Jump to content

O/U vs 1/2 automat


vegga

Recommended Posts

Tja.

 

Choker med div. trangborringer er o/u forundt, men patronene i gitt rekkefølge i halvauto kan gi samme forhold :shock:

 

Hvordan haglepatronens egenskaper er, kan kompensere noe for dette.

 

Krever litt forskning, men til syvende og sist sunn fornuft.

 

Jeg bruker begge deler og alt til sitt bruk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Nei, hvorfor det?

 

Vanskelig å se at den påstanden din er noen annet enn en alternativ rettferdigjøring av hvorfor du har en 1/2 auto halge.

 

At du kan får til noe tilsvarende med forskjellig trangborring med å variere patroner, ja. At det er en fordel, annet enn at du syntes det er morsomt å skyte med og eksperimentere med en 1/2 auto, som forsåvidt er helt greit for meg, neppe.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med O/U over halvauto er to ting. Forskjellig trangboring, men dette kan kompanseres med forskjellige patroner, og enkel rengøring av løp vinterstid. Det er litt mere mikkmakk med halvautoen om vinteren når man får snø i løpet.

 

Fordelen med halvauto. SHIMS! De fleste halvauto har meg bekjent mulighet for å shimse stokken for å lett tilpasse den deg. En annen ting er at kan du slippe unna med et lettere våpen og fortsatt beholde løpslengde til en tyngre O/U. I tilleg er rekylen mer behagelig med tyngre ladninger i en halvauto. Dette kan gjøre seg gjeldene på for eksempel gåsejakt der du kan trenge andreskuddet kjapt.

Link to comment
Share on other sites

No e no all skyting gøy om det er en bolt eller halvauto.

Skal dere diskutere det videre så får dere åpne en ny tråd å la vær å ødelegge denne.

 

Det kommer litt ann på ka du sjøl liker.

Eg kjøpte en rem 870 pump for mange år siden, eg ville ha noe som eg kunne bruke til alt av jakt sjø, fjell, skog. Den er billig å du kan bruke den som spitt vist det trengs.

 

Du skal bare bruke din på skog og fjell, kjøp noe som du liker å som passer til deg.

Link to comment
Share on other sites

Det var mange pros og cons for begge alternativene. Takker og bukker!!

Har ikke tenkt på muigheten til å mate haggla med forskjellig amunisjon for forskjellige egenskaper på skuddet, noe som må være langt enklere enn å bytte choker. Rent teoretisk kan man ha 10 forskjellige skudd i lomma og mate 1/2 autoen med det som passer hele tiden :D

Vurderer å kjøpe en fabarm xlr5 eller en fabarm elos c.. Fin balanse i begge og når jeg hiver dem opp får jeg kornet der det skal være med en gang, men xlr5 er nok noe bedre balansert i mine hender, men kanskje også den jeg har mest lyst på 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...