellom, tror jeg nok. Mener også å ha lest at "Starline" leverer hylser til flere ammunisjonsfabrikanter, da med et annet bunnstempel. Dvs Winchester/Remington/CCI/SPEER/Blazer(messing) er ganske like. IMI har svært lite volum. GFL som forsvaret bruker tåler ikke så mange omladninger i en Glock, men i 2011'n min kan jeg lade dem lenge. Mister dem før de sprekker. Pleier å sortere GFL-hylsene på årstall. Får jevnere presisjon med Geco/Reminton/Winchester enn GFL. GFL er hardere i godset, og holder ikke like godt på kula (tror jeg), og det gir mindre jevn forbrenning. S&B er tjukkere i veggene enn en del andre hylser, og det gjør at de går tråere i en del dier (kompisens XL650 skriker når den blir utsatt for S&B).

 

9mm har lite volum i utgangspunktet og relativt stort trykk. Samtidig lader en del me N320, og da betyr variasjon i volum en del både for presisjon og sikkerhet.

 

Foretrekker messing som er relativt myk slik at den tetter godt for gassene. Har ikke brukt Norma og Lapua, men har hatt bedre presisjon med amerikanske hylser. Europeiske Geco lover foreløpig bra, og det selges en del ferdigladet billig for tiden, så jeg plukker dem når jeg kommer over dem.

 

IMI lager også ammunisjon stemplet med TZZ. Tror den egentlig er offisiell israelsk militær ammunisjon, men dukker opp innimellom.

 

En faktor som også er viktig er at messingen blir harderere ved bearbeiding. Hvis man blander engangsskutt med hylser som har mange omladninger, så kan det også påvirke presisjonen negativt.

 

Min pistol er stor og tung og har kraftig rekylfjær. Dessuten har den tungt løp med integrert laderampe og kammer som ikke mangler en bit bakerst, slik klassiske 1911-systemer gjør. Jeg lader Geco-hylser med 5 grains N340, Hornady HAP 121 grain og satt til rett under 28mm. Vil ikke anbefale den i andre våpen, men i min pistol gir den god presisjon, men trykket er antakelig for høyt.

 

Hvis du har giddet å lese alt dette, og er overbevist, så kommer det en liten motvekt: Handloader testet å blande hylser fra flere fabrikanter. De kjørte blindtester og klarte ikke påvise forskjell på ladninger med sorterte hylser og blandingshylser. Dette var dog amerikanske hylser, og de er relativt like i utgangspunktet. Dette var dog engangsskutt. Vet ikke om resultatet hadde vært det samme om de hadde tatt kreti og pleti fra hylsebøtta på banen.

 

NB! Magtech lages i Brasil, og er ikke en av de amerikanske klonene fra Starline.

 

Absolutte sannheter er for trosretninger ;)

 

Så lenge du lader etter tabellene og er nøye på totallengden, så lader du trygt uansett hylsefabrikat. Jeg synes selv at jeg oppnår bedre presisjon ved å sortere hylsene på fabrikkmerke. Hvis du skal presse grenser, så velg hylser med likt bunnstempel som er ladet like mange ganger, enten det er presisjon eller hastigheter du er ute etter.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

9mm hylser har blitt veldig mye jevnere de siste 10 årene, både amerikansk og alt mulig annet, IMI hylsene var det en del av tidligere, men lenge siden jeg så noen sist, disse skilte seg ut.

Sist jeg skjøt inn Open pistolen samlet den 5 skudds gruppene omkring 5cm på 30 meter, det er da med hylser fra flere produsenter, GFL, Rem, Win, SuB osv, dette med 124grs kuler i drøye 1350fps (dette er langt over anbefalt ladning) Denne ladningen produserer et forholdsvist høyt trykk. Fikk testet disse patronene hos et firma som har trykkskytingutstyr i fjor, og bortsett fra at alle lå betydelig over industristandard i trykk, var det ganske jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Spar på den messingen du får tak i.

Winchester er ikke noe dårligere en noe annet, med unntak av Starline som vanligvis er i en klasse for seg.

Har 45 ACP Winchester som garantert er ladet 50+ ganger. Finner av og til en med sprekk, men hva skal en forvente?

 

Har også ladet 9mm Winchester i open pistolen med en ladning jeg ikke tenker å legge u. Langt over trykkstandard. Holder mange nok ganger til at de vanligvis forsvinner på stevne eller trening.

 

Bruk den messingen du får tak i :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...