Jump to content

For romslig Die???


Streamdip

Recommended Posts

Gårsdagens test av jaktladning til 308 Win. i mitt og sambo sitt våpen viste at 4 av 15 skudd ikke lot seg kamre i sambo sin Tikka T3. I min Heym gikk de imidlertid som smurt. Hylsene var 1 gangs-skutte remington hylser som jeg har helpresset i Lee-Die.

 

Funksjonstesting av hylser i dag viser at hylser som ikke passer i T3'en før pressing heller ikke passer i T3'en etter pressing. Jeg har også forsøkt å presse hylsene til hylseholderen bunner i Die'n uten at det utgjør noen forskjell.

 

Er det noen som har opplevd noe liknende? Er Die'ene til for romslige/dårlig kalibrert?

 

Vi fant likevel ut at 43 gr. 203-B med RWS 5341 tennhetter passet godt i begge våpen bak en Lapua Mega 185 gr. Dette var den kraftigste ladningen vi forsøkte i går med remingtonhylser. Grunnet problemene med kamring har jeg nå gått over til å lade Norma-hylser hvor lagerbeholdningen er høyere og stigende. :D

 

Vil endring av hylsefabrikat endre trykk og evnt. presisjon? Bør jeg i såfall gjennomføre testen på nytt med norma-hylsene?

 

Ingen trykktegn under gårsdagens test... Mine beregninger viser at vi trolig kan bevege oss opp mot 44 gr. før begynner å nærme oss tilsvarende diverse oppgitte maxladninger uten at det nødvendigvis er ett mål for oss.

Link to comment
Share on other sites

Nei, selv om jeg justerer dien så den bunner, så er viser sot på hylsa at dien så vidt er i kontakt med skulderen. Normalt presser jeg litt mindre enn det.

 

Men som du var inne på først: Trolig helt rett! Står også i Ladeboken... Det samme med svarene på mine øvrige spørsmål... :forvirra:

 

Bare å begynne med sortering lell!

 

hilsen rookie :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har en 7 mm med trangt kammer. Jeg måtte file av en mm på hylseholderen for å få pressa hylsene nok med lee dia. Dette kan være et knep for å unngå sortering i ditt tilfelle, men det kan føre til kort levetid på de som skytes i det romme kammeret, da hylsene strekker seg mye. Uansett verdt et forsøk, selv om sortering og necking med collet die går mye raskere.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med Lee die.

Imidlertid med annet gevær. Helpressede hylser gikk suverent både i Sauer 200STR og Tikka T3 Super Varmint (Sauer 202 Classic, Tikka M65... for den saks skyld).

Men når jeg for ett og ett halvt år siden kjøpte ny Sauer 202 Synth, så kamret ikke helpressede patroner i denne.

Løsningen ble at børsis dreide litt av dien, og patronene kamret. Av ulike årsaker kjøpte jeg senere en RCBS die, og med denne kamret patronene med en gang, uten modifiering. Årsaken kan være at kammer og die ligger i hver sin ende av toleranse områdene, og at det ikke går sammen.

 

Patronene kamrer dog med litt motstand. For presisjon var motstanden perfekt, da det "suger" litt ved lukking. Imidlertid vil jeg ha veksling uten minste motstand til jaktpatroner, og har begynt å sortere..

 

Ett tips; test andre dier.

Neste tips, trolig det beste; sorter hylser.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for at dere deler erfaringene!

 

Mistanken min gikk først til at Lee-die'ene ikke er godt nok kalibrert for T3'en. Jeg har hatt hatt tilsvarende mistanke til dien for 8x57 også. Men det er greit å få bekreftet at andre Die-produsenter har annen kalibrering.

 

Nå var det aldri noen ambisjon for meg å lade til 308, men snarere en konsekvens av at oryx koster 50 kr pr. smell i 8x57 IRS... Dermed ble det ladesett. Tilnærmingen min er imidlertid "to keep it simple".

 

Derfor har vi hamstret en del Norma jaktmatch i 308 med tanke på å bygge opp et pent lager med gode hylser, og deretter lade i vei felles trenings og jakt ammo til begge 308'ene etter utprøvde og fungerende oppskrifter med et enkelt hylsesorteringssystem.

 

Men det ser ut til at enden på visa blir å sortere hylsene per våpen, og kjøpe inn en neck-sizer Die til 308 samt en ny 8x57 Die spesifikt for IRS.

 

Man lærer stadig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...